Motioner och skrivelser

Motion

Det är varje medlems rättighet att få sin motion upptagen på årsstämman. En motion är ett förslag från en medlem som årsstämman ska ta ställning till. Motionen ställs alltså till stämman och inte till styrelen. Årstämman beslutar om motionen skall godkännas eller ej.

En motion behandlas på årsstämman och ska inkomma i god tid (normalt under mars månad) till styrelsen innan stämman hålls. Detta för att att styrelsen skall kunna förbereda alla motioner inför stämman. Normalt har föreningen årsstämma under maj månad. Styrelsen informerar via anslag i portuppgångarna om exakt datum när stämman hålls och när motioner skall vara inkomna. Styrelsen uppmanar medlemmar att skicka in sina motioner löpande under året.

För att stämman skall kunna behandla en motion behöver den vara korrekt utformad med en tydlig att-sats för stämman att ta ställning till. Motioner som inte är korrekt utformade behandlas som skrivelser och tas inte upp på stämman.

En motion ska innehålla:

  1. Rubrik - Börja en motion med en rubrik som talar som vad motionen handlar om.
  2. Bakgrund - Beskriv anledningen till att denna motion behöver ställas. Ange relevant bakgrundsfakta, dels för att tydliggöra problemet men också för att underlätta för dem som senare läser motionen och beslutar i ärendet. Kontrollera att fågan är något som stämman kan/får ta beslut på.
  3. Syfte/motivering - Skriv en text som berättar varför du tycker som du gör.
  4. Att-satser - Jag/vi föreslår därför att föreningsstämman beslutar om att ...
  5. Avslutning - Du skall alltid avsluta din motion med att skriva ort och datum då du skrev din motion och underteckna med ditt namn och medlemsnummer. Lämna kontakuppgifter.

Skrivelse

En skrivelse är ett förslag/synpunkt/fråga som ställs till styrelsen. Styrelsen behandlar skrivelser löpande under året på styrelsemöten. När styrelsen behandlat frågan återkommer styrelsen med svar. En skrivelse måste därför innehålla kontaktuppgifter och medlemsnummer. Skrivelser tas ej upp på årsstämman.