Trivselinformation

 

Om Föreningen.

 

 

 

Huset byggdes 1992-1993.

 

Bostadsrättsföreningen Lyktan har 48 lägenheter samt 58 parkeringsplatser.

 

Utöver dom 58 parkeringsplatserna finns 8 st. besöksparkeringar.

 

Ystads Kommun hyr våning 1och 2 i trapphusen E och F, för att där bedriva äldreboende. Våningarna består av 18 mindre lägenheter med tillhörande kök, matsal, tvättrum mm. Äldreboendet upphör 2020-12-31.

 

Huset har ett bra läge med nära till affärer, bussar, skolor bibliotek, bad och idrottsanläggning men inte minst nära till sandskogen och motionsspår.

 

 

 

Fastighetsservice.

 

 

 

Föreningen har egen anställd lokalvårdare för trappstädning och fastighetsservice via avtal med Ystad Trädgårdsservice. Vaktmästarna som finns i vårt område är alltså inte anställda av föreningen utan är anställda av Ystad Trädgårdsservice.

 

 

 

Årsstämma, styrelse och revisor.

 

 

 

Bostadsrättsföreningen styrs bl.a. i lagen om ekonomiska föreningar och bostadsrättslagen samt stadgar för föreningen som baseras på nämnda lagar. Föreningen har antagit normalstadgar 2011 för bostadsrättsföreningar och som registrerats av Bolagsverket 2013-09-30.

 

En gång per år hålls en föreningsstämma som är öppen för medlemmarna/ombud och till denna lämna in motioner senast februari månads utgång. På stämman väljs bland annat en styrelse för föreningens förvaltning och en revisor för kontroll.

 

Styrelse för Brf Lyktan sammanträder 8 -10 gånger per år för beslut i löpande ärenden.

 

 

 

Meddelanden från styrelsen.

 

 

 

Styrelsens förvaltning och löpande arbete innebär information och beslut som måste komma medlemmarna tillhanda. Det är viktigt att du som medlem tar del av dessa meddelanden som ibland innehåller olika typer av regler och krav som skall följas.

 

Om du har klagomål, synpunkter eller upptäcker fel hör av dig till vicevärden eller någon i styrelsen. Det går också bra att lägga en skrivelse i den röda brevlådan som finns uppsatt i miljöhuset.

 

Styrelsen önskar naturligtvis att föreningen skall fungera bra i alla avseenden och att medlemmarna skall trivas. Synpunkter av allehanda slag tas därför tacksamt emot och detta gäller även klagomål som gäller boendet och dess skötsel.

 

 

 

Om lägenheten.

 

 

 

Ansvar för underhåll.

 

 

 

Som bostadsrättsinnehavare har du en till tiden obegränsad nyttjanderätt till din lägenhet. Enligt § 31 i stadgarna skall du på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick.

 

Ansvaret gäller

 

  • Rummens väggar, golv och tak

  • Inredning i kök, badrum och övriga utrymmen i lägenheten.

  • Glas, karmar och bågar i lägenhetens ytter – och innerfönster.

 

Exempelvis målning och tapetsering, utbyte av köksmaskiner och andra reparationer. Föreningen svarar för målning av yttersidor på dörrar och ytterfönster.

 

Föreningen ansvarar för underhåll av radiatorer, anordningar för avlopp, värme, elektricitet, ventilation och vatten. Förutsättningen är att föreningen försett lägenheten med dessa anordningar. Till föreningens ansvar för radiatorer osv hör inte målning av dessa. Detta ansvarar du själv för. Om du utrustar lägenheten med installationer som avviker från den standard som är godtagen av föreningen, ansvarar du själv för installationerna. Ventiler ovanför fönster samt i badrum och garderob för ej stängas igen utan skall alltid vara öppna.

 

Mer om eget ansvar kontra föreningen kan du själv läsa i 2011 års stadgar samt i utskicket ”Vem ska underhålla bostadsrätten”.

 

 

 

Ansvar vid skador.

 

 

 

Du ansvarar för skador i lägenheten oavsett om du vållat skadan eller inte och oavsett om skadan kan ersättas via hemförsäkringen eller fastighetsförsäkringen. Detta är grundregeln

 

Undantag från denna regel finns vid

 

  • Brand

  • Vattenskada

  • Ohyra

 

 

 

I lägenheten.

 

 

 

Föreningen svarar i dessa fall för åtgärder under förutsättning att skadan inte uppkommit genom vållande eller försummelse av någon i ditt hushåll, någon gäst, någon annan som är inrymd i lägenheten eller genom person som utför arbete i lägenheten för din räkning.

 

När det gäller el- eller VVs–arbeten skall alltid arbetet utföras av fackman.

 

 

 

Ansvar för gäster.

 

 

 

Bostadsrättsinnehavaren ansvar för att familjemedlemmar, besökare och gäster följer föreningens ordningsregler.

 

 

 

Hemförsäkring.

 

 

 

En hemförsäkring skall införskaffas direkt vid inflyttning i föreningen. Däremot så betalar föreningen tilläggsförsäkringen, en så kallad bostadsrättsförsäkring. Ta kontakt med styrelsen vid försäkringsskada.¨

 

 

 

Reparationsfond Inre fond.

 

 

 

Avsättning till inre fonden görs inte längre men pengarna som finns kvar på varje lägenhet får tas ut och användas till reparationer och förnyelse i lägenheten.

 

Medlen i inre fonden är knuten till lägenheten och inte till innehavaren.

 

 

 

Felanmälan.

 

 

 

Om du upptäcker fel inom föreningens fastighet och område bör du anmäla detta till felanmälan Tel. 044-19 06 50. Telefonnummer för felanmälan och till vicevärd finns anslaget i varje trapphus.

 

 

 

 

 

Ohyra.

 

 

 

Gamla tiders ohyra förekommer numera sällan. Däremot händer det att man får in myror, mjölbaggar, silverfisk och liknande småkryp. Kontakta vaktmästare Sten Hallberg. Föreningen har försäkring som täcker utrotning av ohyra.

 

 

 

Förändring av lägenhet.

 

 

 

Bostadsrättsinnehavaren får inte utan tillstånd utföra åtgärd som omfattar.

 

  1. Ingrepp i bärande konstruktion

  2. Ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme eller vatten.

  3. Inglasning av balkong

  4. Annan väsentlig förändring av lägenheten.

 

 

 

Uthyrning i andra hand.

 

 

 

För uthyrning i andra hand krävs styrelsens tillstånd. Kontakta styrelsen för ansökningsblankett.

 

 

 

Överlåtelse av lägenhet.

 

 

 

Skall du överlåta din lägenhet skall tillsyn av lägenheten ske och överlåtelseanmälan undertecknas av dig och attestberättigad. Föreningen har som praxis att säljare och tilltänkt köpare finns med vid tillsynen. Tilltänkt köpare informeras om att ekonomi och tidigare boende kontrolleras. För att köpa lägenhet i föreningen skall köparen ingå och erlägga medlemsavgift i HSB, för närvarande 500: -. Som återbetalas när medlemskapet i HSB avslutas exempelvis vid avflyttning och försäljning av lägenheten. Överlåtelsen kan ske på HSB:s kontor S:t Knuts torg, mäklaren eller banken.

 

 

 

Balkonger.

 

 

 

Vi har förmånen att ha stora balkonger/uteplatser. Här finns möjlighet att skapa trivsel och försköning som kommer både dig som innehavare och grannarna till del.

 

Ev. blomlådor skall placeras innanför balkongräcket.

 

Vädring och torkning av kläder mm kan göras inom balkongen/uteplatsen.

 

Mattor och liknande får inte hängas över räcket.

 

Grillning är inte tillåten på balkongen/uteplatsen pga. brandrisk och eftersom röken är en sanitär olägenhet och tändvätska kan orsaka besvär hos känsliga personer.

 

El grill kan accepteras på balkong/uteplats.

 

Det finns två anlagda uteplatser. Föreningen ser gärna att dessa används för grillning och annan samkväm. Ta med egen grill vid grillning.

 

Balkongen/uteplatsen får inte användas för upplag av skräp eller mat.

 

Fåglar får inte matas.

 

Saker får inte slängas ner på gården eller till grannars balkonger/uteplatser.

 

Parabolantenner och andra antenner får inte fästas på fasad eller räcken.

 

 

 

Inglasning av balkong.

 

 

 

Inglasning får göras och måste vara i likhet med övriga inglasningar i fastigheten.

 

Det krävs alltid tillstånd av föreningen samt bygglov från kommunen för att glasa in balkong/uteplats.

 

Det är bostadsrättsinnehavarens ansvar att begära bygglov hos kommunen. Föreningen har alltså inget totalbygglov på fastigheten. Inglasningar på 3 våningen skall utrustas med hängränna för vattenavrinning och som kan kopplas till befintligt stuprör.

 

 

 

Sopor och avfall.

 

 

 

Med rätt sophantering skapar vi förutsättningar för att skydda vår miljö. Det gäller både vårt område och i större sammanhang. Rätt sophantering bidrar till större trivsel och lägre kostnader i föreningen.

 

Vi har följande containrar för sopor.

 

Hushållssopor, Matavfall, Tidningar, Kartonger, Plast, Plåt, Batterier, Lampor, Glas och Trädgårdsavfall. Hushållssoporna skall paketeras i soppåsar, bärkassar eller likande som skall vara väl förslutna innan de slängs. I samma avdelning finns även kärl för matavfall. Matavfallspåsar finns att tillgå i miljöhuset.

 

 

 

Grovsopor och inventarier forslar man själv bort.

 

 

 

Trapphusen.

 

 

 

Var rädd om din trappuppgång. En ren och trevlig trappmiljö skapar trivsel och ger ett gott intryck. Din trappuppgång är en del av vår lokalvårdares arbetsmiljö.

 

Rökning i trappuppgångarna är förbjuden. Släng ej fimpar på marken. Utanför varje dörr finns ett askfat upphängt på fasaden.

 

Ytterdörrarna skall hållas stängda, särskilt på vintern då värmen annars försvinner. Ordinarie städning sker en gång/vecka.

 

 

 

Utemiljön.

 

 

 

Ystad Trädgårdsservice sköter vår utemiljö, klippning av gräsmattor och rensning i rabatterna, allt enl. avtal.

 

Eftersom husets balkonger och miljöhuset är vitt skall alla staket och cykelställ hållas vita. Avbärarräcket mot parkeringarna och staketet runt uteplatsen skall behållas trä rent och oljas vid behov.

 

 

 

Avslutning.

 

 

 

Ovanstående är ett levande dokument och uppdateras vid behov.

 

Se inte detta som en pekpinne utan som en ren information och ett rättesnöre att ta till vid tveksamheter och vara till hjälp i ditt boende.

 

 

 

Styrelsen Brf Lyktan