Inre Miljö

Brandvarnare
Alla lägenheter ska vara försedda med brandvarnare. Tänk på att regelbundet kolla batterierna i dem. Ha gärna även brandsläckare, brandfilt mm. ifall det skulle inträffa något.

Fläkt
Inom föreningen är fläktmotorn en del av ventilationen, och du får inte göra förändringar på ventilationen utan förenings tillstånd.
Det är förbjudet att koppla på en vanlig köksfläkt på den befintliga ventilationen, då kommer kökslukten tryckas ut i hela lägenheten.
Det är förbjudet att koppla på en elektrisk badrumsfläkt i badrummet, då kommer fukten att tryckas ut i lägenheten och kan orsaka fuktskador.
Spiskåpan ska alltid vara på för att det ska fungera. Tänk på att filtret ska göras rent några gånger om året eller mer om man använder spisen mycket. Även fläktmotorn behöver göras rent i bland.
Du kan läsa mer i dokumentet som finns på denna sida (rengöring av Fläktmotor)

Om ditt filter är gammalt kontakta styrelsen så får du ett nytt.

Försäkringar
Du måste själv teckna en hemförsäkring,
Föreningen har tecknat ett bostadsrättstillägg för alla lägenheter.

Inre tillsyn
En inre tillsyn görs regelbundet i lägenheterna och då tittar man på bl.a. kök, badrum, att brandvarnare finns och fungerar och annat som ingår i underhållsansvaret.

Lägenhetsunderhåll
Bostadsrättshavare ansvarar för att underhålla lägenheten. Vad som ingår i lägenheten och som ska underhållas framgår av föreningens stadgar. Till lägenheten räknas normalt lägenhetens golv, väggar och tak, inredning i kök och badrum, glas och bågar i fönster samt inner- och ytterdörrar.
Om något går sönder måste Du se till att det repareras.

Det är särskilt viktigt att Du har uppsikt över lägenhetens våtutrymmen. Läckageskador kostar stora pengar och leder i allmänhet till stort obehag för den som drabbas.

Miljö
Värna om miljön genom att byta till energilampor/LED lampor, dra ut laddaren till mobiltelefon mm. när du inte laddar den. Låt inte fönster stå på glänt när det är kallt ute, vädra istället korta stunder och med fönstret på vid gavel. Möblera så att möbler mm. inte står framför elementen, detta hindrar nämligen värmen att spridas i rummet och att elementets termostat inte fungerar optimalt.

Renovering eller Ombyggnad i lägenheten
Mindre förändringar får göras i lägenheten. Du får t ex lägga nya golv, sätta upp nya skåp eller byta ut vitvaror i köket. Mer omfattande förändringar kräver dock styrelsens tillstånd, t.ex. om Du vill ta ner en vägg, dra nya rör i kök och badrum. Observera att inget får påbörjas innan avtalet är godkänt och påskrivet av styrelsen. Vid oklarheter om vad som är större förändring, fråga någon i styrelsen. Det finns även reglerat i stadgarna om vad som får göras.

Kontakta alltid styrelsen och gör en ansökan om ombyggnation innan Du sätter igång!
styrelsen@brfpolluxtullinge.se
Du kan läsa mer under BRF Pollux/Om och Tillbyggnad av bostadsrättslägenheten
Ibland kan det också behövas bygganmälan för att utföra vissa åtgärder i lägenheten.

Tänk också på att ta hänsyn till de omkringboende när Du utför bullerstörande arbeten i lägenheten. Dessa bör i första hand utföras under dagtid (08.00-17.00).

Ändring av utsidan måste Byggnadsnämnden godkänna, genom föreningens försorg.
Om det uppstår en kostnad i och med detta, får den boende stå för detta.