Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Vi har marknadens nöjdaste kunder

31 mars 2020 Förtroendet från våra kunder är en av våra viktigaste värden i verksamheten. Varje år genomför vi en så kallad NKI-undersökning. I den får våra kunder tillfälle att ge sin syn på HSB Södertörn som leverantör och samarbetspartner. I år har vi anledning att vara stoltare än vanligt.

HSB Södertörn genomför numera sin årliga NKI i slutet av varje verksamhetsår. Resultatet presenteras för ledningsgrupp och verksamhet under senvintern. Verksamheten återkopplar sedan vilka utvecklingsbehov- och möjligheter, man ser som ett resultat av kundernas feedback. Sedan covid-19 har den viktiga återkopplingen till kunderna på NKI fått stå tillbaka lite, men nu är det äntligen dags.

HSB Södertörn – en av branschens starkaste aktörer

Årets NKI-siffra för HSB Södertörn landade på 77. En siffra som lägger oss i topp inte bara inom branschen som helhet utan också i jämförelse med många andra branscher. Det siffran visar är att när kunderna själva bedömer hur väl HSB Södertörn levererar sina tjänster och med vilken kvalité som dessa genomförs så ligger vi i topp. Vi är självklart stolta och ödmjuka inför det fina betyget.

Ytterligare ett styrkebesked från våra kunder var benägenheten att rekommendera HSB Södertörn till andra. Hela 9 av 10 kunder skulle rekommendera HSB Södertörn som leverantör och samarbetspartner inom fastighetsförvaltning. Vi tror att det är vårt gemensamma arbete med avtalsgenomgångar och ständig ökande kundservice har gett resultat. Men vi slår oss självklart inte till ro med det.

Viktiga förslag till utveckling

Trots genomgående starka siffror i årets undersökning finns det alltid möjligheter till fortsatt utveckling. I och med lanseringen av Mitt HSB har vi äntligen den tekniska plattform på plats som möjliggör en ännu snabbare utveckling av digitala tjänster inom tjänsteområdet automatisera brf. Något som vi vet att många efterfrågar. Exempel på tjänster som vi håller på och lanserar är vår digitala köhantering. Men mer är på väg.

Vi fortsätter också vårt arbete med att utveckla analystjänster för styrelsens räkning. Exempel på tjänster som vi räknar med att lansera under året är Verksamhetsanalys – styrelsestöd för långsiktig planering, och Nyckeltalsanalys – med hjälp av nyckeltal jämföra den egna brf:en med andras och genom det kartlägga åtgärdsmöjligheter.

HSB Södertörns arbetet med att stötta föreningarna i energifrågor fortgår också. Vi ser det som en viktig uppgift att stötta våra kunder i en succesiv omställning till mer energieffektiva lösningar. Vi planerar därför också för att kunna lansera nya hållbarhetskoncept.

Vi kommer också att fortsätta att satsa på utveckling av våra mark – och trädgårdstjänster. Ett exempel på nya sätt att arbeta är att vi numera erbjuder gående marksyn. Istället för att vi genomför möten runt ett bord, går vi helt enkelt runt tillsammans med den eller de från styrelsen som vill och säkerställer att avtal följs liksom att vi hittar gemensamma förbättringsåtgärder. Mötena protokollförs givetvis av oss vilket ger styrelsen ett underlag för beslut och uppföljning.

På projektsidan arbetar vi med att bredda tjänsten Grön utvecklingsplan. Klimatförändringar påverkar redan nu gemensamma utemiljöer såväl som byggnader. Aspekter som på ett tydligt sätt vägs in i planeringen av utemiljöer. Ett minskat klimatrelaterat slitage på gemensamma byggnader och ytor kan spara stora summor för en bostadsrättsförening. 

Medlemsverksamheten arbetar vidare med att stötta styrelsen genom HSB-ledamoten. Liksom varje år arbetar vi också med att utveckla vårt utbildningsutbud. Nytt för i år är bland annat en ledarskapsutbildning skräddarsydd för brf-styrelser.

Generellt arbetar också hela företaget också med att öka servicegraden; du ska enkelt hitta svar på dina frågor.


Kontakt

Har du frågor kring undersökningen eller önskar en mer detaljerad genomgång av resultatet kan du kontakta Stefan Garfvé, chef affärsutveckling, på tel: 08-6086841 eller e-mail: stefan.garfve@hsb.se.