Månadsavgiften

Kostnaderna för att äga, driva och underhålla fastigheterna budgeteras av styrelsen och täcks av medlemmarnas avgifter till föreningen. Styrelsen bestämmer avgiftens storlek. Styrelsen strävar efter att hålla avgifterna låga och stabila över åren. Avgifterna sätts så att föreningen på sikt inte går med vare sig vinst eller förlust.

Avgiften beräknas för att täcka alla gemensamma kostnader, t ex underhåll, räntor, fastighetsskatt, markhyra samt gemensam förbrukning av el, vatten och värme. I avgiften ingår också kostnader för förbrukning av vatten och värme i lägenheterna, men inte t ex el.

Stora underhållskostnader som har med fastigheternas gemensamma, yttre underhåll att göra fördelas över tiden genom avsättningar till fond för yttre underhåll. Där är det styrelsen som svarar för åtgärderna.

Avgifterna debiteras månads- eller kvartalsvis enligt önskemål. Anmälan om detta görs till HSB:s hyresredovisning. Hos HSB ansöker du också om Autogiro.