Trivselregler

Att bo i bostadsrätt innebär att vi tillsammans äger och förvaltar hus där vi bor och ingår i en gemenskap av människor. Man förfogar rätten till att bo i lägenheten, men den ägs liksom allt annat gemensamt av samtliga medlemmar. Vi har valt att sammanställa ett urval av det som kan vara bra att känna till samt de trivselregler som gäller.

Andrahandsuthyrning: Om ni vill ansöka om att hyra ut er lägenhet i andra hand kontakta HSB Södertörns Kundcenter 08-608 68 00. Ansökningsblankett finns på HSB-portalen, https://www.hsb.se/sodertorn/.

 

Avier: Om ni har frågor om avier för avgifter och hyror kontakta HSB Södertörns Kundcenter 08-608 68 00.  Alternativt logga in på ”Mitt HSB” där ni kan se avier, hantera köer för förråd samt garage och parkeringsplats.

 

Balkongerna: Tunga saker så som blomlådor och balkongbord ska med försiktighet hängas på balkongräckena. Om balkongräckena får skador på ytskiktet gäller inte leverantörens garanti. Se separat information från TEKNOVA om garanti och säkerhet samt skötselanvisningar för balkongräcken av aluminium.

Mattor och sängkläder kan vädras på balkongerna, men får inte skakas eller hängas över balkongräckena. Skaka mattor och sängkläder går bra att göra utanför husen.

 

Balkonginglasning: Om ni vill glasa in balkongen krävs bygglov och styrelsens tillstånd. Avtal måste skrivas mellan bostadsrättshavare och föreningen.

Kontakta Storholmen på telefon 08-520 252 00, via e-post till info@dwoqdirect.se alternativt via hemsidan www.dwoqdirect.se. Storholmen Direkt är öppet helgfria vardagar 7-21.

 

Bostadsrättstillägg (Försäkring): Föreningen har en fastighetsförsäkring. I försäkringen ingår bostadsrättstillägg för medlemmarna. Varje bostadsrättshavare behöver givetvis en egen hemförsäkring.

 

Buller: Efter kl 22:00 och före kl 07:00 skall det vara tyst i husen. Dämpa exempelvis tv, radio och musik. Stäng av disk-, tvättmaskin och torktumlare. Självklart är det tillåtet att ha kalas någon gång. Tänk dock på att tiderna ovan innebär att ljud skall dämpas för grannsämjans skull. Kom ihåg att meddela grannarna i förväg när du planerar för fest.

Arbeten i lägenheter som kan uppfattas som störande t ex borrning får utföras vardagar 07-19 och helger 10-18.

 

Brandsläckare: Finns i anslutning till tvättstugor och i föreningslokalen.

 

Brandvarnare: För allas säkerhet se till att du har fungerande brandvarnare i lägenheten. Se separat information om föreningens brandskyddsarbete.

Föreningen har installerat brandvarnare i trapphus och i källare.

 

Bredband: Föreningen har gruppanslutningsavtal med Telenor (tidigare Bredbandsbolaget) gällande internet och telefoni för föreningens medlemmar. De tjänster som ingår är: Bredband 500/500 Mbit samt ip-telefoni Mini.

För aktivering av tjänsterna och fel kontakta Telenor på telefon 0770-111 700. Önskas hjälp med installation av routern kan ni vända er till Digihjälpen. Beställning görs enklast på Telenor hemsida eller genom telefonsupporten.

 

Cykelparkering: Cykelställ finns mellan husen Lillskogsvägen 2 och 4 samt på baksidan av Lillskogsvägen 8. På Byalagsvägen finns ställ utanför varje port. Cykelrum finns i källarna, på Lillskogsvägen 6-8 och Byalagsvägen 20 -22.

 

Felanmälan: Kontakta Storholmen på telefon 08-520 252 00, via e-post till info@dwoqdirect.se alternativt via hemsidan www.dwoqdirect.se. Storholmen Direkt är öppet helgfria vardagar 7-21.

Vid akuta fel (vattenläcka, hett vatten, strömavbrott) på kvällar och helger ring Securitas/Jourmontör: Telefonnummer 08-657 77 22, numret finns även på anslagstavlorna i trapphusen.

 

Fritidskommittén: Anordnar olika aktiviteter för medlemmarna. Telefonnummer i porten.

 

Föreningslokal: Ligger i källaren, Lillskogsvägen 4 och kan bokas genom styrelsen. Lokalen är dimensionerad för maximalt 30 personer. Den är utrustad med porslin, glas och bestick. Lokalen ska återlämnas i städat skick. Det åligger den som lånar lokalen att beakta ordningsreglerna som ska vitteras före utlåning.

 

Förrådsutrymmen: Till varje lägenhet finns ett källarförråd och en matkällare.

 

Förändringar i lägenheten: Ibland vill man förnya och komplettera sin lägenhet. När det gäller väsentliga förändringar, till exempel rivning av väggar, måste man få styrelsens godkännande.

Kontakta Storholmen på telefon 08-520 252 00, via e-post till info@dwoqdirect.se alternativt via hemsidan www.dwoqdirect.se. Storholmen Direkt är öppet helgfria vardagar 7-21.

 

Garage: Kölista, kontakta HSB Södertörns Kundcenter 08-608 68 00 för köplats. Alternativt logga in på ”Mitt Hsb” med BankID där ni kan se avier, hantera köer för förråd samt garage och parkeringsplats.

 

Grillning: Det är inte tillåtet att grilla på balkongerna.

 

Gym: Det finns ett gym i källaren Lillskogsvägen 8. Kontakta Kalevi Lähde via sms på

073- 348 44 65 för genomgång av ordningsregler och mottagande av kod till gymmets kodlås.


Kranar: Läckande kranar (blandare) står föreningen för. Felanmäl droppande kranar så spar vi på vattnet. Om boende har defekt blandare som inte är föreningens standard (FMM) ska byte av blandare bekostas av den boende.

 

Lägenhetsnummer: Står angivet på din avgiftsavi samt på utsidan av din ytterdörrs karm. På karmen står tre beteckningar. Den första (2 siffror) är lägenhetsnummer, den andra (4 siffror)

är Lantmäteriets lägenhetsnummer och den tredje (en bokstav och en siffra) är beteckning på lägenhetens elcentral. Exempel: 33 1201 D9.

 

Markiser: Styrelsens tillstånd krävs för uppsättning av markis på balkong eller över fönster. För ett enhetligt intryck ska markiser vara gröna/vita. Avtal måste skrivas mellan bostadsrättshavare och föreningen. Kontakta Storholmen på telefon 08-520 252 00, via e-post till info@dwoqdirect.se alternativt via hemsidan www.dwoqdirect.se. Storholmen Direkt är öppet helgfria vardagar 7-21.

 

Nycklar: Om du vill beställa nycklar till din lägenhet och till allmänna utrymmen, kontakta Storholmen på telefon 08-520 252 00, via e-post till info@dwoqdirect.se alternativt via hemsidan www.dwoqdirect.se.

Storholmen Direkt är öppet helgfria vardagar 7-21.

Om du har bytt låscylinder i din dörr från föreningens låscylinder till egen låscylinder behöver inte kontakt tas med Storholmen.

 

Parkeringsplats: Finns att hyra, kontakta HSB Södertörns Kundcenter 08-608 68 00 för köplats.

Alternativt logga in på ”Mitt HSB” med BankID där ni kan se avier, hantera köer för förråd samt garage och parkeringsplats.

 

Rökning: Rökning är förbjuden i trapphus, tvättstugor och allmänna utrymmen. Vid rökning ta hänsyn till övriga medlemmar i föreningen.

 

Sopor: Hushållssopor slängs i kärlskåp som finns placerade på kortsidan av Lillskogsvägen 2, på parkeringen utanför gaveln Byalagsvägen 30 samt utanför porten på Byalagsvägen 20.

Föreningen har avtal med SRV Återvinning AB om sortering av matavfall.

Kärlskåp med svarta luckor är för matavfall. Kärlskåp med gröna luckor är för restavfall. Papperspåsar för matavfall kan erhållas i livsmedelsbutiker. Papperspåsar finns också för hämtning i föreningens tvättstugor.

Container för ”sorterbart blandat avfall, fin” ställs upp vid parkeringen Byalagsvägen 30 var 4:e vecka. Se anslag i porten och skylt vid containerplatsen.

Följande gäller för sopor i containern:

"Sorterbart blandat avfall, fin"

  • Sorterbart blandat avfall, fin Måste innehålla minst 50 % brännbart avfall/PTP eller metall.
  • Får innehålla: textil, mattor, presenningar, gummi, PVC, rör, stoppade möbler, ris, max 10 % deponiavfall (mineralull, gips*, betong, etc.).
  • Får inte innehålla: organiskt avfall, med hushållsavfall jämförligt avfall, elektronik, kemikalier, farligt avfall (t.ex. ohärdad cement, CFC-isolering), tryckimpregnerat trä, slipers, kassaskåp eller däck som inte har deklarerats.

Lysrör, elektronik, kemikalier och liknande samt tidningar och förpackningar får varje enskild medlem lämna själv till kommunens återvinningsanläggningar. För mer information kontakta SRV Återvinning AB.

 

Styrelsen: Se anslag i porten med namn och telefonnummer till respektive styrelsemedlem.

 

Toaletter: Föreningen svarar för felaktiga spolmekanismer. Om inte mekanismen stänger, anmäl felet så sparar föreningen på vatten. Om boende har defekt toalett som inte är föreningens standard ska reparation bekostas av den boende.

 

Trafik: Vägen framför portarna Byalagsvägen 20 – 30 ska inte trafikeras i mer än absolut nödvändigt. Respektera trafikskyltarna, parkera inte på vägen. Vägen får naturligtvis användas vid flyttning och tunga varuleveranser. Se till att bockarna ställs på plats efter in- och uttransporter.

Besökande till boende vid Byalagsvägen 20 – 30 hänvisas att parkera på gatan.

 

Trapphus: Av brandsäkerhetsskäl är det inte tillåtet att ställa barnvagnar, cyklar, pulkor och andra saker i entréer och trapphus. Det finns plats i källare och cykelkällare.

 

TV: Föreningen har genom ett HSB-samarbetsavtal hos Tele2 (tidigare Comhem) ett grundutbud av tv-kanaler. För aktivering av tjänsten och vid fel kontakta Tele2 på telefon 90 222 eller www.tele2.se

 

Tvättstugor: Tre stycken, två i källaren på Lillskogsvägen 8 (varav en grovtvätt), en på Lillskogsvägen 2. Bokas med ditt lägenhetsnummer på lista anslagen utanför respektive tvättstuga. Torkrum finns intill tvättstugorna, Lillskogsvägen 8.

Kom ihåg att städa efter dig.

 

Ventilationsfönster: Kontakta Storholmen på telefon 08-520 252 00, via e-post till info@dwoqdirect.se alternativt via hemsidan www.dwoqdirect.se och gör en felanmälan för nya filter. Filtren tillhandahålls av föreningen utan kostnad.


Om du har synpunkter kring trivselreglerna så kontakta gärna styrelsen och/eller lämna in motioner inför årsstämman senast den sista mars till styrelsen.

Föreningens stadgar hittar du på http://www.hsb.se/sodertorn/magne