Att lösa problem på en daglig basis är vardagsmat för Fredric Pettersson som har arbetat som förvaltare vid HSB Södertörn sedan maj 2018. Innan har han arbetat som arbetsledare på en byggfirma och ser många likheter med de yrkesrollerna:
– Mina år inom fastighetsbranschen har lärt mig att hantera människor i olika, ofta stressade situationer, där de står inför utmaningar som de kanske aldrig har ställts inför tidigare. Jag tycker om att lösa människors problem och det är min främsta arbetsuppgift som förvaltare att vägleda styrelsen att uppfylla deras fastighetsägaransvar på allra bästa sätt, berättar Fredric.
Fredric jobbar nära styrelsen och de boende och är den som samordnar med HSB Södertörns stora kontaktnät av jurister, ekonomer, experter och projektledare med föreningens behov. Dessutom har Fredric lång personlig erfarenhet av HSB då han sedan nio år tillbaka sitter med i styrelsen i sin HSB-bostadsrättsförening hemma i Nynäshamn.
– Att arbeta som förvaltare är ett väldigt varierat yrke. I första hand löser du styrelsens och de boendes problem. Du är styrelsens högra hand genom att hjälpa till med den dagliga driften av att allt ”fungerar som det ska”, har koll på myndighetskrav och lagar och tar in offerter och ser till de uppdragen blir utförda. Du pratar med de boende och sköter kontakten med fastighetsskötarna. Vi underlättar helt enkelt arbetet för styrelsen, förklarar Fredric.
Han berättar om vikten av att kunna hantera alla typer av behov och personer. Som förvaltare möter han dagligen boende i olika livssituationer och skeenden i livet; vissa är precis nyinflyttade i sin första bostadsrätt medan andra har bott i sin lägenhet i över femtio år. Styrelserna kan också se väldigt olika ut i allt från ålder, utbildning, kön och etnicitet. Beroende på hur stor eller liten föreningarna är så kan även deras behov se väldigt olika ut. Gemensamt för styrelserna, oberoende storlek, är dock att de vill ha någon som hjälper dem med deras ärenden från de boende i föreningen till någon som kan vägleda dem i deras uppdrag som fastighetsägare.
– Så det gäller att kunna ta alla olika sorters människor och styrelser och hjälpa dem med deras specifika önskemål, berättar Fredric.
Fredric menar på att det är viktigt för en förvaltare att vara bra på att kommunicera och vara handlingskraftig. Vid exempelvis vattenskador gäller det att kunna agera snabbt och ta viktiga beslut, ibland på stående fot, samtidigt som du behöver vara tydlig i kommunikationen med de berörda personerna i föreningen och styrelsen.
– För dem är denna situation kanske ny men för mig är detta något som jag har lång erfarenhet av så då är det viktigt att vara tydlig i kommunikationen så att de snabbt får hjälp och känner sig trygga med den, säger Fredric.
– HSB har hundra års kunskap i ryggen av fastighetsbranschen och jag märker att det ger en trygghet för våra kunder. Tack vare vår långa erfarenhet och hur vi utför vårt arbete ger det kvalitét till våra kunder. Det ”sitter i väggarna” hos oss hur saker och ting ska fungera på allra bästa sätt, avslutar Fredric.