Yttre Miljö

Altaner och uteplatser
Altaner och Uteplatser får inte användas för:
Permanent förvaring av föremål som inte hör till normal möblering
Se till att Altandörren är ordentligt stängd så att du undviker att vatten tränger in i bostaden vid kraftig nederbörd och/eller snösmältning

Växter
Tänk på att inte ha några växter mot fasaderna, om du har en klängväxt eller dyl så ska den sitta på en spaljé.
Tänk också på att om det finns växter nära fasaden så kan fasaden bli vattenskadad och det är du som boende som kan komma att betala om det blir skadat pga detta.
Alla växter skall kunna skötas från ditt eget skötselområde.
Växter skall vara anpassade till skötdelområdet. Växtlighet som är vilt växande i natur får inte planteras
Träd skall hållas till en höjd av 2,5-3m ej högre

Håll efter häckar m.m. som växer ut mot gångbanan

Ytterdörr
Normalt hör ytterdörren till bostadsrättshavarens underhållsansvar, förutom utsidan, den ska underhållas och målas brun eller svart, färg till detta finns och säg till någon i styrelsen när du behöver, Om du istället vill ha en vit dörr så ska detta anmälas till styrelsen och underhållet går då över till dig som bostadsrättsinnehavare.

Yttre tillsyn
En yttre tillsyn görs varje år av förvaltaren tillsammans med någon/några från styrelsen. Där tittar man på fastigheternas skick, uteplatser, gemensamma ytor mm. och det som ingår i underhållsansvaret.

Grönytor
Varje medlem har en skyldighet att sköta sina grönytor enligt gällande skötselavtal.
Tänk på att marken framför och bakom bostadsrätten inte är upplåten med bostadsrätt utan föreningens och bostadsrättshavaren har ingått ett s.k. nyttjanderättsavtal (skötselavtal), vilket innebär att du som bostadsrättshavare nyttjar och sköter om marken, men att styrelsen kan sätta upp regler på vad som får göras där. Det kan vara t.ex. vilket typ av staket man får ha, vilka växter som får odlas och hur mm.

Husdjur
Katter, hundar och andra husdjur får inte rastas inom föreningens markområde. Matning av fåglar mm får inte heller förekomma inom förenings markområde.

Skulle det hända en "olycka" ska det genast åtgärdas av ägaren.

Kommunens regler och lagen om tillsyn av hundar och katter gäller i området.

Nycklar
Nycklar till garage och förråd hanteras av styrelsen.
Även tvättstugecylindrar hanteras av styrelsen.

Lekplatser
Barnen leker här på föräldrars ansvar och om något går sönder eller det är något annat ska detta omgående anmälas till styrelsen.

Skärmväggar mellan uteplatserna
Den boende underhåller dessa själva, men föreningen står för olja och pensel. Säg till någon i styrelsen så får du detta. Man får inte heller förändra dessa utan styrelsens tillstånd.

Staket, spaljéer
Staket upp till 1,1 meter är inte bygglovspliktig men kräver styrelsens tillstånd, lämna in en ritning till styrelsen innan du gör något.

Markiser
Anmälan görs till styrelsen skriftligt , om den är uppfällbar är den inte bygglovspliktig,
Fyll i en om-tillbygnads ansökan
Om det finns reklam på den så måste bygglov sökas från kommunen.
Tänk på färgsättningen så att det passar in i området.

Parabol och antenner
Parabol och antenn får inte monteras på fastighetens fasad, tak, fönster, skorsten eller dörrkarmar mm, det betyder att den måste vara fristående och sitta så att ingen kan komma till skada som besöker fastigheten.

Inom detaljplanerat område ska bygglov sökas om parabolen är större än 1.1 meter i diameter eller har reklam (då spelar det ingen roll hur stor den är), detta görs hos kommunen.
En skriftlig ansökan, med ritning om var du tänker sätta upp den, ska också göras till styrelsen.
styrelsen@brfpolluxtullinge.se