Under sophusens första ”levnadsveckor” såg allt ut att fungera hyfsat bra, men under senare tid är ordningen minst sagt urusel. I vissa sophus är det en fruktansvärd oordning och man får känslan av att vi medlemmar nonchalerar de föreskrifter som finns för källsortering och normalt hyfs vad det gäller den allmänna ordningen (t ex kartonger/sopor på golvet).
Föreningens nya sophus är sedan en tid tillbaka ”i drift” och inom den allra närmaste tiden kommer sophusen att kompletteras med fläktar för att om möjligt minska den dåliga lukten.
Föreningen - vi medlemmar - har fått en ökad kostnad för sophanteringen. Slänger vi t ex kartonger i kärlet avsett för hårdplast, plastpåsar i kärlet avsett för tidningar, bilbatterier och annat miljöfarligt avfall i grovsoprummet o.s.v. så får vi extra debiteringar - onödiga kostnader/
utgifter som i slutändan bidrar till en höjd månadsavgift för dig.
Om ingen varaktig förbättring sker kommer styrelsen att tvingas stänga sophusen och återinföra containrar för hushållssopor och var och en får transportera övriga sopor (tidningar, plast, glas etc) till närmaste källsorteringsstation.
Om var och en beslutar sig för att vi från och med idag tar ett nytt och bättre ansvar för hur vi slänger våra sopor så kommer det att bli riktigt bra. Som en liten ”kick-off” har styrelsen beslutat att starta en ”Husgrupps-tävling” - se nedanstående ruta.
Vilken husgrupp är bäst på att hålla ordning och reda i sophus/grovsoprum?
Under perioden juni-dec kommer vi att inspektera samtliga sophus/ grovsoprum vid 6 tillfällen. Den husgrupp (eller de husgrupper) som sköter sig bäst vinner 2000:- att användas till en husgruppsfest.
Vinnaren/vinnarna presenteras i ”Styrelsen informerar” och vinsten erhålls mot uppvisande av festinbjudan och i form av presentkort.
Husgruppsfesten måste organiseras av de boende själva.
Du hittar hela infobrevet med bifogad sopsorteringsguide i bifogad länk.
Läs den!