Ordningsregler

För att bevara trevnaden inom vårt bostadsområde vill styrelsen informera
bostadsrättshavaren om att:

Lägenhet inte får användas för annat ändamål än det som anges i upplåtelseavtalet,

Uthyrning av lägenhet samt avsevärd förändring av lägenhet kräver styrelsens medgivande, du hittar information under Andrahandsuthyrning

Uppkomna skador skall skyndsamt anmälas till styrelsen eller förvaltaren.
Använd Felanmälan som du hittar under NYTTIGA LÄNKAR.

Inkoppling av disk- och tvättmaskin skall göras av fackman,
Sparsamhet med vatten ska iakttagas,

Utöver ordningsreglerna så gäller det som står i föreningens stadgar, lagar och förordningar.

Styrelsens uppgift är att ta hand om den löpande förvaltningen av föreningen samt att verkställa de beslut som föreningsstämman fattar. den löpande förvaltningen ingår också föreningens ordningsfrågor. Styrelsen har därmed ansvaret för föreningens ordningsregler.
Att bo i bostadsrätt innebär ett gemensamt ansvar. Som medlem i föreningen har Du inte bara rätten till en bostad i föreningens hus. Du har också skyldigheter mot föreningen och övriga medlemmar och boende.

Ordningsreglerna gäller inte bara Dig som bostadsrättsinnehavare. Ä ven övriga familjemedlemmar omfattas, liksom gäster, inneboende och hantverkare som utför arbete åt Dig i lägenheten.

Om ordningsreglerna inte följs kan styrelsen i allvarliga fall ifrågasätta om Du ska få bo kvar. Förseelser av liten betydelse för föreningen och övriga medlemmar kan inte leda till uppsägning.  nnan styrelsen kan agera mot den som bryter mot reglerna, måste den först uppmana medlemmen att följa reglerna. Först därefter, och om medlemmen trots uppmaning till efterrättelse inte följer reglerna, kan det bli fråga om uppsägning.

Störningar
För att alla ska trivas är det viktigt att man inte störs av omkringboende. A lla boende är skyldiga att visa hänsyn. Lagen ser strängt på störningar! Den som stör och inte rättar sig efter tillsägelse från styrelsen kan i allvarligare fall komma att bli uppsagd från lägenheten. Skyldigheten gäller i lägenheten men också i gemensamma utrymmen såsom Kuben och tvättstugan.

Reglerna gäller dygnet runt men är extra angelägna att följa vardagar från kl 22 på kvällen till kl 7 på morgonen. Man bör därför undvika att köra tvätt- och diskmaskiner under denna tid.
Har Du fest så informera gärna grannarna i god tid innan, om Du tror att Du stör.

Ordningsregler finns i tvättstugan, tänk på att det är din granne som kommer efter dig och ska tvätta.