Du som har en bostad som förvaltas av HSB Skåne har möjlighet att få din avgift/hyra via e-faktura. Med e-faktura får du smidigt dina fakturor för kommande kvartal upplagda på din internetbank omkring den 15:e i mars, juni, september och december. Varje enskild e-faktura måste du godkänna i din Internetbank. Har du e-faktura kommer ingen pappersavi till din brevlåda.
När du betalar din avgift/hyra nästa gång och använder bankgirot på internetbanken så bör du i samband med att du slutför betalningen få upp att du kan ansluta dig till e-faktura. Detta är lite olika på olika banker. Väljer du då att gå vidare, länkas du vidare till en portal.
På portalen som du då länkas vidare till behöver du skriva in en del information till oss för att säkerställa att inbetalningarna går rätt och landar på rätt person och lägenhet/lokal. På din avi som du fått av oss finns det ett avtalsnummer för e-faktura, använd detta vid uppsättning. Detta avtalsnummer hittar du även i ditt inloggade läge på betalinformation för din bostad.
HSB Skåne förvaltade Brf = bostadsrättsföreningar i Lund med omnejd
HSB Skåne Eslöv – Ystad = bostadsrättsföreningar i Eslöv & Ystad med omnejd
HSB Skåne H-K = bostadsrättsföreningar i Hässleholm och Kristianstad med omnejd
HSB Skåne Privata Brf = Hyresfastigheter inom hela HSB Skåne
Vid anslutning till e-faktura kommer tjänsten för e-faktura att aktiveras först från och med aviseringen för kommande kvartal. Exempelvis om du ansluter dig i april aktiveras e-fakturan först avseende avierna för juli-september.
Tyvärr kan vi inte erbjuda e-faktura för juridiska personer.
Även avanmälan av e-faktura gör du via din internetbank. Då går informationen från din internetbank till HSB Skåne. Tänk på att om du avanmäler dig, så kan det vara så att du inte har avier så att du kan betala avgiften/hyran. Detta på grund av att HSB Skåne endast skickar ut avier 4 gånger/år. Vänligen logga in här på hemsidan för att ta del av betalinformation för din avgift/hyra.
kundtjanst-skane@hsb.se eller 046-210 84 00.
Med autogiro betalas din avgift/hyra automatiskt på förfallodagen. Autogiro kostar inget extra, är bekvämt och är dessutom ett miljövänligt alternativ.
Autogirot startar i samband med att nya avier skickas ut inför nästkommande kvartal. Eftersom avgiften betalas i förskott sker dragningen den sista bankdagen i månaden avseende nästkommande månads avgift.
På din hyresspecifikation framgår belopp och vilken dag som är förfallodag. Det enda du måste göra är att se till att det finns pengar på ditt bankkonto dagen innan dragning. Om det saknas pengar helt eller delvis drar vi inte något alls. Då måste du betala in hyran på annat sätt.
Kom ihåg att du måste göra en ny ansökan om du tillexempel byter bank eller kontonummer, efter bodelning, arv och gåva - även om det är samma betalare som ska stå på autogirot.
Vänligen betala med utsända avier för innevarande kvartal. Autogirot startar vid nästkommande kvartal. Vi skickar då ut makulerade avier.
Exempel på när du behöver ansöka om nytt autogiro:
kundtjanst-skane@hsb.se eller 046-210 84 00.
Har du autogiro eller brukar hämta betaluppgifterna för din avgift/hyra i Mitt HSB? Då får du gärna meddela oss på HSB om du inte längre vill ha pappersfakturor i brevlådan. Skicka ett mejl till kundtjanst-skane@hsb.se och uppge ditt personnummer eller avtalsnummer (som finns på avin och börjar på 18- ) och skriv ”stoppa pappersfakturor” i ämnesraden.