Huvudregeln är att man som medlem i föreningen svarar för skötseln av sin egen lägenhet, medan föreningen svarar för att fastigheten fungerar och underhålls. Även inom lägenheterna svarar föreningen för vissa åtgärder, särskilt vad gäller värme och vatten. Gränsdragningen inom dessa områden kan lätt bli föremål för missförstånd. För att undvika detta hänvisas till broschyren "Vem ska underhålla bostadsrättslägenheten i HSB?", som finns i din lägenhetspärm. Som medlem är man skyldig att notera skador eller brister så att de blir åtgärdade, antingen de hör till det egna ansvaret att åtgärda eller till föreningens område.
Upptäcker du skador eller brister inom föreningen, i din lägenhet eller i gemensamma lokaler, ska detta omedelbart anmälas till föreningens fastighetsförvaltare, HSB Södertörn, 08-608 68 00, Maria Karlsson, för att skadan inte ska förvärras. Vid ev. plötsligt, mer omfattande vattenläckage som inträffar utanför kontorstid, får man själv ringa rörjour, om det inte går att få tag på någon styrelsemedlem att rådgöra med. Rörfirman S. Johansson har jourtelefon 070-348 68 52. I ordningsärenden ringer du som vanligt larmnumret 112.