Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Välj ett digitalt alternativ för din avi - smidigt för dig och bra för miljön

Som hyresgäst hos HSB Skåne och som bostadsrättshavare till en av HSB Skåne förvaltad bostadsrätt kan du välja bland flera alternativ hur du vill få din månadsavi. Vi erbjuder såväl autogiro som e-faktura och även en digital avi till din Kivra-brevlåda. Är du företagskund kan du istället för nedan få dina avier via EDI från Svea fakturaservice.

Autogiro

Med autogiro betalas din avgift/hyra automatiskt på förfallodagen. Autogiro kostar inget extra, är bekvämt och är dessutom ett miljövänligt alternativ.

Autogirot startar i samband med att nya avier skickas ut inför nästkommande kvartal. Eftersom avgiften betalas i förskott sker dragningen den sista bankdagen i månaden avseende nästkommande månads avgift.

På din hyresspecifikation framgår belopp och vilken dag som är förfallodag. Det enda du måste göra är att se till att det finns pengar på ditt bankkonto dagen innan dragning. Om det saknas pengar helt eller delvis drar vi inte något alls. Då måste du betala in hyran på annat sätt.

Om ni är flera som står på lägenheten är den person som står i adressfältet som avimottagare på avin som kan anmäla autogiro.

Så startar du autogiro

  1. Logga in på din internetbank via en dator
  2. Leta upp fliken för autogiro (du hittar den vanligtvis under menyn ”betala och överföra”)
  3. Ange din bostadsrättsförening (om du bor i brf) eller HSB Skåne (om du bor i HSB Skånes hyresbestånd) som betalningsmottagare
  4. När du anmäler autogiro behöver du ditt avtalsnummer som börjar på 18- och som du hittar på din avispecifikation under "specifikation". Observera att avtalsnumret inte är detsamma som e-fakturanumret.

Kom ihåg att du måste göra en ny ansökan om du tillexempel byter bank eller kontonummer, efter bodelning, arv och gåva - även om det är samma betalare som ska stå på autogirot.

Obs!

Vänligen betala med utsända avier för innevarande kvartal. Autogirot startar vid nästkommande kvartal. Vi skickar då ut makulerade avier.

Exempel på när du behöver ansöka om nytt autogiro:

  • du byter bank
  • du byter kontonummer
  • efter bodelning, arv och gåva (även om det är samma betalare som ska stå på autogirot)

E-faktura

Med e-faktura får du smidigt dina fakturor för kommande kvartal upplagda på din internetbank omkring den 15:e i mars, juni, september och december. Varje enskild e-faktura måste du godkänna i din Internetbank. Har du e-faktura kommer ingen pappersavi till din brevlåda.

Instruktion för anslutning till e-faktura

När du betalar din avgift/hyra nästa gång och använder bankgirot på internetbanken så bör du i samband med att du slutför betalningen få upp att du kan ansluta dig till e-faktura. Detta är lite olika på olika banker. Väljer du då att gå vidare, länkas du vidare till en portal.

På portalen som du då länkas vidare till behöver du skriva in en del information till oss för att säkerställa att inbetalningarna går rätt och landar på rätt person och lägenhet/lokal. På din avi som du fått av oss finns det ett avtalsnummer för e-faktura, använd detta vid uppsättning. Detta avtalsnummer hittar du även i ditt inloggade läge på betalinformation för din bostad.

När du ansluter dig till e-faktura behöver du ange betalmottagare: HSB SKÅNE EKONOMISK FÖRENING

Vid anslutning till e-faktura kommer tjänsten för e-faktura att aktiveras först från och med aviseringen för kommande kvartal. Exempelvis om du ansluter dig i april aktiveras e-fakturan först avseende avierna för juli-september.

Juridiska personer

Tyvärr kan vi inte erbjuda e-faktura för juridiska personer.

Avanmälan av e-faktura

Även avanmälan av e-faktura gör du via din internetbank. Då går informationen från din internetbank till HSB Skåne. Tänk på att om du avanmäler dig, så kan det vara så att du inte har avier så att du kan betala avgiften/hyran. Detta på grund av att HSB Skåne endast skickar ut avier 4 gånger/år. Vänligen logga in här på hemsidan för att ta del av betalinformation för din avgift/hyra.

Tänk på att

Om ni är flera som står på lägenheten är den person som står i adressfältet som avimottagare på avin som kan anmäla e-faktura.

Kivra

Kivra är en digital brevlåda som du kan få dina avier till.

Har du inte Kivra idag kan du enkelt ansluta dig till tjänsten på kivra.com eller via deras app.

Om du redan har Kivra får du din avi i Kivra. Du behöver inte göra ett aktivt val för att detta ska hända.

För dig som har autogiro

Har du autogiro och och ett konto hos Kivra får du specifikationen för avierna i din digitala brevlåda istället. Pengarna dras via din autogirodragning.

För dig som har e-faktura

Om du betalar dina avier via e-faktura får du inte någon avi i Kivra.

Mitt HSB

Du hittar alltid dina avier i inloggade läge på hsb.se.

Som hyresgäst av HSB Skånes hyresrätter eller bostadsrättshavare av en bostadsrätt förvaltad av HSB Skåne har du automatiskt ett användarkonto i Mitt HSB. Som inloggad kan du bland annat ta del av betalinformationen för din bostad. Logga in med BankID eller personnummer och lösenord.

Beställning av hyresavier eller OCR-sträng

Behöver du nya hyresavier eller OCR-sträng för betalning via nätet? Eller vill du slippa få pappersavier i brevlådan?

Fyll i vårt beställningsformulär här. 

Du hittar även betalinformationen för din bostad, såsom OCR-nr och summa, i Mitt HSB.

Trött på pappersfakturor? – Gör en insats för miljön

Vill du inte få pappersavier från oss längre kan du meddela oss på HSB genom att skicka ett mejl till kundtjanst-skane@hsb.se och uppge ditt personnummer eller avtalsnummer (som finns på avin och börjar på 18- ) och skriv ”stoppa pappersfakturor” i ämnesraden.

Vill du få avierna digitalt kan du ansluta dig till den digitala brevlådan Kivra eller ansluta dig till e-faktura. Läs mer om respektive tjänst ovan. 

För frågor, kontakta oss på:

kundtjanst-skane@hsb.se eller 046-210 84 00.