Jag vill hyra ut min lägenhet under december t o m april, vad blir avgiften för detta?
Avgiften blir 2 390 kr (5 månader x 478 kr).
Jag kommer hyra ut min lägenhet under spridda veckor, måste jag då betala hel månadsavgift för andrahandsuthyrning?
Ja, oavsett om du hyr ut din lägenhet under en hel månad eller bara del av månad måste du betala hela månadsavgiften (478 kr).
Jag hyr bara ut en dag i maj, måste jag ändå betala för andrahandsuthyrningen för maj?
Ja.
Jag lånar ut min lägenhet till en släkting, måste jag ansöka då?
Nej, förutsatt att det är kort utlåning och inte över tid. Reglerna om andrahandsuthyrning gäller endast då du hyr ut din lägenhet. Hyr du ut till en släkting måste du ansöka.
Behöver jag ha extra försäkring för att hyra ut min lägenhet i andra hand?
Detta varierar beroende på försäkringsbolag. Kontakta ditt försäkringsbolag och kontrollera om din hemförsäkring täcker uthyrning.
Behöver min hyresgäst ha egen hemförsäkring?
Ja, om du hyr ut långtid direkt till säsongare/privatperson behöver både du och din hyresgäst ha egen hemförsäkring.
Behöver jag skriva kontrakt med min hyresgäst?
Om du hyr ut privat rekommenderar vi dig att upprätta ett hyreskontrakt. Det finns många tjänster för detta - bostadsportal.se är en av dem. Här kan du gratis upprätta kontrakt som går att signera via BankID.
Kan jag låna ut mitt parkeringstillstånd till min hyresgäst?
Ja, detta gör du genom att registrera din hyresgästs fordon på www.aimopark.se.
Finns det information om trivselregler som jag kan dela med min/a hyresgäst/er?
Ja, det finns särskilda sidor med information riktad till säsongsboende och korttidshyrande gäster, här på vår hemsida. Du som hyresvärd är ansvarig för att dina hyresgäster sköter sig och följer de trivselregler vi har i Ripan-huset.* Vänligen förmedla nedan information när du hyr ut i andra hand.
Information till säsongsboende.
Information till korttidshyrande gäster.
*) SkiStar ansvarar för hyresgäster i de lägenheter som SkiStar förmedlar.
Jag vet inte vilka månader min lägenhet kommer att vara uthyrd, hur ska jag då fylla i ansökan?
Du anger de månader din lägenhet finns tillgänglig för uthyrning hos den förmedling som hyr ut den eller om det är du själv som hyr ut den. Skulle det visa sig i efterhand att ingen uthyrning skedde en månad får du återkoppla styrelsen detta för korrigering.
När måste jag lämna in min ansökan?
Ansökan ska lämnas in vid två tillfällen under året (i april och oktober). I samband med detta blir du kontaktad av styrelsen via mail och ombeds fylla i detta formulär.
Kan jag lämna in min ansökan i efterhand?
Ja, har du glömt eller av andra orsaker inte ansökt ska du ansöka så snart som möjligt genom att skicka ett mail till areripan@gmail.com.
Vad händer efter att jag skickat in min ansökan?
Är din ansökan komplett meddelar styrelsen dig beslutet så snart som möjligt, dock senast inom 2 veckor.
Hur betalar jag avgiften för andrahandsuthyrning?
Avgiften läggs automatiskt till på din avgiftsavi från HSB.
Vad händer om jag har autogiro, kan HSB lägga till avgiften ändå eller måste jag göra en ny autogiro-ansökan?
Du behöver inte göra något utan ett högre belopp kommer att dras via autogiro.
Kan styrelsen neka min ansökan?
Ja, om skälet till andrahandsuthyrningen går emot stadgarna eller övriga lagar (jordabalken) kring andrahandsuthyrning.
Vad händer om jag hyr ut utan att ansöka?
Kommer det till styrelsens kännedom skickas en anmodan om rättelse från styrelsen. Sker ingen rättelse innebär det att bostadsrätten är förverkad och föreningen kan säga upp nyttjanderätten.
Varför gör föreningen detta?
Vi har genom åren inte haft någon kontroll på vilka som vistas i de olika lägenheterna. Styrelsen vill få bättre kontroll vid olyckor och störningar. Dessutom innebär uthyrningen ett ökat slitage på fastigheten. Vi vill på detta sätt täcka en del av de kostnaderna.
När började de nya reglerna om andrahandsuthyrning att gälla?
Från och med 1 januari 2023.