Grillregler för BRF Pollux medlemmar

Grillning är en av sommarens fröjder, det märks inte minst i vårt område. När du grillar, tänk på att visa hänsyn. Oset och röken kan störa dina grannar, alla gillar inte grilldoft. Här nedan följer föreningens regler för grillning i vårt område plus användbara tips för säker grillning.

Reglerna är framtagna ur både ett Brandsäkerhetsperspektiv och ur ett Miljöperspektiv

För allas trevnad och säkerhet, följ dessa enkla regler när du grillar!

Checklista vid grillning – allmänt

·         Se till att grillen inte står för nära brännbara föremål.
Säkerhetsavstånd till brännbara ytor 1 m. (Fasad, staket, förrådsbod, ej under tak, osv)
rekomendation från brandäkerhetsföreningen läs mer här:
Grillning (brandskyddsforeningen.se) finns även en PDF att ladda hem med bra information

·         Ta gärna kontakt med dina grannar för att komma överens om och anpassa grillningen på bästa sätt. Det finns de som är allergiska eller störs av lukten.

·         Grillen ska placeras på ett stadigt underlag.

·         Grilla gärna med locket på men sätt framförallt på locket när du grillat klart.

·         Lämna aldrig grillen vid användning och ha uppsikt över den tills den svalnat.

·         Var noga med att regelbundet rengöra grillen från matrester. Det gäller framförallt vid vinterförvaring. Detta även för att inte riskera att vi får problem med ohyra. Gäller både vid förvaring utomhus och inomhus i förråd.

·         Ha alltid tillgång till brandfilt, brandsläckare eller vatten när du ska grilla.

Tips för att grilla säkert med Kol/bricketter

·         Placera grillen stadigt! Håll 1m avstånd till byggnader och andra brandfarliga objekt! Placera inte grillen vid en träfasad, ett öppet fönster eller under ett tak.

·         Följande produkter är godkända att användas inom föreningens område. Bricketer eller Grillkol

·         Det är absolut förbjudet att använda Ved som eldningsmaterial på grund av risken för glödsprätt och ur ett Miljöperspektiv

·         Välj tändrör, tänd-klossar, tänd-papper eller el-tändare. Använd helst inte tändvätska! Den orsakar ett mer svårkontrollerbart brandförlopp, osar mycket och orsakar många förgiftningsfall hos barn varje år. Om du trots det gör det skall den vara Miljövänlig

·         Använd aldrig bensin eller T-sprit för att tända grillen. Använd aldrig T-sprit för att tända en grill som slocknat. Det är livsfarligt. Flaskan kan explodera.

·         Lämna aldrig grillen utan bevakning.

·         Ha släckredskap till hands, Alla bör införskaffa en Brandfilt vid grillen, Ha en hin kvatten eller en vattenslang, så att du kan släcka om olyckan är framme. Med en blomspruta i beredskap får du snabbt ner de flammor som kan slå upp från droppande fett. Är det torrt i marken kan en enda gnista räcka för att orsaka en gräsbrand med förödande konsekvenser. Den som på grund av oaktsamhet startat en brand kan ställas till svars för detta.

·         När du har grillat klart: släck kvarvarande glöd och aska med vatten eller placera grillen försedd med lock utomhus på säker plats. Tänk på att briketter kan glöda på insidan fast du hällt vatten över dem. Större kolbitar eller briketter kan fortsätta att glöda i flera timmar efter grillningen. Kan du hålla i kolen med fingrarna är den kall nog att slängas. Lägg aldrig osläckt aska eller glödrester i sopor eller någon annanstans! Ett bra tips är att lägga aluminiumfolie i botten på grillen. När glöden är släckt kan du vika ihop folien till ett paket och låta det stå ute till nästa dag. Då slipper du vara den som orsakar en brand.

·         Släng gammal grillaska i anvisat kärl

Tips för att grilla säkert med gasolgrill

·         Läs bruksanvisningen noga. Grillen är bara för utebruk, den får alltså inte användas inomhus. Gasol säljs på komposit- , aluminium- och stålflaskor.

·         Använd endast orange SIS-märkt gasolslang. S k svetsslang och plastslang är inte gasolbeständig och duger absolut inte. All slang bör bytas ofta, minst vartannat år om grillen står ute i solen. Sura vätskor, salladsdressing till exempel, kan också påverka hållbarheten, så spiller du måste du torka av direkt. Gör böjprov med jämna mellanrum! Om du då upptäcker sprickor måste du omgående byta ut slangen.

·         Föreningen kommer införskaffa en Sprayburk för Läckageprov som kan lånas för att prova att det inte finns sprickor (bör användas efter böjprov)

·         Flera olyckor har inträffat där gasolgrillens låga kommit i jämnhöjd med säkerhetsventilen. Kläm aldrig in slangarna eller kopplingarna! Du bör också innan du tänder grillen se till att slangarna inte kommer att ligga an mot någon het yta. Använd inte heller hemmagjorda anslutningar eller kopplingar, utan köp godkänt originalmaterial. Se över grillen minst en gång per år.

·         Se till att du har rätt storlek och höjd på grillbordet. Har du gott om plats ökar säkerheten. Rengör grillen från fett regelbundet eftersom fettavlagringar kan antändas. Tänk på att ta bort rester av mat från grillen eftersom det kan locka till sig ohyra

·         Det är bra att ha en handske till hands vid gasolgrillning. Skulle det börja brinna är det viktigt att man kan komma åt ventilen och stänga av gastillförseln. En brandsläckare eller Brandfilt bör finnas i närheten och man ska aldrig försöka att släcka en eld i en gasolgrill med vatten.

·         Var noggrann och kontrollera alltid efter avlutad grillning att ventilen är stängd på Gasolflaskan.

Engångsgrillar är inte tillåtna

·         Engångsgrillar är helt olämpligt att använda då vinden lätt tar den med sig, samt att värmen från dem lätt kan antända underlaget.

Styrelsen önskar samtliga medlemmar en härlig grillsommar!