HSB hjälper styrelsen att bevilja medlemskap i vår bostadsrättsförening efter att ha prövat om förvärvaren uppfyller de krav som finns i lag och stadgar.
Exempelvis ska förvärvaren kunna fullgöra sina ekonomiska förpliktelser gentemot bostadsrättsföreningen. Dessutom ska förvärvaren enligt våra stadgar bosätta sig permanent i bostadsrätten som förvärvats. Vi får inte vägra någon person medlemskap med hänvisning till att han eller hon inte är svensk medborgare eller kommer från ett visst land. Det är dock tillåtet att vägra juridiska personer medlemskap i en bostadsrättsförening. Villkoret för att ditt köp av bostadsrätten ska bli giltigt är att du blivit antagen som medlem.
HSB är skyldig att snarast, normalt inom en månad från ansökan, avgöra frågan och ge dig ett besked. Om du vägras medlemskap blir överlåtelsen ogiltig och säljaren kvarstår som bostadsrättshavare. Om du nekas medlemskap kan du ansöka om prövning hos hyresnämnden. Hyresnämndens beslut överklagas till hovrätten.
Med BankID kan du snabbt och säkert logga in på din boendesida "Mitt HSB", detta kan du göra via föreningens hemsida. Om du vill logga in men saknar mobilt BankID så kan du också logga in med användarnmn och lösenord. Om du har glömt ditt lösenord eller inte har skapat ett så är det enkelt att följa instruktionerna, börja med att klicka på "glömt lösenord?".
Kontaktuppgifter kundservice
Behöver du som boende komma i kontakt med oss på följande sätt:
Föreningen är medlem i HSB Södertörn och betalar en medlemsavgift för alla medlemmar i föreningen. En avgift som baserar sig på antalet lägenheter i föreningen.
OBS! Som ny boende ansöker du själv om medlemskap i HSB via länken nedan och du betalar själv för det första årets medlemskap.
https://blimedlem.hsb.se/index.html
Därefter betalar du alltså ingen ytterligare medlemsavgift, den betalas då av vår förening.
Vid frågor om HSB-medlemskapet kontaktar du HSB:s kundservice:
08-608 68 00 eller
info.sodertorn@hsb.se