Men trots samhällen i gungning fortlöper verksamheter runt om i Sverige och så även för HSB Södertörn. Nu dessutom med ny vd på plats. Visserligen är rollen ny för Jimmy Bergman men han är ett välkänt ansikte inom organisationen och bland kunderna då han de senaste sju åren har arbetat som förvaltningschef och vice vd. Men hur leder man ett företag under dessa kristider?
– De senaste två månaderna med coronaviruset har naturligtvis förändrat väldigt mycket för oss alla. Ur företagssynpunkt har vi fokuserat på att säkerställa våra medarbetares säkerhet parallellt med att förvalta våra kundåtaganden, samtidigt som vi ska hindra smittspridning. Men jag är nöjd över hur snabbt och bestämt vi har agerat i dessa frågor och är även enormt stolt över hur våra medarbetare har klarat av att anpassa sig efter nya riktlinjer, säger Jimmy.
Trots krisen så menar han att kundleveranserna fungerar och löper på som de ska.
– En förutsättning för detta är dock våra fantastiska kunders förståelse, poängterar han.
Jimmy är född och uppvuxen i Malmö och har lång erfarenhet från fastighetsbranschen. Han är utbildad vid Malmö Högskola där han studerade Fastighetsföretagsprogrammet med inriktning teknisk förvaltning. Han arbetade under många år vid Riksbyggen i Skåne som bland annat marknadsområdeschef inom fastighetsförvaltning men 2013 flyttade han till Stockholm då ett nytt jobb inom företaget lockade.
I slutet av 2013 kom han till HSB Södertörn i rollen som förvaltningschef och hösten 2017 kunde han även lägga till titeln vice vd till meritlistan.
– Jag har alltid varit fascinerad av fastighetsbranschen och då i synnerhet bostadsrättsbranschen, HSB:s kärnverksamhet, eftersom den har att göra med frågor som verkligen engagerar; ditt boende. Och jag trivs och mår bra i sällskap av engagerade människor vilket jag tycker att den här verksamheten erbjuder.
Hans personliga drivkraft och målsättning med sitt nya uppdrag hos HSB Södertörn är i grunden densamma som i hans tidigare roll men nu med ett större och bredare ansvarsområde:
– Mitt fokus som vd blir att säkerställa att HSB Södertörn ska vara fortsatt relevant på marknaden, vilket för mig är ett stort åtagande som innebär att hela tiden lyssna av behov, omvärldsbevaka, ständigt förbättra processer och leveranser och utveckla nya smarta lösningar för både kunder och medarbetare, berättar Jimmy.
En organisation med en sådan framgångsrik historia som HSB har, där varumärket ibland både förpliktigar och kan tas för givet, är Jimmy övertygad om att företaget aldrig kan luta sig tillbaka:
– Då blir vi snabbt irrelevanta, både som bostadsbyggare, medlemsorganisation och förvaltningsleverantör. Och det kommer inte att ske under min ledning, menar han och fortsätter: vi ska använda våra hundra års erfarenhet av branschen till att prata framtid - och inte historia.
En av HSB:s styrkor är att verksamheten ägs av kunderna, en medlemsorganisation, och att de eventuella vinsterna stannar inom systemet.
– På så sätt kan våra vinstkrav vara lägre än hos andra, samtidigt som det genomsyrar allt vi gör då vi har långsiktiga ägare och en stabil ekonomi. På så sätt är vi en trygg samarbetspartner som man kan lita på över tid och vi lockar därmed även till oss värderingsdrivna och kompetenta medarbetare som genuint bryr sig om våra medlemmar och är starkt kundorienterade, säger Jimmy.
Däremot tycker han det är synd att det pratas för lite om de värden HSB Södertörn faktiskt skapar både inom medlemskapet och det arbete som sker inom hållbarhet, vilket är något han tycker organisationen kan bli bättre på, då det kan påverka kundernas beslut i val av framtida förvaltningsleverantör.
– Jag tror exempelvis inte att så många vet om att HSB nyligen har utsetts till det mest hållbara varumärket i kategorin Bostäder i Europas största varumärkesstudie om hållbarhet, Sustainable Brand Index 2020. HSB har som stor aktör i branschen ett viktigt ansvar att vara i framkant gällande hållbarhetsarbetet och då är det är även viktigt att vi kommunicerar detta, menar Jimmy.
Avslutningsvis berättar Jimmy att han även har haft som ambition att som ny i sin roll åka runt och träffa både medlems-bostadsrättsföreningar och medarbetare för att lyssna in och samla på sig nya insikter.
– Tyvärr är detta något som får skjutas lite på för framtiden på grund av virussituationen, men jag önskar att få återkomma med detta när möjligheterna finns för jag ser väldigt mycket fram emot att träffa er, säger Jimmy.