Ett tillfälle där företrädare från bostadsrättsföreningarna tillsammans med HSB Skånes styrelse förenas i idé- och erfarenhetsutbyte samt diskussioner kring gemensamma frågor. Den här gången kommer vi att diskutera hur man kan använda HSB Kod för bostadsrättsföreningar för att utveckla och samtidigt förenkla styrelsearbetet.
I februari ordnade vi fem träffar för att presentera det nya verktyget i Webbhero som vi kallar Projektbanken och som är tänkt att fungera som mötesplats för bostadsrättsföreningarnas styrelser för utbyte av information kring underhålls- och investeringsprojekt. Mottagandet blev mycket positivt med 150 deltagare från ett hundratal föreningar. Vid träffarna kom det fram ett antal förslag till förbättringar och dessa tas nu in i systemet inför driftsättningen, som beräknas ske inom ett par veckor. Till detta återkommer vi inom kort med närmare besked.
Vi hoppas att intresset och den positiva trenden håller i sig och bjuder nu in till ännu en ägarträff under rubriken styrelseutveckling. Den här gången tänker vi prata HSB Kod för bostadsrättsföreningar (koden) och hur vi kan använda koden för att utveckla och förenkla styrelsearbetet. Upplägget bygger på att vi som deltar vill dela med oss av våra erfarenheter och våra tankar kring det här med att jobba i en bostadsrättsförening.
Vi kommer att inleda med en beskrivning av bakgrunden till koden och sedan går vi tillsammans igenom den steg för steg. Här blir det tid till fördjupningar och diskussioner kring frågor som känns viktiga och som kräver lite extra tid.
Vi börjar klockan 18.00 och har satt av tid fram till klockan 21.00 för att vara säkra på att få tid till både diskussioner och trevlig samvaro. Under kvällen bjuds det på kaffe och något att äta.
Inbjudan riktar sig till er som jobbar i styrelsen som förtroendevalda samt HSB-ledamöter. Dessutom får ni gärna bjuda med den eller dem som har uppdrag i valberedningen i era föreningar, eftersom valberedningen har en central ställning i föreningsarbetet och i koden.
Koden finns att ladda ner från HSBs Profilmanual. Det är bra om ni före träffen sätter av en stund för att läsa igenom den och fundera på i vilken mån ni redan arbetar efter den och vad ni eventuellt skulle behöva ändra i ert arbetssätt för att uppfylla kraven i koden.
För att vi ska kunna planera träffarna behöver vi veta hur många som kommer. Skicka ett mejl, sms:a eller ring till Ingabritt Sandahl senast den 4 april 2016 och tala om hur många som kommer, vilken förening ni representerar och vilken ort ni väljer. Vi vet att april är ”stämmomånad” och att träffarna kan kollidera med era stämmor, men i så fall är det bara att välja en annan ort. Samtliga ägarträffar hittar du här i kalendariet.
Inför förra träffen fick vi en hel del anmälningar efter det att anmälningstiden gått ut. Vi ber er att den här gången hålla tiden, så att det fungerar med det praktiska!
Du når Ingabritt via e-post: Ingabritt.Sandahl@skane.hsb.se eller via mobil: 0733-46 73 00. Bekräftelse på anmälan kommer att skickas ut.