Q&A stambyte

Vanliga frågor och svar om stambyten och stambytet i brf Kornet.

Varför ska vi ha stambyte?

• Badrummen har inte genomgått ytskiktsrenovering eller bytt avloppsrör till stam.
  • Bakfall i badrum förekommer och det finns risk för läckage.
  • El-centraler saknar jordfelsbrytare och har gamla säkringar.
  • Individuell mätning av varmvatten är ett lagkrav från 2019.
  • Energibesparingar genom byte av radiatorsystem och nya isolerade stammar.

Hur går byggprocessen till?

• Förstudie och statusbesiktning.
  • Beslut om åtgärder och budgetkalkyl.
  • Projektering startar parallellt med samtyckesprocessen.
  • Upphandling av entreprenör och start av entreprenad.

Vad är steg och skeden i stambytet?

• Information, stämma och samtycke.
  • Boendesociala frågor.
  • Byggprocessen.
  • Kommunikationsprocessen.

Hur fattar vi beslut om stambyte?

• Beslutet kräver samtycke av samtliga medlemmar eller 2/3-majoritet på stämman.
  • För de som inte samtycker, fattas beslut i Hyresnämnden.

Vad är stöd för genomförandet?

• Medlemsstöd under ombbyggnad, inklusive medlemskonsulentstöd och tillfälliga toaletter vid behov.
  • Kontaktuppgifter för boendesociala och tekniska frågor tillgängliga på hemsidan.

Frågor om samtycke:

• 1. Vad har beslutats på föreningsstämman den 27 maj 2024?
    • Föreningsstämman har beslutat att genomföra en ny komplett vatten- och avloppsinstallation för kök, badrum och WC. Dessutom ska badrum och WC renoveras i samband med ett stambyte. Styrelsen har även fått mandat att byta värmesystem från ett 1-rörssystem till ett 2-rörssystem, inklusive installation av nya radiatorer.
    2. Varför görs dessa förändringar?
    • De nuvarande systemen har uppnått sin tekniska livslängd och kräver uppgradering för att säkerställa fastighetens funktion och boendekvalitet.
    3. Vilka adresser påverkas av dessa förändringar?
    • Förändringarna kommer att påverka föreningens fastighet på Kornvägen och Havrevägen i Norsborg.
    4. Vad innebär samtycket jag behöver ge?
    • Samtycket innebär att du som bostadsrättshavare godkänner de åtgärder som specificerats i bilaga 1, inklusive eventuella justeringar som kan behöva göras på grund av byggtekniska skäl.
    5. Vad händer om jag inte ger mitt samtycke?
    • Om du inte ger ditt samtycke kan föreningen behöva vända sig till hyresnämnden för att få deras godkännande. Detta kan fördröja byggstarten och medföra extra kostnader för föreningen.
    6. Vilka specifika förändringar kommer att göras i min lägenhet?
    • De specifika förändringarna som kommer att göras i varje lägenhet framgår av bilaga 1 och inkluderar bland annat ny vatten- och avloppsinstallation, nytt värmesystem, ny el-central samt renovering av våtrum och WC.
    7. Hur kommer badrummen att förändras?
    • Badrummen kommer att få nytt tätskikt på golv och väggar, ny klinker, ny golvbrunn, nytt kakel, målat tak, ny badrumsinredning inklusive badkar eller duschvägg, tvättställ, toalettstol och badrumsskåp med spegel och belysning.
    8. Kommer värmesystemet att bytas?
    • Ja, värmesystemet kommer att bytas från ett 1-rörssystem till ett 2-rörssystem, och nya radiatorer kommer att installeras.
    9. Vad händer om jag har frågor eller behöver mer information?
    • Vid frågor kan du kontakta:
      • Pia Bruns: 010-442 14 42, pia.bruns@hsb.se
      • Stefan Jacobsson: 08 608 68 14, stambyte.kornet@hsb.se
      • Per Theorin: 08 608 55 25, stambyte.kornet@hsb.se
    10. Var ska jag lämna in mitt samtycke?
    • Samtycket ska lämnas in på HSB-kontoret i Hallunda, Kornvägen 18, i brevinkastet vid entrén.
    11. Varför är det viktigt att lämna in mitt samtycke?
    • Det är viktigt för att föreningen ska kunna genomföra de planerade arbetena utan förseningar och extra kostnader.
    12. Vad säger lagen om förändringar i bostadsrätter?
    • Enligt bostadsrättslagen krävs bostadsrättshavarens samtycke för förändringar i en lägenhet. Om samtycke inte ges och beslutet har stöd av minst två tredjedelar av röstande på föreningsstämman och har godkänts av hyresnämnden, kan beslutet ändå genomföras.
    13. Vilka material och färger kan jag välja för badrum och WC?
    • Du kan välja mellan olika färger på klinker och kakel enligt specifikationerna i bilaga 1. Det finns även valmöjligheter för badkar eller duschvägg.
    14. Vad händer med elinstallationerna?
    • En ny el-central med 3-fas 5-ledarsystem och jordfelsbrytare kommer att installeras. Nya ledningar dras till badrum och WC, och övriga ledningar kan väljas som tillval.
    15. Vad betyder "kvarboende" i samband med stambytet?
    • Det betyder att du kan bo kvar i din lägenhet medan stambytet och de övriga arbetena utförs.
    16. Hur ser tidsplanen ut för förändringarna?
    • Tidsplanen är ännu inte fastställd, men mer information kommer att kommuniceras när samtycken har samlats in och projektplaneringen är klar.
    17. Vad innebär stambytet för mig som boende?
    • Stambytet innebär att alla vatten- och avloppsrör byts ut, vilket kan innebära tillfälliga störningar och att vissa ytor måste renoveras efter arbetet.
    18. Kan jag välja att inte ha vissa förändringar gjorda i min lägenhet?
    • De flesta förändringarna är nödvändiga för att säkerställa fastighetens funktion och kan inte väljas bort. För vissa detaljer kan det dock finnas valmöjligheter.
    19. Hur kommer kommunikationen kring förändringarna att ske framöver?
    • Vi kommer att informera löpande via vår hemsida och genom utskick till alla medlemmar.

Kontakta Pia Bruns för boendesociala frågor och Stefan Jacobsson/Per Theorin för tekniska frågor.