Syftet med GDPR är att skydda individers personliga integritet. Världen präglas av snabb teknikutveckling med ökade möjligheter att spara, dela och sprida personuppgifter. GDPR innebär därför en skärpning av hur personuppgifter får hanteras. I praktiken kräver det förändring av vårt sätt att hantera personuppgifter. Det ska alltid vara tryggt att lämna ifrån sig sina personuppgifter.
En bostadsrättsförening hanterar personuppgifter i flera olika sammanhang. Det kan till exempel vara uppgifter om nuvarande och tidigare medlemmar, andra boende i föreningen och om styrelseledamöter. Bostadsrättsföreningen är ”personuppgiftsansvarig” för dessa personuppgifter och måste följa GDPR. Att säkerställa att verksamheten i bostadsrättsföreningen följer GDPR kan upplevas som en krånglig och svår uppgift, men det är styrelsens ansvar. Det är viktigt att styrelsen kan visa att arbetet med GDPR är igång och ni har en plan framåt.
För att underlätta föreningens GDPR-arbete kan ni ta kontakt med vår juristavdelningen för vidare rådgivning och information. Vi har ett samarbete med en specialist på just GDPR. Tillsammans med styrelsen inventeras då föreningens behandlingar, integritetspolicy upprättas, identifiering av vilka brister som behöver åtgärdas samt uppföljning av arbetet. Vill ni därefter ha mer hjälp så finns vi kvar för att svara på frågor, etablera rutiner och personuppgiftsbiträdesavtal, med mera.