Träffpunktens energiuttag är mycket stort och vi kommer därför att bygga om ventilationssystemet så att det har samma standard som föreningens övriga byggnader. Idag går ventilationen på från kl 06.00 och till sent på kvällen. Efter om-byggnaden kommer ventilationen att styras utifrån när aktiviteter genomförs i de olika lokalerna. All automatik, fläktar, ventilationsdon m.m. kommer att bytas ut. I samband med detta projekt ser vi också över värmestyrningen på samtliga värmecentraler (11 st). Kostnaden för detta projekt är 2 000 000:- och kommer att minska vår energikostnad med ca 450 000:-/år.
Idag mäts vår vattenkonsumtion med omoderna mätare som har en hög tariffdebitering. Styrelsen har därför beslutat att byta alla vattenmätare till mätare med en mindre dimension som har en lägre tariffdebitering. Investeringskostnaden är ca 590 000:- När detta är genomfört kommer kostnaden att minska med 190 000 kronor/år.
Styrelsen har beslutat att genomföra en utredning som syftar till att minska kostnaden för vår energi. Vi tar hjälp från ett företag som har lång erfarenhet av att effektivisera energi-kostnader. Utredningen kommer att titta på föreningens ventilation, som idag går rätt ut i luften. För att få kunskap om det finns andra alternativ till fjärrvärme, kommer även detta att belysas i utredningen. Styrelsen vet att många stora bostadsrätt föreningar installerat bergvärme och redovisat en halvering av sin energikostnad och några föreningar har installerat solfångare. Under hösten kommer styrelsen att ha mer kunskap i dessa frågor. Projektet kommer att redovisas löpande under hösten.
Två etapper blir färdigställda i år. Av totalt 51 tak är 44 åt-gärdade. Arbetet med resterande 7 tak genomförs 2013.
Inom området har vi i sommar anlagt nya parkeringsplatser med motorvärmare. När allt är klart kommer vi att ha 53 nya motorvärmarplatser. Vi kommer också att frigöra 19 nya fria parkeringar. Dessa arbeten kommer att slutföras under hösten. Allt eftersom nya p-platser blir färdigställda erbjuds dessa till medlemmar i kön. Vi vill också påpeka att inom området gäller 24 timmars parkering. Det betyder att uppställning av bil på fria
parkeringar endast får ske under 24 timmar, därefter måste bilen flyttas. Vi kommer att vara hårdare med denna regel, eftersom vi ser att många har bilen uppställd flera veckor i sträck.
Monteras nu ”för fullt” i våra trapphus. När det är klart att använda boxen får du ett kuvert i din brevlåda med 3 nycklar och information om vilket datum som Posten börjar använda postfacket.
OBS! Viktigt! Du får samtliga 3 nycklar, var och en är alltså ansvarig för samtliga nycklar till sitt postfack. Det kommer inte att finnas några reservnycklar på förvaltningskontoret.
Under 2012 har samtliga lekplatser besiktats och eventuella brister är åtgärdade. Dess-utom genomförs sandbyte i områdets alla sandlådor.
Under årets Bosvedjedag stod vädrets makter på vår sida och i centrum strosade medlemmar runt bland loppisborden för att hitta det perfekta fyndet. Barnen fiskade i godisdammen, red på ponnyhästar och åt varm korv för att hålla energin uppe. På scenen återfanns Smultron & Sång, Jessica Falk och ungdomsbandet Seremedy (som för övrigt är mycket stora i Japan). Bosvedjans kyrka erbjöd ansiktsmålning, jätte-såpbubblor och utegudstjänst. Nytt för i år var möjligheten att åka häst/vagn samt den kluriga tipspromenaden med fina priser. 1:a pris (en månadsavgift) gick till Anita Hådén, Bågev 71 B och barn-priset till Benjamin Pettersson, Bågev 87 C. Grattis!
Spika och Fika - Mixad kurs, Yoga - Dagtid - Fåtal platser kvar & en kvällskurs planeras, Data - Dagtid 09.00-11.30. Information /anmälan se tidigare utlämnat info.blad eller
kontakta: Eva Sågström tfn 10 15 70, eva.sagstrom@hotmail.com eller Pe-O Fors tfn 070-571 69 30
För medlemmar i Brf Bosvedjan är kostnaden studiecirklarna endast 200:-
Vi vill gärna anordna aktiviteter för våra ungdomar. Något du gillar och skulle vilja lära dig eller göra? Berätta för Eva Sågström, eva.sagstrom@hotmail.com
Fr o m 14 september t o m 14 december är Ungdoms-cafét i Bosvedjans kyrka öppet för våra ungdomar. Emil Norrman och Rebecka Lampinen finns där varje fredag och är anställda av Kultur & Fritid.
Föreningen har en grupp på Facebook (sök på HSB Brf Bosvedjan). Här lägger vi ut delar av den information som återfinns i de styrelseblad som delas ut. Bli medlem i gruppen och dela den gärna med dina vänner. Vi har en fin föreningen som vi kan vara stolta över!
Observera!
Sidan är ett skyltfönster/marknadsföring av föreningen och styrelsen läser inte regel-bundet gjorda inlägg. Gruppen ska inte användas till felanmälningar eller frågor/ krav/önskemål till styrelsen. Detta hanteras som tidigare via telefon, brev eller mail till förvaltningskontor eller styrelsen.
Vinnare maj månad blev Sarian Mansouri som också blev den sista vinnaren, då Atlektklubbens månadslotteri avslutas med denna dragning.
Du är väl medveten om att vi har en fantastisk lokal som kan nyttjas till så mycket kreativ verksamhet. Under hösten 2011 och våren 2012 har 7-8 medlemmar deltagit i kursen ”Spika Fika”. Kursledare har varit Rolf Risberg och gruppen träffades 1 gång/vecka. Trevliga kvällar så några långa fikaraster blev det inte för ivern att skapa har varit stor. Det tillverkades allt från smörknivar till möbler och gamla möbler fick nytt liv. Fler kurser
kommer under hösten och nya medlemmar hälsas hjärtligt välkomna - här har vi hjärtat på rätta stället!. Kontakta Rolf Risberg så får du veta hur du ska göra för att bli ”en i gänget”, tfn: 57 46 07.
Har du minnen, foton eller historier om Bosvedjan? Nytt eller gammalt, stort eller smått - allt är av intresse! Kom till konferenslokalen i Träffpunkten (lilla lokalen bredvid tränings-lokalen) torsdag 27 september kl 19.00. Vi bjuder så klart på fika! Varmt välkommen!
PS. Gå med i Facebookgruppen ”Bosvedjespaningar”!
Sedan 1 juni ska samtliga boende sortera matavfallet i särskilda påsar, som tillhanda-hålls av föreningen, och dessa ska slängas i de bruna kärl som finns uppställda i sop-rummen. Styrelsen vet att alla inte plockat in de förvaringskärl och påsar som lagts ut i trapphusen.
Du som inte tagit in ditt kärl eller om du är nyinflyttad och saknar kärl/påsar, kontakta förvaltningskontoret tfn 10 01 70 så levererar fastighetsskötarna detta till din dörr.
Viktigt att vi alla matavfallssorterar då detta kommer att minska våra sophanterings-kostnader.
Var med och förbättra! Svara på enkäten och lägg i lådan (i trapphuset) senast 17 september eller lämna på förvaltningskontoret.