FAQ Låssystem

Här har vi försökt samla de vanligaste frågorna vi fått kring vårt låssystem. Saknar du en fråga eller ett svar, kontakta då info@brfhusbonden.se

Vem ansvarar för låset i min dörr?
Enligt föreningens stadgar paragraf 31 ansvarar bostadsrättshavaren för lås och beslag samt insidan av ytterdörren.

Hur beställer jag en ny nyckel?
Kontakta föreningen på info@brfhusbonden.se. Föreningen har ett antal nycklar de kan programmera. Kostnaden faktureras på din avi. Behöver du bara access till entréer så räcker det med en tagg som föreningen kan tillhandahålla gratis (obs endast ett begränsat antal per lägenhet).

Jag vill byta cylinder till en digital, hur gör jag?
Kontakta föreningen på info@brfhusbonden.se så hjälper vi dig med att komma i kontakt med Farsta lås och kopplar ihop dina nycklar med det nya låset.

Hur gör jag för att kunna öppna dörren med porttelefonen?
Kontakta föreningen på info@brfhusbonden.se så hjälper vi dig att koppla ditt telefonnummer till porttelefonen. Kom ihåg att alltid skicka med telefonnummer som du vill ha kopplat.

Kan man ha flera nummer kopplade i porttelefonen?
Med det nya systemet så är det möjligt. Föreningen utvärderar nu detta då sökningen efter person i porttelefonen ändrats då vi tillåter fler per lägenhet. Man kan dock fortsatt bara koppla ett telefonnummer till "snabbnumret", ex. B0123.

Vad heter föreningens låssystem?
Föreningen har två system, ett som hanterar alla taggläsare vid de yttre entréerna, porttelefonen samt garageporten, detta heter Axema VAKA. Samt iLOQ S5 som hanterar alla digitala nycklar och cylindrar. Din iLOQ nyckel har en tagg som fungerar med Axema VAKA.

Kan man styra sin nyckel/cylinder med mobiltelefonen?
Den hårdvara föreningen har köpt in är kompatibel med iLOQ HOME lösningen. Föreningen har dock i ett första skede inte köpt in licensen för att nyttja HOME funktionen i appen.

Vilken säkerhetsklass har det nya låssystemet?
Då man installerar cylinder i sin dörr kan man välja mellan en standardsäkerhetsklass och en högra säkerhetsklass. Fråga ditt försäkringsbolag vad de kräver. Många bolag kräver enbart möjlighet att kunna låsa samt en säkerhetsdörr för lägre premie.

Varför kan jag inte använda de nya iLOQ nycklarna till postfacken?
Att byta alla cylindrar i postfacken ansågs vara en för stor investering då postfacken snart ändå måste bytas ut. Vid val av nya postfack har föreningen tagit in offerter på digitala postfack. Dessa är dock avsevärt mycket dyrare än standardpostfack och det ansågs vid investering av låssystem att skalskyddet i förstahand var viktigare och att postfacken får tas i en andra investering.

Varför har AV-skåpen kvar sina cylindrar?
Då AV skåpen har samma nycklar i alla skåp i huset, samt att man sällan går in i AV-skåpen så resonerade styrelsen att kostnaden för att byta alla dessa cylindrar var större än den enkelhet det ger. I stället rekommenderas du ha en AV nyckel lätt tillgänglig i din lägenhet. Har du ingen så kontakta info@brfhusbonden.se så får du en gratis.

Kan styrelsen gå in i min lägenhet med det nya systemet om jag har en iLOQ cylinder?
Styrelsen har alltid varit ansvariga för beställning av nycklar till det gemensamma systemet, även det tidigare mekaniska. Styrelsen har inte rätt och begår brott om denna skulle kopiera upp nycklar och gå in i din lägenhet utan ditt medgivande, oavsett om nycklarna programmeras digital eller är mekaniska. Styrelsen samt fastighetsskötare har inte heller access till några lägenheter i sina fastighetsskötarnycklar.

Jag har tappat en nyckel, hur gör jag?
Kontakta snarast info@brfhusbonden.se och meddela det nyckelnummer som du tappat. Har du inte detta så meddela numren på de nycklar du har kvar. Numret hittar du ovanpå nyckel, på det silvriga området.

Vem ansvarar för nycklarna?
Du som bostadsrättshavare har kvitterat ut nycklar och är också ansvarig för hur dessa nycklar sprids och används. Därför är det väldigt viktigt att du kontaktar föreningen om du skulle ha tappat en nyckel så vi kan minimera risken att någon obehörig kommer in i huset.

Jag kan inte låsa dörren inifrån, vad ska jag göra?
Mest troligen håller din låskista på att gå sönder. Det händer efter ett antal år och huset är nu mer än 15 år gammalt. Kontakta Farsta lås för byte av låskistan.

Min digitala nyckel fungerar inte.
Testa först att följa instruktionerna kring hur man använder iLOQ, fungerar inte detta så kontakta info@brfhusbonden.se för att byta nyckel.

Hur får jag en fjärrkontroll till dörröppnarna?
Hjälpmedel som dörröppnarna är något som kommunen hanterar och är de som installerat. Kontakta i första hand kommunen som i sin tur tar kontakt med föreningen.

Min fjärrkontroll till garaget fungerar inte vad gör jag?
Kolla först så att batteriet inte är slut, om så är fallet så byt detta. Kontakta annars info@brfhusbonden.se så kan vi byta ut denna. Skulle du ha tappat bort fjärrkontrollen så kontakta föreningen omgående.

Varför kan jag inte använda tagg i hissen ner till garaget?
Att sätta in läsare för tagg i hissen hade inneburit en större investering för föreningen, involvering av hissleverantören samt allmänt tagit mer tid. Att bara byta cylinder till en digital från iLOQ var en enklare lösning denna gång. Vid eventuell renovering av hissarna kommer föreningen titta på om taggläsare bör sättas in i stället.