Frågor och svar

Frågor och svar stambyte

 

Hur länge blir jag av med vatten och avlopp?

Räkna med ca: 8-11 veckor i badrum i köket släpps vatten tidigare, efter bara några veckor. Tillfälligt vatten och avlopp installeras i trapphus på varje plan.

Jag har nyligen renoverat mitt badrum, kan jag få ersättning för det?

Det finns ingen legal möjlighet för en bostadsrättsförening att lämna ersättning till en enskild medlem.

Måste man verkligen göra om ett nyrenoverat badrum?

I och med att tätskiktet påverkas när vattenledningar och avlopp byts ut måste tätskiktet i hela badrummet göras om. Ny utrustning kan ofta tas tillvara och återmonteras efter lämplighetsbedömning.

Är det bilningar i betongen hela dagarna?

Räkna med under första veckan i din egen lägenhet. Därefter kommer bilning och borrning att avta. Dock kommer bilning att ske i andra intilliggande lägenheter samt även övrigt i fastighetskroppen under längre tid. Störningar blir det alltså dagtid men i olika utsträckning beroende på var arbetet sker.

Kan jag bo kvar under renoveringstiden?

Ja, renoveringen sker utifrån kvarboendeprincipen. Det blir förstås en tuff period för dig som boende. Föreningen kommer se till att det finns vatten och avlopp i trapphusen och att wc och duschar kommer att finnas på gården. Det kommer att erbjudas portabla toaletter till dem som inte kan ta sig till provisoriska wc och duschar.

Om jag har frågor inför och under renoveringen, finns det någon jag kan vända mig till?

Ja ni kommer att få all hjälp men även övrig information kommer att meddelas på medlems- och trapphusmöten.

Asbets?! Farligt för mig?

I den utsträckning som asbets förekommer sker saneringen enligt mycket strikta säkerhetsregler, och innebär ingen hälsorisk. Genom att göra detta gemensamt med certifierad entreprenör minimeras olägenheterna och risker.

Hur kommer värdet på lägenheten påverkas?

Enligt mäklare är det känt att vår förening inte är stamrenoverad, vilket påverkar lägenheternas värde, och omvänt när standardhöjning i badrum, wc och komplementshus är genomförda, så påverkar det värdet positivt.

När kommer jag att göra mina tillval?

Entreprenören kommer i god tid innan att skicka till er ett brev med inloggningsuppgifter till ”HomeRun” där ni själva kan utföra de val ni vill, entreprenören kommer även att hjälpa er med de övriga önskemål och tillval. All kommunikation om stambytesprojekt ska ske via HomeRun.

Jag vill att mitt badrum renoveras efter mina önskemål. Är det möjligt?

Det är entreprenör som hanterar tillval enligt era önskemål och ni kommer att få offert, entreprenören behöver ha ert godkännande på offerten innan utförförande.

Kan man få en annan layout i badrummen än den som föreningen föreslår?

Ja, om önskemålen går att utföra rent tekniskt och enligt gällande branschregler. Eventuella merkostnader hanteras som tillval d v s bekostas av den enskilde medlemmen. Flytt av vatten, avlopp och värme är inte tillåtet.

 

Kommer det att ske arbeten i min lägenhet under julledigheten

Nej, Inga arbeten kommer att pågå i lägenheterna under dessa tider. Pågående kommer att färdigställas innan julledigheter.

 

Kommer ny badrumsdörr att monteras?

Ja.

Får jag pengarna tillbaka om jag bytt el-centralen själv?

Nej, entreprenören måste godkänna anläggningen om den är OK, men entreprenören väljer att byta även den på grund av garantin.

Finnas visningsrum där man kan se de nya produkterna som installeras?

Ja, detta är ej bestämt vart visnings rummet ska vara.

Kan jag köpa utrustning så som kakel och klinker själv till mitt badrum?

Ja, men det måste godkännas av entreprenören. Det har bl.a med garantier som entreprenören ska lämna samt den tidplan som entreprenören måste följa. De flesta entreprenörer föredrar att göra inköpen för att säkerställa att materialet finns framme vid rätt tid och i rätt mängd när arbetet ska utföras.

Vad händer om man hittar fukt i golv eller väggar vid rivning av det gamla badrummet?

Då sker sanering och uttorkning. Om skadorna är omfattande kan påverka färdigställandetiden i den berörda lägenheten. Övriga lägenheter i den aktuella etappen brukar normalt sett kunna färdigställas enligt tidplan.

Kommer en prissatt tillvalslista med populära tillval att tas fram?

Ja för vissa produkter, annars är det offert från entreprenören.

Kommer det vara möjligt att ansöka om ROT- avdrag för tillval?

Ja detta kommer att skötas av entreprenören, mer information se villkor för ROT- avdrag finns att läsa på www.skatteverket.se.

Vi som har fått våra badrum tillgänglighetsanpassade sedan tidigare, hur går det för oss?

Befintlig utrustning (efter lämplighetsbedömning) kommer att återmonteras utan extra kostnad. Trösklar anpassas enligt tillgänglighetskraven.

Jag vill passa på att göra andra ändringar samtidigt?

Andra ändringar i lägenheten får göras innan stambyte eller när stambytet är avslutat. Entreprenören kan inte ta hänsyn till andra hantverkare pga ansvaret för de åtgärder som hör till stambytet och för att hålla tidplan, Vårt råd är att avvakta till stambytes entreprenaden är klar i er lägenhet.

Hur gör man med sin hemförsäkring under byggtiden?

Det är alltid bra att ta kontakt med sitt försäkringsbolag, kontrollera att ni har en gällande försäkring. Även entreprenören kommer att teckna en försäkring för entreprenaden.

Vad händer om ägodelar försvinner under byggtiden?

De entreprenörer som anlitas är vana experter och dokumenterat tillförlitliga. Alla kan dock hjälpa till att minska risken genom att inte låta värdesaker ligga framme. HSB:s erfarenhet är att det är mycket ovanligt att saker kommer bort i samband med stambyte.

Hur lång är garantitid?

5 år på både arbete och material som är tillhandahållen av entreprenör.

Vad ska jag vända mig om jag har ytterligare frågor?

HSB konsulten kan svara på eventuella frågor

Frågor om stöd inför och under ombyggnadstiden kommer att vara anslagen i trapphus

 

För tekniska frågor:

Boendestöd/sociala frågor: Pia Bruns Tel: 010-442 14 42       pia.bruns@hsb.se

Projektledning HSB : Stefan Jacobsson 08-608 68 14            stefan.jacobsson@hsb.se

Projektledning HSB: Per Theorin 08-608 55 25                       per.theorin@hsb.se

 

Projektledning Proplatt: Richard Carlsson 08-684 489 16       richard.carlsson@proplatt.se