Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Vanliga frågor och svar

Har du frågor som rör ditt medlemskap, avier eller parkeringsplats?

Nedan hittar du svar på vanligt förekommande frågor gällande ditt medlemskap och boende i HSB Södertörn. Hittar du inte svaret du söker är du välkommen att fylla i kontaktformuläret här, så återkommer vi till dig så snart vi kan. Du hittar även blanketter längst ned på sidan.

Avier

Var hittar jag mina avier med OCR nummer? 
Svar: På Mina sidor i Mitt HSB kan du bland annat ta del av dina avier med OCR-nummer. Via knappen "Logga in" uppe till höger kommer du till Mitt HSB. Du loggar in på Mitt HSB med BankID. Under ”Mina sidor” och ”Min bostad” finns dina avier under "Avier & Betalning".

Jag har sålt min lägenhet men får fortfarande medlemsavi, varför?
Svar:
Medlemskapet i HSB Södertörn avslutas inte automatiskt vid försäljningen av din bostadsrättslägenhet. Vill du fortsätta att vara medlem och ta del av alla förmåner behöver du betala medlemsavin som har skickats ut. Om du däremot vill avsluta ditt medlemskap i HSB Södertörn behöver du meddela detta skriftligen till vårt Kundcenter, du kan antingen göra det via mejl: info.sodertorn@hsb.se, brev eller via vårt kontaktformulär som du hittar lite längre ned på den här sidan. I din uppsägning behöver du ange personnummer eller medlemsnummer samt kontonummer och bank där du vill få pengarna insatta.

Hur kan jag betala min avi?
Svar:
Din avgifts-/hyresavi skickas som standard kvartalsvis via brev till din aviadress (mars, juni, september och december). Du kan även välja nedan betalningssätt.

Autogiro: Du kan själv anmäla autogiro via din internetbank, om du bor i en hyresrätt söker du på ”HSB Södertörn hyresfastigheter”, om du bor i en bostadsrätt eller samfällighet söker du på ”HSB Södertörn Brf”. Fyll sedan i personnummer som betalarnummer, om du vill betala för någon annan är det deras personnummer som anges. Om det är registrerat korrekt dras beloppet via autogiro till nästkommande kvartal.

Från och med den 1 juli 2022 upphör pappersutskicken till dig som har autogiro. Du har möjlighet att istället få din avi via e-post, vilket du kan ansöka om genom att kontakta oss på info.sodertorn@hsb.se. Se då till att din e-postadress är uppdaterad i Mitt HSB. I Mitt HSB kan du också ta del av dina avier och övriga uppgifter kring ditt boende.

E-faktura: Du kan själv anmäla e-faktura via din internetbank. Du söker upp "HSB Södertörn ek förening" och anger ditt personnummer, namn och avtalsnummer (avtalsnumret finns angivet på din avgifts/hyresavi under namn och adress). Om det är registrerat korrekt skickas dina avier via e-faktura till nästkommande kvartal.

Kan jag få post med Kivra?
Svar: HSB Södertörn är ansluten till den digitala brevlådan Kivra. Om du redan nu är ansluten till Kivra kommer avierna automatiskt att gå till Kivra istället för via post. Du behöver inte göra ett aktivt val för att detta ska hända när du anslutit sig till Kivra. Här kan du läsa mer om Kivra

Bospar och köplats

Hur fungerar HSB Bospar? 
Svar:
Genom att bospara i HSB har du möjlighet att spara pengar till kontantinsatsen och du får dessutom förtur till HSBs hyresrätter och nybyggda bostäder över hela landet. Här kan du läsa mer om hur HSB Bospar fungerar.

Hur många HSB bosparpoäng har jag? 
Svar: För att se hur många bosparpoäng du har samlat ihop kan du logga in i Mitt HSB med bankID och titta under fliken bospara.

Vilken plats har jag i kön? 
Svar:
 HSB har ingen kö utan fördelar bostäder i första hand till bosparande medlemmar. Hur många bosparpoäng som krävs varierar beroende på övriga sökanden och deras bosparpoäng.

Andrahandsuthyrning

Hyra ut i andra hand
Tänk på att du behöver tillstånd av din hyresvärd/bostadsrättsförening för att hyra ut din lägenhet i andra hand. Det är du som innehavare av förstahandskontraktet som ansvarar för lägenheten, dess skick och betalning av hyra/avgift under andrahandsuthyrningen. Föreningar får numera ta ut en avgift för andrahand. För att du ska veta vad som gäller för just din lägenhet hänvisar vi dig till din förenings stadgar.
Hämta ansökningsblankett om andrahandsupplåtelse här. Fyll i mallen och skriv ut för underskrift.

Avgift och hyra

Vem bestämmer avgiften? 
Styrelsen i din bostadsrättsförening fastställer avgiften så att de sammanlagda avgifterna ger förutsättningar för en långsiktigt hållbar ekonomi i föreningen. Avgiften fördelas sedan till bostadsrättshavarna enligt föreningens stadgar.

Var hittar jag mina avier med OCR-nummer?
Svar: I Mitt HSB kan du bland annat ta del av dina avier med OCR-nummer. Via knappen "Logga in" uppe till höger kommer du till Mina sidor.

Varför har jag fått avier fast jag sålt min bostadsrättslägenheten?
Svar: Först på tillträdesdagen krediteras säljarens avier och nya skickas ut till köparen. El som debiteras i efterhand och överlåtelseavgift kommer på en separat avi till säljaren.

Vad är en överlåtelseavgift? 
Svar: Det är en avgift som tas ut i samband med en försäljning av en bostadsrätt, även kallad överlåtelse. Avgiften skall kompensera bostadsrättsföreningen för de administrativa kostnaderna som uppstår i samband med en överlåtelse.

Vad är pantsättningsavgift? 
Svar: Vid pantsättning av bostadsrätt får det enligt bostadsrättsföreningens stadgar uttas en avgift av bostadsrättsinnehavaren med högst 1% av prisbasbeloppet. Avgiften tas ut för nya pantsättningar och omplaceringar av lån mm. Pantsättningsavgiften debiteras på första kvartalsavin. Notera att det är en avgift per lån, därmed kan ni få flera pantsättningsavgifter beroende på hur ditt lån är strukturerat.

Vad är informationsöverföringsbelopp? 
Svar: Informationsöverföringsbelopp är ett annat ord för bredband/IP-telefoni. I det fall du har ett informationsöverföringsbelopp på din avi är det en avgift som regleras av bostadsrättsföreningens stadgar och debiteras samtliga i föreningen.

HSB Bospar

HSBs bosparande är mer än ett vanligt sparande. Du får möjlighet att se dina pengar växa över tid, och du får dessutom dubbla förturer – till både hyresrätter och nybyggda bostäder över hela landet. Här finner du svar på hur bosparet fungerar, hur man kommer igång, vilka sparformer som finns och mycket mer.

Hur fungerar HSB Bospar? 
Svar:
Genom att bospara i HSB har du möjlighet att spara pengar till kontantinsatsen och du får dessutom förtur till HSBs hyresrätter och nybyggda bostäder över hela landet. Här kan du läsa mer om hur HSB Bospar fungerar.

Hur många HSB bosparpoäng har jag? 
Svar: För att se hur många bosparpoäng du har samlat ihop kan du logga in i Mitt HSB med bankID och titta under fliken bospara.

Vilken plats har jag i kön? 
Svar:
 HSB har ingen kö utan fördelar bostäder i första hand till bosparande medlemmar. Hur många bosparpoäng som krävs varierar beroende på övriga sökanden och deras bosparpoäng.

Medlemskap

Om du vill bli en av våra 650 000 medlemmar, eller om du vill söka medlemskap för din bostadsrättsförening, har du hittat rätt. Allt om vårt medlemskap och de många möjligheterna har vi samlat här. Om du vill bli medlem så kan du ansöka här.

Om du inte längre vill vara medlem i HSB Södertörn ska du lämna in en utträdessansökan.
Tänk på att om du går ur ditt medlemskap så tappar du all den kötid som du sparat ihop under dina medlemsår. Skulle du vilja gå med igen senare kan du inte tillgodoräkna dig din gamla medlemstid. Kom ihåg att alla HSB-medlemmar även har förtur till våra hyresrätter. 

Blankett för utträdesansökan hittar du här.

För utträde går det även bra att mejla ditt fulla namn och medlemsnummer samt clearing och kontonummer till: info.sodertorn@hsb.se. 

Överlåtelse

Här kan då få tips och råd i några enkla punkter för att göra din överlåtelse så enkel och smidig som möjligt. Du kan även hämta blanketten för avtal om överlåtelse av bostadsrätt.

Formuläret kan du fylla i direkt på webben. Skriv ut det för underskrift och skicka sedan in formuläret till:

HSB Södertörn
Box 1084
141 22 Huddinge

Du kan även lämna in det hos ditt HSB lokalkontor.

Nya lån/omläggning av lån

I samband med nya lån/omläggning av befintliga lån så kommer din bank att be om ett utdrag ur lägenhetsförteckningen, även en så kallad mäklarbild. Denna lägenhetsförteckning kan du finna i Mitt HSB under Mina Sidor. Du når Mitt HSB här.

Tjänsten Köhantering

Vem har tillgång till Köhantering?
Den automatiska köhanteringen är valbart för de föreningar som har ett aktivt avtal med HSB Södertörn avseende administrativ förvaltning. 

Vilka personer kan ställa sig i kö?
Endast personer som innehar kontrakt på bostadsrätt eller hyresrätt kan ställa sig i kö.

Endast en sökande per hushåll kan ställa sig i kö. Den sökande loggar in med mobilt bankID på Mitt HSB. Hen väljer vilken kö/köer denne vill ställa sig i. Hen får notifiering om ledigt objekt via mejl och kan göra en intresseanmälan i E-tjänsten.

Efter publiceringstiden är slut skrivs ett digitalt avtal med den sökande, som tilldelats hyresobjektet. Om hen vill säga upp ett avtal som är aktivt kan hen göra det via inloggat läge under ”Mina Bostadsavtal”.

Hur gör man om man inte har tillgång till internet?
En del personer som vill ställa sig i kö har inte tillgång till internet. Dessa ärenden kan hanteras på tre olika sätt, där första punkten är att föredra.

  1. Släkt eller vän till den sökande kan hjälpa till med att ställa hen i kön via e-tjänsten genom att logga in på den sökandes sida på hsb.se. Om den sökande inte har lösenord för inloggning till sin sida på hsb.se får hen begära ett nytt lösenord som skickas per post hem till den sökande.

  2. Hyres- och Brf administrationen ställer den sökande i kön manuellt i systemet. Den sökande får själv kontakta HSB Södertörn med jämna mellanrum för att se om det finns något objekt att intresseanmälan till. HSB Södertörn gör en manuell intresseanmälan, den sökande godkänner avtalsvillkoren och blir eventuellt tilldelad objektet (beroende på hens kötid).

  3. Manuell tilldelning till den sökande. Man ställer inte den sökande i kö utan tilldelar ett objekt som är/blir vakant. Detta rekommenderas i undantagsfall. Det är upp till föreningen att kontakta Hyres- och Brf administrationen om en sökande ska tilldelas ett specifikt objekt på detta sätt.

Vad händer med föreningens befintliga kölista?
Den kö som redan finns registrerad i föreningen registreras in i HSBs register och de sökande blir placerade i kö utifrån det datum som står i kölistan.

Går det att hyra ut till externa personer?
Det finns möjlighet att låta externa personer, inom en annan förening, ställa sig i kö till objekt i föreningen. I detta fall blir avtalen momsade.

Om föreningen vill hyra ut till en extern person som inte tillhör en annan förening som är kopplad till köhanteringen, måste denna hanteras helt manuellt. Personen har inte möjlighet att själv intresseanmälan via e-tjänsten. Detta gäller även de med skyddad ID då de inte har tillgång till Mitt HSB.

Kan man få notifieringar på lediga objekt till sin mejl?
Den sökande kan få notifieringar på lediga objekt till sin mejl, med förutsättning att hen har registrerat sin mejladress via inloggat läge på Mitt HSB, under Min Profil. Hen måste också, på samma sida, bocka i notifieringar via E-post.

Standard är att alla objekt i kön markeras för notifiering men den sökande kan begränsa vilka objekt denne vill ha notifiering på.

Vad krävs för att objekt ska kunna ingå i köhanteringen?
Alla objekt som omfattas av Köhanteringen måste ha ett eget objektsnummer i HSB Södertörns register. Om det saknas objektsnummer i registret, måste det skapas innan den automatiska köhanteringen kan sättas igång.

Hur hanteras eventuell rabatt på objekt?
Köhanteringen kan inte hantera olika hyror på ett och samma objekt. Ex. Den sökande/boende har redan ett objekt och vid tilldelning av ännu ett objekt rabatteras alternativt höjs hyresbeloppet på det nya hyresobjektet.

Kan man begränsa antalet sökbara objekt för den sökande?
Det är möjligt att begränsa antalet objekt som den sökande/boende kan hyra. Begränsningen kan göras inom samma objektstyp eller över olika objektstyper.

Exempel: Den sökande får hyra totalt 2 objekt inom objektstyperna garage och p-plats. Max 1 garageplats samt 2 p-platser får hyras av den sökande. Den sökande kan i detta fall hyra två p-platser alternativt 1 p-plats och 1 garageplats.

Kan man blockera objekt?
Föreningen kan blockera objekt från att publiceras under "Administration", "Köadministration" via inloggat läge. Se manual "HSB Köhantering för förtroendevalda" hur detta hanteras.

Blockering av objekt kan bli aktuellt när ett objekt inte ska hyras ut temporärt pga. ex. renovering eller att objektet tillhör föreningen och inte ska hyras ut alls.

Kan man prioritera en sökande?
Prioritering på byte samt ny sökande kan sättas.

Ex. Byte prioriteras framför ny sökande. Den som redan har ett objekt och vill byta prioriteras framför den som inte hyrt något objekt tidigare. Olika prioriteringar kan sättas för de olika objektstyperna.

Hur fungerar publiceringen av ett objekt i e-tjänsten?
Regler sätts upp gällande när ett objekt ska publiceras (vara tillgängligt för intresseanmälningar) samt hur tidigt en sökande kan få tillträde till ett objekt.

Standarden är att ett objekt publiceras max 2 månader innan det nuvarande hyresavtalet avslutas. Standarden är att den som blir tilldelad ett objekt kan få tillträde till det tidigast 5 dagar efter publicering (förutsätter att objektet är vakant och det inte löper en uppsägningstid på tidigare hyresgäst).

Kan man ha med karta över objektens placeringar?
Karta på objektens placering kan laddas upp i systemet och blir synlig för den sökande.

Får föreningen meddelande när ett objekt har hyrts ut samt sägs upp?
Föreningen och den som hyr ett objekt får meddelande både när en plats tillkommer samt sägs upp.

Föreningen anger den mejladress till vilken de vill att meddelanden skickas, rimligtvis till den som ska sköta hanteringen av utlämning/mottagande av nycklar, taggar etc.

Vad händer med objektet när en överlåtelse av bostad sker?
Vid en överlåtelse sägs säljarens hyresavtal upp per automatik. Undantag är om det inte är 100% av bostadsrätten som säljs, om lägenheten är samaviserad med annan lägenhet eller om säljaren samtidigt är köpare i en annan lägenhet i samma bostadsrättsförening.

Obs! Tänk på att systemet endast kan ta hänsyn till flytt inom bostadsrättsföreningen om säljaren i lägenhet 1 blivit upplagd som köpare på lägenhet 2 innan köparen i lägenhet 1 blir godkänd av bostadsrättsföreningen. Om så inte är fallet behöver säljaren kontakta sin HSB förening i god tid för att en uppsägning inte ska ske.

Det är värt att notera att vid arv, gåva och bodelning och det är make eller maka (i det fall denne inte stått på avtalet sen tidigare) som tar över lägenheten sägs inte sidoavtalet upp. Detta sköts manuellt av hyres- och brf administrationen. Det är alltid att föredra att föreningen informerar administrationen så fort som möjligt när en sådan överlåtelse blir aktuell. I vissa fall kanske inte platsen ska överlåtas till den nya bostadsrättsinnehavaren och administrationen behöver den informationen.

Hur går tecknandet av ett avtal till?
Tecknande av avtal på ett objekt sker digitalt och den sökande godkänner villkoren för kontraktet redan vid intresseanmälan för ett objekt. Den sökande blir tilldelad objektet och har ingått ett bindande avtal.

Du kan läsa mer om tjänsten HSB Köhantering här.

Felanmälan

Felanmälan
Vill du göra en felanmälan som gäller din lägenhet, fastigheten du bor i eller er utemiljö? Eller vill du få kontakt med en fastighetsskötare för annan hjälp? Gör en felanmälan här!