Energitips

Hur kan vi hjälpas åt i föreningen

TIPS FÖR MINSKAD ELFÖRBRUKNING

Inomhusklimat
- Sänk inomhustemperaturen. 1 grad lägre temperatur minskar energianvändningen med 5 procent. Ställ inte möbler i vägen för element och termostater. Förenings kostnader påverkar dig som boende. Värme är en av våra största utgiftsposter genom att sänka temperaturen hjälps vi åt allihopa att hålla ned Avgiften

- Vädra smart. Öppna mycket och vädra under kort tid i stället för lite under lång tid. Stäng av termostaterna på elementen under tiden.

-Stäng inte ventilationen ovanför fönstren, viktigt att behålla rätt luft inflöde för att ert inomhusklimat skall vara bra

- Duscha kortare tid. Halverad duschtid ger halverad energi- och vattenförbrukning.

- Elektriska Handukstorkar Låt dom inte gå dygnet runt. Om ni kan, stäng av dom efter två timmar eller när ni kommer hem.

Belysning/ elektrisk utrustning
- Släck lampor och byt till LED-lampor. En LED-lampa använder fyra-fem gånger mindre energi än en halogenlampa. Gamla glödlampor drar allra mest energi byt till LED. Använd timer för att styra belysningar.

- Skippa stand-by. Stäng av apparaterna helt när du inte använder dem och dra ur laddare när de inte används.

Tvätt/disk
- Diska i diskmaskin och undvik att spola av disken före. Välj eko-programmet. Att diska för hand drar upp till fyra gånger så mycket energi som att diska i maskin.

- Tvätta i fylld tvättmaskin och välj inte högre temperatur än nödvändigt. Välj eko-programmet.

- Använd klädstrecket. Häng kläderna när det går i stället för att använda torktumlare.

Vitvaror
- Ställ in rätt temperatur i kyl och frys, +4 grader i kylen och -18 grader i frysen.

- Frosta av frysen om det bildats is. Isen ökar energianvändningen. Torka av baksidan av kylen och frysen så att kondensorn hålls dammfri, det minskar elförbrukningen.

- Se över Kyl och Frys om dom är gamla, genom att byta till nyare kan man minska förbrukningen avsevärt