Sophantering

Inom föreningen källsorterar vi vårt avfall enligt nya avtalet med SRV. För att det skall vara trivsamt att bo i vår förening, gäller att vi alla tar ett gemensamt ansvar för källsorteringen.

SOPRUM

Finns i varje hus. Här lämnas hushållssopor i kärl för brännbart avfall och matavfall i ett enskilt kärl.

Så sorterar du fett rätt.
Torka upp stekfett med lite hushållspapper och släng i matavfallspåsen! Återanvänd din frityrolja! Filtrera den genom ett kaffefilter eller en kökshandduk ner i dunken igen så kan du använda den fler gånger! Häll inte ut olja i naturen om du vill slippa skadedjur och föroreningar.
Linolja, teakolja och bonvaxer kan självantända. Trasor med oljor dränks i vatten och försluts i en plastpåse innan de slängs.

Matavfall - påsar finns att hämta i tvättstugorna i alla hus.

Det här kan du lägga i matavfallspåsen

Rester av kött, fisk, skaldjur, pasta, ris, potatis, nudlar, bröd, äggskal, grönsaker, frukt, teblad, tepåse, kaffesump, filter, hushållspapper, färgade- och ofärgade servetter

Det här ska du INTE lägga i matavfallspåsen

Snus, cigaretter, aska, kattsand, blomjord, krukväxter, damm, dammsugarpåsar, blöjor, bindor, vinkorkar, kapsyler, glasspinnar, ätpinnar, stearinljus

KRETSLOPPSRUM

Finns i hus 20. Här lämnas förpackningar av papper, plast, flaskor/glasburkar och metall. Tidningar, returpapper och wellpapp lämnas också här.

Pappersförpackningar
Exempelvis mjölk- och flingpaket, juicepaket, äggkartong, färdigmatsförpackningar, hundmatsäckar, socker- och mjölpåsar etc. skokartonger, tvättmedelspaket, hushålls- och toarullar, pappersbärkassar, omslagspapper.
Plocka bort plastdetaljer, plastkorkar, innerpåsar av t ex plast eller aluminium. Platta till och vik ihop. Lägg mindre förpackningar i större.

Detta hör inte hemma här:
Tidningar, kataloger, reklamblad, pocketböcker ska kastas i Tidningar & Returpapper. Kuvert ska slängas hushållssopor.

Plastförpackningar
Förpackningar av både hård- och mjukplast. Exempelvis diskmedelsflaskor, ketchupflaskor, schampoflaskor, yoghurtburkar, plastlock, plastdunkar, plasttuber, crème fraiche-burkar, chipspåsar, plastpåsar, plasttuber, plastfolie. Ta av kapsyler, lock och korkar som inte är av plast, sortera dem efter respektive material.

Tidningar och returpapper
Tidningar, veckotidningar, reklamblad, pocketböcker, vanligt skrivpapper, kontorspapper. Ta bort eventuella plastomslag, klistrat papper. Lämna tidningarna utan kasse. Varken pappers- eller plastkasse fungerar i återvinningen.

Glasförpackningar
Färgade glasförpackningar skiljs från ofärgade. De båda sorterna får inte blandas eftersom detta försämrar kvaliteten vid produktion av nytt glas. Exempel på färgade glasförpackningar är vin- och spritflaskor, hudvårdsburkar.
Observera att kapsyler, lock och korkar inte ska vara med. De sorteras efter materialslag oftast är de av plast eller metall.

Kärl för flaskor/glasburk och wellpapp finns i soprummet i hus 24 och 26.

GROVSOPRUM

Finns i hus 24 med ingång från entrén på lekplatssidan. Här lämnas alla slags grovsopor. Här lämnas även elektronikavfall (allt med elsladd eller batteri), t.ex. TV-apparater, datorer, lampor och övriga elapparater. I kärlet för grovsopor kastas även icke brännbara sopor, t.ex. kastruller, stekpannor, porslin, glas och metall. Här finns även holk för småbatterier.
OBS! Kyl- och frysskåp får inte lämnas i grovsoprummet utan skall fraktas bort till återvinningscentralen av medlem.