Många av HSBs bostadsrättsföreningar och hyresfastigheter på Södertörn är anslutna till HSB Södertörns kundcenter. Dit kan de boende vända sig med alla typer av frågor och handläggarna finns på plats måndag till fredag.
– Vi tar emot både mejl, telefonsamtal och besök och hanterar det mesta, berättar handläggaren Peri Umerovska.
Frågorna från de boende kan handla om allt mellan himmel och jord. En del behöver nya nycklar, andra undrar över varför det tar sådan tid att få en parkerings- eller garageplats, någon kan ha låst sig ute på balkongen och behöver snabb hjälp, en annan har frågor rörande medlemskap och bosparande.
– Det är tryggt för de boende att ha någonstans att vända sig med sina frågor. Om det är någon som är upprörd över något kan vi lugna dem och visa förståelse.
Peri och hennes kollegor har dessutom full koll på föreningarnas köregister för p-platser, garage och förråd.
– Vi kan förklara för den som frågar hur det ligger till och vi kan också föreslå dem att skriva motioner eller förslag till sin styrelse om de vill ändra något. Behöver någon akut hjälp kontaktar vi den som svarar för fastighetsskötseln i den aktuella föreningen, säger Peri Umerovska.
För HSBs kundcenter hjälper inte bara de boende, utan utgör samtidigt ett stöd och en avlastning både för HSBs förvaltare och för bostadsrättsföreningarnas styrelser. Kundcentret har goda förbindelser med styrelserna och kontaktar dem direkt vid behov. Annars är det i allmänhet förvaltarna som utgör länken mellan kundcenter och förening.
HSB Södertörns kundcenter omfattar kontor i Huddinge, Hallunda, Tullinge, Nynäshamn och på Gotland. Tanken är att de boende alltid ska ha nära till ett kundcenter, för även om mycket kan skötas via mejl eller telefon kräver vissa ärenden ett besök. – Det kan vara när avtal ska undertecknas. Dessutom finns det kunder som inte är så hemma i den digitala världen. För dem är det viktigt att kunna träffas ansikte mot ansikte när de undrar över något, säger Peri Umerovska.
Text: Karin Strand