Styrelsen informerar 7 oktober 2012

MATAVFALLSSORTERINGEN - NYA PÅSAR! Vi har i tidigare blad och i vår folder informerat att nya påsar till matavfallssorteringen skulle finnas i våra tvättstugor. På grund av bl a kostnadsskäl har styrelsen beslutat att nya påsar istället kommer att finnas i våra soprum. Du som inte tagit in ditt kärl eller om du är nyinflyttad och saknar kärl/påsar, kontakta förvaltningskontoret tfn 10 01 70 så levererar fastighetsskötarna detta till din dörr. Viktigt att vi alla matavfallssorterar då detta kommer att minska våra sophanteringskostnader.

Enkäten

487 medlemmar har svarat på enkäten. Arbetet med registrering och sammanställning pågår och styrelsen kommer att få resultatet presenterat på kommande styrelsemöte (november) och i kommande ”Styrelsen informerar” kommer en redovisning av enkätresultatet.

Lägenhetsförråd - Inventering

Arbetet med att inventera/märka upp lägenhetsförråden pågår kontinuerligt och kommer att vara klart under 2013.

Vattenmätare

Arbetet med att byta alla vattenmätare till mätare med en mindre dimension och med en lägre tariffdebitering, genomförs under veckorna 40-47.

 

 

”Välkommen till Brf Bosvedjan”- Skylt

Med anledning av en inlämnad motion har styrelsen tittat på olika typer av skyltar, placering, kostnader (markarbetar, skylt och montering) och den totala kostnaden beräknas till mellan 350 000-500 000:- beroende på typ av skylt.

Styrelsens uppfattning, med anledning av kostnaden, är att vi i nuläget inte monterar upp någon skylt.

Fasaderna

Ett antal av de nedtagna balkongfronterna lämnas nu till olika företag som ”arbetsmaterial”, för att ge oss besked om en rengöring är möjlig och till vilken kostnad.
Dessutom kommer vi, som vi tidigare informerat, att under en 3-årsperiod genomföra en omfogning på samtliga hus. Detta för att säkerställa att inget vatten kan tränga in i husen samt minimera värmeutsläpp.

Vårt avtal med Bredbandsbolaget

Medlemmar under 60 år betalar 250:-/månad för 100 Mb/bredband inklusive telefonimånadsavgift, med autogiro är kostnaden 240:-/månad. Ingen startavgift för nya kunder.

Medlemmar över 60 år betalar 210:-/månad för samma tjänst som ovanstående, med autogiro 200:-/månad. Befintliga kunder över 60 år, och som har en högre kostnad än ovan, ringer kundservice 0770-777 000 så regleras priset till 210:-/månad.

Alla kunder har rätt till F-secure säkerhetspaket, som är både en brandvägg och ett antivirusprogram, utan kostnad i 36 månader (3 år).

De hushåll/medlemmar som vill nyttja Bredbandsbolagets telefoni betalar inte för flytt av sitt nuvarande tfn.nr och telefondosan (en WiFi-router) lånas ut kostnadsfritt. Dock tillkommer en fraktavgift på 96:-

Har du sedan tidigare tecknat ett annat avtal än ovan-stående (t ex i samband med någon kampanj som Bredbandsbolaget haft) får du fakturor enligt det avtalet. Vill du byta till ovanstående kontaktar du kundtjänst.

För närvarande nyttjar 598 hushåll Bredbandsbolagets tjänster och 21 hushåll nyttjar enbart Bredbandsbolagets telefonitjänst.

Kundtjänst Bredbandsbolaget - tfn 0770-777 000

Nya parkeringar & 24-tim parkering

I sommar har vi anlagt nya parkeringsplatser med motorvärmare. När allt är klart finns 53 nya motorvärmar-platser och 19 nya fria parkeringar (gästparkeringar). Allt eftersom nya platser blir färdigställda, erbjuds dessa till medlemmar i kön.

Inom området gäller 24 timmars parkering. Det betyder att uppställning av bil på fria parkeringar endast får ske under 24 timmar, därefter måste bilen flyttas. Vi kommer att vara hårdare med denna regel, då vi ser att många har bilen uppställd flera veckor i sträck. Kontakta förv.kontoret tfn 10 01 70 om du inte kan flytta din bil (t ex pga sjukdom).

För närvarande genomförs, tillsammans med Bevaka, en översyn av områdets parkeringsskyltar.

Postboxarna

Styrelsen har fått frågan varför vi monterat postboxar i trapphusen. Vi ger därför en förkortad beskrivning av händelseförloppet här nedan.

För några år sedan, kontaktades vi av Posten då de ville att vi i föreningen skulle installera postboxar. Vi träffade representanter från Posten vid ett flertal tillfällen och lyssnade till deras önskemål. Bland annat angav man från Postens håll att flera brevinkast var ”för tröga” och att detta var en arbetsmiljöfråga för deras brevbärare.

Vi informerade Posten att vi hade ett stort projekt på gång (balkongutbyggnaden) och att vi just nu inte kunde belasta föreningen med ytterligare (oplanerade) kostnader, men att vi skulle titta på postboxar i samband med en framtida översyn av våra lägenhetsdörrar, då dessa finns med i föreningens underhållsplan. Vi bad också Posten att meddela oss vilka brevinkast som var för tröga så att vi kunde åtgärda dessa. Någon sådan förteckning kom aldrig oss tillhanda.

Posten skickar istället brev till alla medlemmar där man påstår att föreningens styrelse varit ointresserade och att eftersom lägenhetsdörren är medlemmens ansvar krävde Posten att brevinkastet skulle åtgärdas i nom X antal dgr, annars skulle vi få hämta vår post på Kolvägen.

I det här läget gick styrelsen ut med information till alla medlemmar att man skulle bortse från Postens brev och att styrelsen arbetade med frågan.

Vän av ordning kan i det här sammanhanget kanske tycka att vi endast skulle ha justerat brevinkasten, vilket också var styrelsens intention. Trots att vi inte fick någon förteckning från Posten, utredde vi hur vi skulle kunna genomföra en justering av brevinkasten. Denna översyn visade att brevinkasten var av varierande ”kvalitet” och att det inte gick att få tag på reservdelar till inkasten samt att åtgärden skulle bli kostsam för föreningen.

I läget som beskrivs här ovan beslutade styrelsen att tidigarelägga inköp och montering av postboxar för att inte våra medlemmar skulle hamna ”i kläm” och behöva hämta sin post på Kolvägen.

Samtliga postboxar är nu monterade och uppmärkta.

Kom ihåg att du får samtliga nycklar (3 st) till din postbox. Det kommer inte att finnas några reservnycklar på förvaltningskontoret.

Frågor/Krav/Kritik/Önskemål eller Funderingar i största allmänhet

Brf Bosvedjans har en hemsida http://www.hsb.se/mitt/bosvedjan och en grupp på Facebook (sök på HSB Brf Bosvedjan). Båda dessa används dels som en bank med information till föreningens medlemmar men också som marknadsföring av vår förening.

Varken hemsidan eller gruppen på Facebook är några kanaler som styrelsens ledamöter tittar på med någon regelbundenhet. Du kan därför inte förvänta dig ett svar från styrelsen om du här lagt ut frågor/krav/kritik/önskemål. Detta måste precis som tidigare hanteras via telefonkontakt och/eller brev/mail till förvaltningskontoret eller till någon av styrelsens ledamöter.

Kontaktuppgifter till styrelsen hittar du i foldern ”Information till dig....” som delats ut till samtliga hushåll eller på anslaget i trapphuset.Kom ihåg att du är alltid välkommen att kontakta förvaltningskontoret eller styrelsen om det är något som du funderar över.

Balkongerna

I samband med balkongutbyggnaden blir gårdarnas grönområden ”påverkade”. Vissa gårdar mer än andra vilket bl.a. beror på markkvalitén (mycket lera på vissa gårdar). Gräsytorna kommer så klart att återställas så snart som möjligt efter det att arbetet med balkongerna är genomfört.

Höstmöte 21 november

Höstmöte onsdag 21 november, kl 19 i Bosvedjeskolans matsal.

HSB Omsorg - Ny Hemtjänstutförare

Nu kan du som bor i Sundsvall och är beviljad hemtjänst välja vilken utförare du vill ha.

I samarbete med HSB Mitt erbjuder HSB Omsorg, i linje med HSB:s kooperativa värderingar, hemtjänst utifrån behov och önskemål.HSB Omsorg Sundsvall har sitt kontor i Centrumhuset, Bosvedjan. Har du frågor eller funderingar kontaktar du verksamhetschef Elisabeth Sjölander på tfn 060-12 91 30.

Du kan också läsa mer om verksamheten på hemsidan; www.hsbomsorg.se