Vanliga frågor och Svar (FAQ)

Har du frågor om stambytet? Kolla in vår FAQ för svar på de vanligaste frågorna. Läs nedan

Denna FAQ är en lista med svar på vanligt förekommande frågor om ett stambyte, vad man som boende behöver tänka på och hur ni kommer att bli berörda av stambytet. Denna lista är specifikt upprättat för Brf Slätten och vad som gäller för detta stambyte. Alla frågor & svar finns också i ett dokument - den finns länkat under dokument -> aktuella dokument.

 

Kommer renoveringen innebära någon kostnad för mig?

Föreningen har upphandlat ett standardutförande med totalentreprenören (TE), vilket är helt kostnadsfritt för de boende. Det kommer att finnas möjlighet att göra andra val än det som ingår i standardutförandet, vilka benämns som "tillval". Exempel på tillval är dolda (infällda) rörledningar, andra fabrikat, format eller storlekar på produkterna samt olika typer av inredning och allt annat som är utöver standardutförandet. Vad som ingår i standardutförandet och exempel på vad som räknas som "tillval" kommer att framgå i Homerun, samt i övrig dokumentation som vi skickar ut.

Hur gör jag mina val för badrummet och vad är Homerun?

Varje lägenhetsinnehavare kommer att få inloggningsuppgifter till Homerun, en digital plattform där ni kan hantera tillval och få viktig information. För mer information om när ni kan förvänta er att få inloggningsuppgifterna samt ytterligare uppdateringar från entreprenören, vänligen besök föreningens hemsida under fliken och under stambyte/Tider

Fullständiga sökväg nedan:

https://www.hsb.se/sodertorn/brf/slatten/stambyte/tidsplan/

Homerun används för tillvalshantering, kommunikation, information och aviseringar. Här presenteras vilka val som ingår som standard, en del exempel på tillval och vad det skulle innebära i utförande samt kostnad för det tillval du valt. Vi kommunicerar med er via Homerun’s egna meddelandefunktion. Behöver vi informera er om något, ex vatten och/eller el avstängning eller andra viktiga händelser så skickas dessa aviseringar ut via Homerun som sms, mail och text i Homerun. Alla val för er lägenhet kommer att göras i Homerun under fliken ”butik”. Viktigt är att alla val måste vara fastställda innan butiken stänger. Butikens öppettider framgår i Homerun och brukar sträcka sig till datum för ert tillvalsmöte. Det är ytterst viktigt att man respekterar deadline för butikens öppettider. Detta för att vi skall hinna sammanställa alla materialval och hinna beställa allt material i god tid till respektive etapp. Om inte några val har gjorts inom avsatt tid så kommer förvalda standardprodukter att väljas. Under rubriken ”boendepärm” kommer viktig information om stambytet, tidplan, badrumsritningar etc att laddas upp och finnas tillgängligt för er.

 

 

Kan jag beställa något utöver det sortimentet som finns i Homerun?

Ja, om ni vill ha en annan produkt än de som erbjuds i Homerun, finns möjligheten att själva köpa in den. Dock måste produkten först granskas och godkännas av arbetschefen. Vid val av egen produkt klickar du i "KUND TILLHANDAHÅLLER EGEN PRODUKT" och det är då obligatoriskt att ni anger relevant produktinformation, såsom fabrikat, modell, artikelnummer samt en hyperlänk, i kommentarsfältet.

Om ni önskar offert på arbeten som är utöver stambytet, exempelvis renovering av kök eller liknande, så tas frågan upp under tillvalsmötet. Det kan finnas möjligheter för detta, men vi kan inte ge besked om det på förhand.

Kan jag återmontera mina befintliga produkter?

Vi kan återmontera sparade produkter från era badrum, men vi lämnar ingen produktgaranti på återmonterade produkter. Detta gäller med reservation för produkternas ålder och funktionsduglighet.

Det kan tillkomma en extra kostnad för återmontering av produkter, vilken regleras beroende på arbetets svårighetsgrad, moment och utförande i förhållande till de arbeten som ingår i standardutförandet.

Vad är det för pris som gäller ifall jag väljer en annan produkt än den som är standard?

Det som ingår i stambytet är redan upphandlat. Om man önskar en tillvalsprodukt finns det en bestämd avdragssumma (tillgodosumma) på standardprodukten, beroende på produktkategori, som dras av från kostnaden för tillvalet man gör. Dessa avdrag är redan reglerade för de tillvalsprodukter som finns i butiken på Homerun.

Det är viktigt att komma ihåg att "tillgodo-pengar" endast kan användas för övriga tillval. Inga pengar kommer att betalas ut till boende.

Vart kan jag fysiskt se produkterna?

Vad gäller kakel & klinkers så kommer demo-plattor att placeras ut på avsatt plats i fastighet och separat avisering kommer skickas ut till er när dessa är på plats.

Dem leverantörerna som vi handlar mest med är:

Höganäs: https://www.hoganaskakel.se/

Bricmate: www.bricmate.se

INR: www.inr.se

Dahl: www.dahl.se

blandare: https://www.fmmattsson.com

Det går att kontakta dem för att se vart produkterna finns fysiskt och kolla på, eller på hemsidorna så finns oftast möjligheten och hitta en återförsäljare nära dig.

 

Vad gör jag med inredning och material jag vill spara?

Det är viktigt att ni markerar det material ni önskar spara. Dessa föremål måste märkas upp med texten "Sparas" på en tejpbit eller liknande, som fästs på den produkt ni vill behålla. Allt som inte är märkt med "Sparas" kommer att kasseras.

 

Vad är en försyn?

Inför stambytet behöver vi komma upp och kontrollera era lägenheters befintliga skick samt dokumentera de ytor vi kommer att arbeta i. Detta kallas för en försyn. Under försynen går vi också igenom vilka utrymmen ni behöver frigöra och vilka ytor vi avser att täcka in och skydda. Försynen är ett bra tillfälle för er att ställa frågor till oss. En försyn bokas normalt in under en förmiddag och tar cirka 10-15 minuter per lägenhet. Försynen genomförs cirka en månad innan arbetet påbörjas i varje lägenhet. Vi besöker alla lägenheter som påverkas av etappen löpande. När vi är klara med en lägenhet går vi vidare till nästa. Vi kommer att skicka ut mer information om detta när det närmar sig.

 

Vad gör vi på tillvalsmötet?

I ett senare skede, efter att försynen har genomförts, kommer vi att kalla er till ett "tillvalsmöte". Tillvalsmötet är avsett för er boende och dessa möten kommer att bokas i förväg. Under tillvalsmötet går vi fysiskt på plats igenom era önskemål och frågor, samt de val ni redan har gjort i butiken i Homerun. Därefter sammanställer vi era val i ett så kallat bostadsblad, där era val samt annan relevant information presenteras. Bostadsbladet fungerar som underlag för arbetsordern som våra montörer använder under produktionens gång.

Blir det dammigt?

Ja, det blir dammigt i samband med ett stambyte. Vi på Stambytesgruppen AB arbetar hårt för att minimera dammspridningen och hålla rent på arbetsplatsen. Vi täcker in alla berörda ytor för att ni ska få en så smidig upplevelse som möjligt under stambytet. Efter avslutat arbete i lägenheterna ansvarar Stambytesgruppen AB för en grovstädning. Se bilder längre ned på sidan!

Kommer det finnas tillgång till vatten?

Under stambytet kommer vatten- och avloppssystemet i lägenheterna inte att fungera. Detta innebär att boende inte kommer att ha tillgång till vatten eller avlopp i sina lägenheter under denna period. Istället kommer vatten och en utslagsback (en anordning för att hälla ut avfallsvatten) att finnas tillgängliga i trapphuset på varje våningsplan. Det är viktigt att boende förbereder sig för detta genom att planera hur de ska hantera vattenförsörjning och avfall under stambytet.

Kommer det att finnas tillgång till el?

Under stambytet kommer det att finnas tillgång till el i lägenheterna, men det kan förekomma tillfälliga avbrott under dagtid. Detta beror på arbete med eldragningar och liknande åtgärder. Om inget oförutsett händer, kommer elen att återställas vid arbetsdagens slut. Boende bör vara beredda på dessa tillfälliga avbrott och planera därefter.

Viktig information beträffande golvvärme

För de våtrum som blir utrustade med golvvärme är det viktigt att golvvärmen inte används förrän tre veckor efter återflytten till lägenheten. Reglaget till golvvärmen kommer därför att vara försett med en tejp där det står det datum då golvvärmen kan sättas på igen. Detta är för att säkerställa att installationerna hinner härda och sätta sig ordentligt, vilket minskar risken för skador och problem med systemet.

Kommer det att finnas tillgång till ventilation?

För att minimera risken för dammbildning i ventilationskanalerna kommer ventilationen att vara avstängd under dagtid i de lägenheter som omfattas av stambytet, särskilt under de första 3-4 veckorna när rivningsarbeten pågår. Detta påverkar även övriga lägenheter som betjänas av samma ventilationsaggregat. Om inget oförutsett inträffar, kommer ventilationen att sättas på igen vid arbetsdagens slut. Boende bör vara medvetna om detta och eventuellt vidta åtgärder för att hantera den tillfälliga frånvaron av ventilation under dagtid.

Vart kan jag duscha och gå på toaletten?

För att underlätta under stambytet kommer provisoriska lösningar att finnas tillgängliga i form av hygienvagnar som etableras utanför er fastighet. Det kommer att finnas 4 separata dusch- och wc-rum i dessa vagnar. Det är viktigt att alla som använder hygienvagnarna hjälps åt att hålla dem rena och fräscha efter användning. En karta som visar placeringen av hygienvagnarna kommer att finnas i trapphusen och ytterligare information om detta kommer att aviseras till samtliga berörda. Se bild nedan för att se hur en tillfällig toalett ser ut. 

Vad och vart behöver jag flytta på mina saker?

Inför arbetet behöver alla lösa föremål såsom tavlor, hyllor och inredning flyttas undan från de områden där vi kommer att arbeta. Vi behöver fri passage för att kunna utföra vårt arbete effektivt och säkert, och vi vill inte riskera att förstöra era saker. Specifikt i köket under diskbänken måste alla lådor och skåp tömmas.

Tänk även på att hålla väggarna i angränsande rum fria från inredning som tavlor och hyllor med lösa föremål, eftersom det finns en risk att saker kan skaka sönder eller falla i golvet under de grova arbeten som bilning och borrning.

Om vi skulle råka gå igenom en vägg till ett angränsande rum eller liknande under arbetets gång, kommer vi att åtgärda detta genom att spackla igen väggen och måla den med en vit kulör, alternativt med en färg ni tillhandahåller.

Jag har redan vägghänd Wc, måste man byta det?

I samband med rivningsarbeten kommer alla ytskikt i badrummet att behöva rivas med hjälp av en så kallad bilningsmaskin, inklusive fixturer som är inbyggda med kakel. Dessa fixturer kommer inte att kunna återanvändas efter rivningsarbetet. Vi rekommenderar att wc-stolen byts ut i samband med stambytet, eftersom risken för läckage är stor när man återmonterar en oanvänd produkt med packningar som kan ha torkat ut under de två månader arbetet pågår. Detta gäller generellt för inbyggda installationer.

Kan jag spara mitt befintliga innertak med spotlights?

Nej, det går inte att behålla befintliga innertak.

Allting kommer att rivas för att kunna utföra byte av alla installationer (el och vvs), både i er lägenhet – och i era grannars lägenheter.

För att byta ut rörstammar så behöver man bila/borra i bjälklagen i samtliga lägenheter, och detta medför mycket vibrationer och stökiga arbeten. Eventuella genomslag mellan våningsplan, bitar som ramlar ner på ovansidan innertak etc. Med anledning av detta kan inte bärighet i befintlig innertakskonstruktion vare sig kontrolleras eller garanteras.

Därmed rivs befintliga tak, och nya återbyggs.

Vad är standard utförande för detta projekt?

Badrum

  1. Ny dörr (vitt)
  2. Tak (vitt)
  3. Kakel (väggar) – Vit blank/matt 20x30 eller 20x40cm.
  4. Klinker (golv) – 4 olika färger, 10x10 eller 20x20cm
  5. Wc-stol – Golvstående installation
  6. Spegelskåp
  7. Tvättställ
  8. Tvättställsblandare
  9. Duschblandare
  10. Duschväggar/badkar
  11. Golvbrunn
  12. LED belysning (inte infälda)
  13. Sakvaror / Beslag

WC

  1. Tak (Vitt)
  2. Målade (väggar) – Vit blank/matt 20x30 eller 20x40cm.
  3. Klinker (golv) – 4 olika färger, 10x10 eller 20x20cm
  4. Wc-stol – Golvstående installation
  5. Spegel
  6. Tvättställ
  7. Tvättställsblandare
  8. LED belysning (inte infäld)
  9. Sakvaror / Beslag

Mer information om produkterna och vad som gäller för resp produktkategori kommer att framgå i Homerun.

Hur meddelar ni el/vatten avstängning?

Vid eventuella vatten- och elavstängningar kommer ni att bli informerade i god tid, om inte något oförutsett inträffar. Detta aviseras via Homerun, sms samt e-post. Elen kommer inte att vara avstängd efter arbetstid. Vid planerad elavstängning skickas en separat avisering ut om detta. Efter varje arbetsdag utförs en låsrond, där vi kontrollerar att alla dörrar är låsta och att strömmen fungerar som den ska i lägenheten.

Varför är inte mina beslag uppsatta?

Handdukskrokar och toalettpappershållare monteras efter att renoveringen är färdigställd. Du som boende markerar själv ut placeringen. Ett tips är att markera med tejp på väggen om du inte är på plats fysiskt för att visa var du vill ha beslagen monterade.

Avfall och deponi

Det kommer att finnas sopcontainrar och byggsäckar för våra rivningsmassor. Dessa får inte användas för era egna sopor, eftersom vi har strikta regler för hur rivningsmassor och annat avfall måste sorteras. Vi kommer att riva och kassera allt i era badrum som inte har markerats med texten "sparas", dock gäller detta inte för vitvaror. Bortforsling/kassering av vitvaror ingår inte, men kan beställas mot en extra kostnad. Om det finns önskemål om detta, kan det tas upp under tillvalsmötet.

Mina synliga rör vattenledningar och inspektionslucka har tidigare haft en placering på nedre kant av vägg, varför är genomföringen, rören och inspektionsluckan satta på höjd nu?

Branschregler uppdateras och ändras kontinuerligt för göra badrumskonstruktioner säkrare, och nya reglerna säger att när man renoverar eller bygger badrum idag så ska rör genomföringar i våtzon komma ut på en höjd som är minst 2 m från golv och 100 mm från tak i våtzon för att minimera vattenstänk på genomföringar i utsatt område. Standard placering för inspektionsluckan är i slitsen bakom toalettstolen. Placeringen kommer att bestämmas av projektet tillsammans med föreningen.

Hur säkerställer jag att badrummet byggs enligt mina önskemål?

Under projekteringstiden uppstår ofta många frågor, och som boende har man en del önskemål kring uppbyggnad och produktval. Dessa önskemål kommer till oss i olika format via Word-dokument, Excel-filer, e-post, Homerun osv. Detta är mycket bra och ger oss något att arbeta vidare på, men vi ser helst att all kommunikation sker via Homerun, där möjligheten att bifoga dokument finns.

Det är viktigt att notera att bostadsbladet och bygghandlingen (ritningen) är det enda gällande underlaget för er beställning. Tidigare kommunikation eller önskemål är ingen grund för er beställning, så alla detaljer ni önskar måste finnas med i dessa handlingar. Dessa kommer att presenteras för er för granskning och godkännande, och det är viktigt att de granskas noggrant.

När får vi ta del av badrumsritningarna?

Badrumsritningar upprättas efter ert godkännande av bostadsbladet. Ibland kan det ta lite längre tid för Stambytesgruppen att färdigställa alla underlag om det är många boende som valt tillval som avviker mycket från föreningens standardutbud. Detta kan innebära att ni kanske inte får era ritningsunderlag för godkännande förrän efter att rivningen i just ert våtrum har startat. Det är inget att oroa sig för, då det dröjer cirka tre veckor innan våra hantverkare påbörjar återuppbyggnaden av ert nya våtrum. Stambytesgruppen har som mål att bli färdiga med alla underlag senast under den första veckan i produktionen. Så snart underlagen är klara kommer de att finnas tillgängliga för er i HomeRun.

Vad händer om man upptäcker en fuktskada i mitt badrum?

Efter att badrummen har rivits ut utförs en fuktkontroll i samtliga badrum innan återuppbyggnaden startar. Om vi upptäcker en fuktskada någonstans kommer en fukttekniker att kallas ut, och åtgärder kommer att vidtas för att torka eller sanera det drabbade området. Tidplanen kan påverkas för den berörda lägenheten om en fuktskada uppdagas, men övriga lägenheter kommer att kunna byggas vidare enligt plan utan att tidplanen påverkas där.

Varför har jag fått en faktura på hälften av kostnaden?

Betalning vid eventuella tillkommande kostnader för ert badrum kommer att delas upp på två fakturor. Den första fakturan, som omfattar 50% av det totala beloppet, skickas ut när tillvalen har godkänts. Resterande 50% faktureras efter att badrummet är färdigt. Dessa fakturor har ett betalningsvillkor på 10 dagar

  • Bild 1 Kök
    Bild 1 Kök
  • Bild 2: Dragkedjesluss i dörr.
    Bild 2: Dragkedjesluss i dörr.
  • Bild 3: Inplastning av väggar
    Bild 3: Inplastning av väggar
  • Bild 4: Tillfällig toalett.
    Bild 4: Tillfällig toalett.