Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Teams Breakout room - så gör du

03 maj 2021 För att underlätta det digitala arbetssättet hittar ni här en instruktion för hur ni gör för att använda Teams funktion Breakout rooms (grupprum).

teams-group-room-hemsida.jpg
I december 2020 släppte Microsoft funktionen Breakout room (grupprum) för Teams. Med grupprum kan gruppmötesdeltagare delas in i flera små grupper för diskussion under en avgränsad tid. En välkommen nyhet som underlättar det digitala arbetet ytterligare.

För närvarande kan grupprum bara skapas under ett möte och det är bara den som är mötesadminisitratör som kan hantera grupper.

Så skapar du grupprum

  • Skapa ett Teams-möte.
  • Anslut till mötet och klicka på knappen Grupprum (Breakout room) för att skapa ett grupprum.  
  • I vyn Skapa grupprum (create Breakout room) kan du ange hur många grupper du vill skapa. Du väljer om de ska delas automatiskt av Teams eller om du vill lägga till dem manuellt.
  • Om du vill dela deltagare manuellt i grupper klickar du på knappen Tilldela deltagare. Om du vill se en lista över deltagare och dela deltagare väljer du dem i listan, klickar på Tilldela och väljer sedan ett rum. Obs! Du kan inte dela upp deltagare i grupper förrän de har anslutit till mötet.
  • Det är bra att namnge grupprummen för att göra deras funktion så tydlig som möjligt. Dessa namn visas också i konversationer, vilket gör det enkelt att återgå till rätt konversation om den har ett beskrivande namn. Om du vill namnge ett rum klickar du på de tre punkterna efter namnet och sedan på Byt namn på rum (Rename Room).

Så administrerar du grupprum

  • Om du vill öppna alla rum på en gång väljer du Starta rum (Start Rooms) eller enskilda rum genom att välja Öppna rum (Open Room) genom att klicka på de 3 punkterna.
  • Om du vill ansluta till ettgrupprum klickar du på den gröna Öppna (Open) -knappen i rummet och Anslut till rum (Join room).
  • Du kan skapa meddelanden för grupper, till exempel ”Grupparbeten avslutas inom 5 minuter”, när ett eller flera små grupputrymmen är öppna. Klicka på de 3 punkterna efter Breakout-rum och tryck sedan på Skriv ett meddelande (Make an announcement). Skriv ditt meddelande och skicka det.
  • Om du vill stänga rummet klickar du på knappen Stäng rummet (Close room). Deltagarna får ett meddelande om att rummet ska stängas. Om du vill stänga alla rum på en gång väljer du Stäng rum (Close rooms). När rummen är stängda kommer alla deltagare att återvända till huvudmötet.
  • Om du vill ta bort ett rum klickar du på knappen Stängd och väljer Ta bort rum. Rumsdeltagare tas bort från rummet och returneras till listan Tilldela deltagare.

Tänk på

  • Planera före mötet var grupperna ska spara resultatet av sitt arbete. Det är bra att välja en plats som alla mötespartners har tillgång till, t.ex. fliken filer i huvudmötet, eller i möteschatten för enklare återrapportering/dialog.
  • Grupprummen har samma funktioner som huvudmötet, med hänsyn till deltagarnas behörighet och med vilken enhet som använts (skrivbordet, webbläsaren, smarttelefonen eller surfplattan).