Tips till ledamöter

I SvD Näringsliv den 15 oktober 2011 gick att läsa tips till medlemmar och ledamöter. Under denna rubrik hittar ni tipsen till blivande och sittande ledamöter. För medlemmar hittar ni tipsen direkt under "Stadgar och regler".

Tydliggör rollfördelningen i styrelsen för att minska arbetsbelastningen.
Anslut föreningen till en intresseorganisation: SBC, HSB, Riksbyggen eller någon av Fastighetsägarna Sveriges regionföreningar.

Föreningens styrelse har ansvaret för alla beslut men förvaltningen kan läggas ut på extern part, för att styrelsen ska slippa göra allt arbete själv. Till exempel ekonomisk förvaltning, teknisk förvaltning, fastighetsskötsel, byggprojektledning etc.

Acceptera inga skiljeklausuler i avtal som föreningen ingår med entreprenörer. Tvister ska då avgöras i skiljenämnd, besluten är inte offentliga och det kan bli dyrt. Bostadsrättsföreningar är en svagare part gentemot näringsidkare.
Gör en egen hemsida för föreningen, som hålls uppdaterad.

Lär dig mer om bostadsrätt. Skäms inte för att fråga som ny styrelseledamot.
Tänk på återväxten, uppmuntra de övriga medlemmarna i föreningen att engagera sig och välkomna alla.

Titta till även lägenheterna ibland, till exempel el- och vattenledningar. Lägenheternas skick påverkar hela fastighetens värde.
Styrelsen har ingen gräddfil till några åtgärder i huset men den har rätt till ett arvode.

Vid styrelsebeslut ska ordentliga protokoll föras och sparas. Den ledamot som inte håller med vid ett visst beslut ska se till att en reservation finns med i protokollet, för senare ansvarsfrihet.

Källa: SvD Näringsliv 15 oktober 2011