J-S

Kaktusbladet

En gång per månad mailar styrelsen ut ”Kaktusbladet”, som är ett informationsblad om viktiga händelser i föreningen. Alla medlemmar har ett eget ansvarar att logga in i sin mail och ta del av informationen. Medlemmar som inte har internet får informationen i brevlådan. Det går även ut snabbmeddelanden från ”Mitt HSB” då styrelsen behöver gå ut med information till medlemmarna mellan Kaktusbladen”. Man kan logga in på ”Mitt HSB” och kryssa i att man vill ha en notifiering till sin mail när det kommer meddelanden från styrelsen. 

 

Kvarterslokal

Kvarterslokalen kan bokas alla dagar mellan kl. 12,00 till 12,00 dagen efter, vilket inkluderar förberedelse och städning efteråt. Midsommarafton går dock inte att boka, då lokalen är reserverad av föreningen för gemensamma festligheter. Du kan själv gå in på ”Mitt HSB” på www.hsb.se/sodertalje och se i kalendern om lokalen är ledig. Lokalen bokas sedan genom att kontakta styrelsen via bokning@brfkaktusen.se. Det är ”först till kvarn som gäller”. Om det är flera som vill boka lokalen samma dag är det den som först inkommit med sitt bokningsmail till styrelsen som får låna lokalen. Till de stora helgdagarna som julafton, juldagen och nyårsafton ska ansökan om att låna lokalen göras före den 1 juni. Därefter görs en lottning mellan dem som skickat in ansökan via bokningsmailen. 

 

Den som bokar lokalen övertar ansvaret för den. Det är enbart föreningens medlemmar som kan boka och använda lokalen och det är kostnadsfritt. I lokalen finns ett pentry utrustat med glas, porslin och bestick enligt en inventarielista. Den som bokat ansvarar för diskning och städning samt att återställa inventarier som gått sönder. Följ instruktionerna i städlistan som är anslagen i lokalen. Städa även bort snuspåsar/cigarettfimpar. Sanitetsartiklar fylls på av styrelsen.  

 

Enligt brandreglerna får max 50 personer vistas i lokalen samtidigt. Nyckeln till lokalen finns i nyckelskåpet i städskrubben. Nyckelskåpet öppnas med den egna dörrnyckeln. 

Tänk på att hålla nere ljudnivån när kvarterslokalen lånas för fest, eftersom den ligger mitt i ett bostadsområde. Musiken ska hållas på låg nivå efter kl. 23,00 och det ska vara helt tyst efter kl. 01,00. Ljudnivån ska även hållas nere utanför lokalen, ex.vis vid rökning.   

Övernattning tillåts inte i kvarterslokalen utifrån gällande försäkringsbestämmelser och brandregler. Vid incidenter/allvarliga händelser står den som lånat lokalen för kostnaderna.   

 

Köksfläkten

Köksfläkten är en integrerad del av ventilationssystemet som drar ut luft regelbundet från badrum och kök. På fläkten finns reglage där man kan ställa in luftflödet, som alltid ska stå i grundläget. Luftflödet kan ökas vid matlagning eller dusch. Nytt filter kan köpas i varuhus. Köksfläkten får absolut inte bytas ut mot en vanlig köksfläkt eller kolfilterfläkt. Om så sker rubbas ventilationen och mögelskador kan uppstå. Se vidare under rubriken ”Ventilation”.

 

Laddboxarna i garaget

Laddboxarna ägs av föreningen. För att börja använda laddboxarna krävs en registrering av dig som användare hos ChargeNode genom att ladda ner Evcore-appen och skapa ett konto samt beställa en personlig tagg för att verifiera din behörighet. Se vidare i bifogad instruktion. Vid frågor kontakta ChargeNode via tfn. 010-205 10 55 eller support@chargenode.eu

 

Laddning av elektronik

Brand kan lätt uppstå i laddare till mobiler och annan batteridriven elektronik. Undvik att ladda på natten eller när laddningen inte är under uppsikt. Lämna inte laddaren i uttaget eftersom den fortfarande drar ström då, blir varm och kan börja brinna. Använd inte trasiga laddkablar utan lämna in dem på sopstationerna Returen i Moraberg eller Tveta.

 

Lekplats

Lekplatsen på gården underhålls och besiktigas av föreningen.

 

Markiser

För uppsättning av markis eller annat solskydd krävs skriftligt tillstånd av styrelsen. Markiser sätts upp i överkant av fönstren. Arbetet ska vara utfört av fackman så att inte fasaderna skadas. Bostadsrättsinnehavaren har ett eget ansvar för rengöring, övrig skötsel och renovering av markiserna.

 

"Mitt HSB" och kund- och medlemscenter

På ”Mitt HSB” www.hsb.se/sodertalje hittar du dina månadsavier, information om ditt medlemskap, digital felanmälan m.m. Inloggning görs med BankID.

 

Månadsavgifter

Betalning av månadsavgifter och eventuella hyror för p-plats skall ske i förskott, senast den sista i varje månad. Upprepad försummelse kan leda till att man förlorar sin bostadsrätt. Använd gärna Autogiro eller e-faktura.

 

Nycklar

Normalt finns det tre nycklar till varje bostad numrerade 1, 2, och 3, men fler nycklar kan tillverkas av låssmed. De är då numrerade 4, 5, 6 etc. Det bekostas av bostadsrättshavaren. 

För tillverkning av extranycklar till lägenheten (enligt låssystemet CMF776) hänvisas till Axlås Solidlås på Dalgatan 21A. Medtag nyckel, ID-handling och en kopia på senast betalade avgiftsavin från HSB.  

 

När lägenhetsnycklar lämnas över vid överlåtelse av en bostadsrätt är det en fråga mellan säljare och köpare. Inför överlåtelsen rekommenderas att säljaren med hjälp av mäklaren stämmer av att alla nycklar finns, inklusive nyckeln till cylindern på tvättstugans bokningstavla och eventuellt garage. Saknas nycklar ska köparen komma överens med säljaren hur detta ska hanteras. Låssmed kan koda om låscylindern och tillverka tre nya nycklar som i normalfallet bekostas av säljaren. 

 

Ohyra

I föreningens fastighetsförsäkring i Folksam ingår ett avtal för bekämpning av skadeinsekter och annan ohyra av Anticimex. Vid behov maila styrelsen för att få försäkringsnumret. 

För reparation på grund av skador efter ohyra ansvarar bostadsrättshavaren endast i begränsad omfattning. 

 

Ombyggnad och renovering

Bostadsrättshavaren får enligt § 31 i stadgarna inte göra någon väsentlig förändring i lägenheten utan tillstånd av styrelsen. Det gäller t.ex. ingrepp i bärande konstruktioner och ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, el eller vatten. Vid ombyggnad av badrum skall branschreglerna för våtutrymmen följas enligt ”Säker vatten” och med tätskiktsintyg. Läs mer på www.gvk.se. Sök alltid tillstånd hos styrelsen innan någon väsentlig ändring i lägenheten planeras. Använd blanketten: ”Begäran om tillstånd för ombyggnad och renovering” som finns hos styrelsen. Branschintyg kommer att begäras in av styrelsen efter utfört arbete.

 

Ordningsregler

De anvisningar som finns i denna handbok skall följas. De utgår från föreningens stadgar. Tänk på att du som bostadsrättshavare också är ansvarig för övriga boende i din lägenhet samt dina gäster. Avsikten med reglerna är att alla ska trivas med sitt boende.

 

Parabol

Parabol får inte sättas upp utan tillstånd av styrelsen.

 

Parkering

Om du vill hyra parkeringsplats kontakta styrelsen via styrelsen@brfkaktusen.se. Parkering är endast tillåten på markerade parkeringsplatser, antingen förhyrda eller gästparkering med avgift. Den som hyr parkeringsplats svarar själv för städning och snöröjning på den.

Parkster sköter övervakningen så att parkeringsbestämmelserna följs. Gästparkeringarna är endast till för föreningens gäster. 

 

I- och urlastning får ske i vändplanen vid kvartershuset under 10 minuter, förutom vid flytt. Använd kärrorna som står i vagnsskjulet för transport till den egna ytterdörren.

 

Rökning och snusning

Tänk på att rökning kan bli en olägenhet för grannar. Visa hänsyn. I de gemensamma utrymmena är det rökfritt. Fimpar och snuspåsar får inte kastas på marken eller lekparker utan slängs i därför avsedda askkoppar som finns uppsatta i området.

Observera att tilluften in i lägenheterna sker via ventiler monterade i fönstren. Undvik därför rökning på uteplatserna då det finns en stor risk att röken kommer in till din granne.

 

Skador på gemensam egendom

Om du upptäcker klotter eller någon annan skada på våra hus, garage eller parkmark, gör du en felanmälan till styrelsen via styrelsen@brfkaktusen.se.

  

Skyddsrum

Kaktusens skyddsrum rymmer 120 personer. Idag inrymmer det snickeri, styrelserum, förråd, gym, toalett och pingisrum och ska återställas inom 48 timmar om regeringen så beslutar. 

 

Släpvagn

 Föreningen har en släpvagn till kostnadsfri utlåning, om man inte använder den mer än ett dygn. Därefter tas en avgift ut på 100 kr/dygn. Släpvagnen får bokas i max sju dygn i sträck. Du kan själv gå in på ”Mitt HSB” på www.hsb.se/sodertalje och se i kalendern om släpvagnen är ledig. Släpvagnen bokas genom bokning@brfkaktusen.se. Vid sen bokning, kolla först om släpvagnen är ledig i ”Mitt HSB”, skicka sedan ett bokningsmail till styrelsen innan släpvagnen hämtas. Nyckeln till släpvagnen hämtas i nyckelskåp i kvarterslokalens städskrubb. Nyckelskåpet öppnas med den egna dörrnyckeln. Elkabeln till släpvagnen hänger ovanför nyckelskåpet. Den som lånar släpvagnen ansvarar för att städa ur den vid behov och informera styrelsen om något på släpvagnen gått sönder.

 

Snickeri

I skyddsrummet finns ett litet snickeri som alla medlemmar kan använda. Städas av den som använder lokalen. 

 

Snöröjning

Snöröjning, sandning och upptagning av sand sköts av upphandlad entreprenör. Alla skottar dock framför sina egna ytterdörrar, trappor och utrymmen där maskinerna inte kan komma åt. Det gäller vid uteförråden, sophus, garageplats och p-platser. Fördelning av ansvarsområdena finns anslagna i kvartershuset och sophuset.  

Sophuset

Sopkärlen i sophuset är endast till för hushållsavfall. I övrigt finns kärl för tidningar, kartong, glas, metall, plast, batterier, äldre glödlampor, energilampor och batterier. Vik ihop kartongerna så att de får plats i kärlen. Pappåsarna för matavfall finns att hämta i en plastlåda på hatthyllan i kvartershuset. 

Övrigt avfall såsom elektronik, porslin, inredning, möbler m.m. lämnas av medlemmarna själva på sopstationerna Returen i Moraberg och Tveta, då de inte ingår i sophämtningen.

 

Soprundan

Under året går det en soplista runt till alla medlemmar. Det innebär att den som fått listan går runt i området den veckan och tömmer föreningens papperskorgar och askkoppar med en städvagn som finns i vagnsskjulet. Det ingår också att sopa av golvet i sophuset.

 

Styrelsen

Styrelsen består av sju ordinarie ledamöter, varav en från HSB. Ledamöterna väljs normalt för två år. På årsstämman väljs även revisor och valberedning. Styrelsen sammanträder normalt en gång i månaden och har ett eget styrelserum i skyddsrummet. Information om beslut och åtgärder som rör medlemmarna skrivs i ”Kaktusbladet” som skickas ut via mail till medlemmarna en gång i månaden.  

 

Störningsjouren

Självklart ska vi visa hänsyn till varandra och undvika störande ljud. Det gäller dygnet runt, men särskilt viktigt är det mellan kl. 23-06. Man har rätt att ha fest i sitt hem, men varsko gärna dina grannar om när det ska ske. I första hand pratar vi självklart med varandra om vi blir störda. I andra hand kontaktas störningsjouren ifall du ändå känner dig störd av grannar eller av personer som befinner sig på gården på tfn. 073-181 83 02. Jourkostnaden betalas av den som stört. Vid misstanke om att brott begås kontaktas alltid polisen. Kontaktuppgifter till störningsjouren är anslagna på våra anslagstavlor i kvartershuset och på sophuset. 

 

Säkerhet

Gemensamma utrymmen ska stängas och låsas så att inga obehöriga får tillträde.