Elbilsladdare

Föreningens garage har idag 10 st elbilsladdare installerade. För att nyttja dessa så behövs, utöver en garageplats med laddare, också ett extra avtal för nyttjande tecknas med föreningen. Det är ingen separat kö till dessa platser utan samma kö som för garagets övriga platser tillämpas.

Om vår laddlösning

Vi har valt en lösning från Zaptec med deras laddbox Zaptec Pro. 10 platser i garaget har blivit utrustade med en laddbox och 26 av garagets 28 platser har blivit förberedda för en laddbox. Installationen stödjer upp till 22 kW laddning per laddpunkt och laddboxarna är smarta med inbyggdlastbalansering. Laddboxarna lastbalanserar även mot husets övriga el som alltid prioriteras. Det innebär att då det är hög belastnining i huset (ex. många ugnar på) och/eller många bilar på laddning samtidigt så kan inte maximal effekt utlovas. Systemet försöker dock aktivt balansera så att varje bil får så mycket effekt som möjligt. Undercentralen är uppsäkrad till två kretser med vardera 64 A.

Boxarna har ej fast kabel och varje person ansvarar för att nyttja egen kabel till sin bil. Uttaget är av typ 2 och varje laddbox har egen jordfelsbrytare.

Kostnad

Föreningen har valt en lösning som är kostnadsneutral för övriga boenden i huset. Därför kommer den initiala investeringskostnaden "lånas" av föreningen och återbetalas under en 10 års period, med en ränta om 0.75%. Styrelsen har räknat ut vad en sådan återbetalning kommer kosta i månaden beräknat på en progressiv uthyrning över dessa 10 år. Styrelsen tror detta är realtistiskt då fler och fler kommer skaffa elbil eller laddhybrid under de kommande 10 åren. Beräkningen är även baserad på svar styrelsen fått från nuvarande hyrestagare i garaget.

Att nyttja en laddbox kommer därför kosta 250 SEK i månaden. Till detta kommer en kostnad för el som är beräknad enligt schablon. Förnärvarande är schablonen satt till 100 SEK i månaden oavsett biltyp. Styrelsen kommer se över prissättning var 6:e månad för att justera mot uppmätt förbrukning och nuvarande uthyrning om denna inte följer den plan styrelsen beräknat.

Beställa laddplats

För att beställa en laddplats så måste du först ha en plats i föreningens garage. Har du en plats i garaget så kontaktar du styrelsen på parkering@brfhusbonden.se. Har just din plats ingen laddbox installerad så kommer vi behöva flytta eller installera en ny laddbox. Var därför ute i god tid om din plats saknar laddbox då installation kan ta 6-12 månader. Har din plats en laddbox installerad så aktiverar styrelsen denna då avtalet är underskrivet.

När din laddplats är aktiverad så kommer då även få två RFID-taggar för att kunna starta din laddning. Du får även ett konto som du aktiverar och kan använda i Zaptecs app för att kontrollera din laddare, t.ex. lägga till andra RFID-kort eller låsa fast din laddkabel i laddaren.

Att använda din laddbox

För att nyttja din laddbox måste denna vara aktiverad, du ha ett konto hos Zaptec och RFID-taggar registrerade till ditt konto. Styrelsen kommer aktivera ett konto kopplat till den mailadressen du anger i avtalet för nyttjande av laddplatsen. Vid registrering så registrerar styrelsen även två laddtaggar som du får låna och som lämnas tillbaka då du inte längre vill nyttja laddplatsen. Denna registrering kan behöva göras tillsammans med dig för att samtidigt visa hur laddaren fungerar.

Det rekommenderas även att du laddar hem Zaptecs app på nedan länkar där du kan registrera fler kort/taggar, hantera din laddbox samt se din förbrukning. Du kan även starta laddning med appen då du anslutit ditt fordon. Du kan även hantera ditt konto samt laddbox på portal.zaptec.com. Mer information kan du se i lathundarna i menyn till höger.

För att starta laddningen så sätter du in kabeln först i laddboxen. Därefter så sätter du in sladden i din bil. Laddaren börjar då blinka gult och du "blippar" din tagg vid RFID symbolen på laddaren, som då bör blinka grönt. När laddningen startar efter att boxen kommunicerat klart med bilen så blinkar laddaren blått för att indikera att laddning pågår. När laddaren lyser grönt så betyder det att laddnignen är klar eller att laddaren är redo.

Felanmälan

Om något skulle gå fel med din laddning eller att laddaren lyser rött, börja med att läsa avsnittet felsökning till vänster. Hjälper inte detta så meddela styrelsen på parkering@brfhusbonden.se. Blinkar laddaren rött så har din RFID tagg ej registrerats till ditt konto eller så har du inget konto/laddaren ej blivit aktiverad.

Zaptec app för iOS

Zaptec app för Android