Låssystem

Här följer lite information kring föreningens låssystem och hanteringen av denna.

Föreningen använder sig sedan september 2022 av låssystemet  ILOQ,  läs mer om detta på www.iloq.com/sv/.

För att spärra en borttappad nyckel och/eller tillverka en ny

Maila till service@psstab.se eller sms’a till 076 191 49 06. I detta meddelande ska det stå ert för och efternamn, e-post för beställningsbekräftelse/faktura och vilken färg på nyckeln ni tappat i det fall att en nyckel är på vift. Om ni om inte har tillgång till e-post så skriv det i meddelandet. Ni kommer sedan att få en beställningsbekräftelse från ” getaccept” där ni godkänner kostnaden för den nya nyckeln. När ni signerat detta via BankID kommer ni att få en kod till en låda som sitter till höger om entrédörren vid Brunnsgatan 58. I detta meddelande står det vilken nyckel som är din och att du ska lägga den mot läsaren vid dörren. När den öppnat dörren är nyckeln aktiverad. För att öppna boxen: Skjut ned locket om det är uppskjutet och ställ in sifferkombinationen som du fått. Tryck sedan knappen till vänster ( markerad med på bilden) och siffrorna nedåt till att locket öppnar sig. Efter ni tagit er nyckel, stäng locket och ändra på siffrorna igen. Vid problem med ovan så kontakta styrelsen eller ring 076 191 49 06 ( Kevin Vigren – PSST AB)

För att använda porttelefonen

Här följer en beskrivning hur du kan använda porttelefonen.

Uppringning med namnlista

Använd pilarna för att bläddra mellan efternamn och klicka på knappen under telefonluren för att välja efternamnet. Använd därefter pilarna för att välja förnamn och klicka på knappen under luren för att ringa upp. Fungerar mellan 06:00 – 23:00. Uppringning med telefonnummer Ange B, följt av telefonnumret. Porttelefonen ringer automatiskt upp personen.

Öppna med svarstelefonen

Vid samtal från porttelefonen, För att låsa upp dörren används knapp 5 på svarstelefonen. Den här funktionen med B + telefonnumret fungerar hela dygnet. Dock bara med de telefonnummer som ligger inlagd i porttelefonen. Kontaktperson: Kevin Vigren Kontaktuppgifter: +46 76 191 49 06 Org. nummer: 559282-4766 För att ändra namn/nummer i porttelefon Skicka den önskade ändringen till: service@psstab.se Saknar ni e-post så be någon i er närhet hjälpa er med detta eller i undantagsfall kontakta styrelsens kontaktperson: David Harja (076- 349 59 89)

Inpasseringssystem

Systemet fungerar vid ett strömavbrott. Det finns en batteribackup med laddningsbara batteri och de klarar ett strömavbrott på 4 timmar. Inpassering vid huvudentré Som boende kan du använda taggen på nyckeln. Låscylindern fungerar bara med huvudnyckel. Har du glömt nyckeln, ring till dig själv på porttelefonen via något av de två sätten ovan och öppna dörren med knapp 5 på svarstelefonen. För de som ska hälsa på dig, hänvisa till porttelefonen. I porttelefonen finns det telefonnummer du meddelat till styrelsen, antingen hemtelefonnummer eller mobilnummer. Bor ni flera i samma lägenhet har ni möjlighet att ha två nummer inlagda i porttelefonen. Koden är borttagen då den informationen sprids snabbt och är ett sätt att öka säkerheten i fastigheten.

Utpassering från innergården

Som boende kan du använda taggen på nyckeln. Låscylindern fungerar bara med huvudnyckel. Dina gäster kan du meddela koden för att inte behöva följa med dem ut, som förnärvarande är 2356#. Koden kan komma att ändras i framtiden om behov finns. I sådant fall kommer information om det i god tid innan. Touchknappar får inte tryckas in för hårt. Får kvitteringssignal efter varje siffra om rätt intryckning har utförts.

In och utpassering garaget

Som boende kan du använda taggen på nyckeln mot läsaren som sitter där antingen till porten eller dörren. Eller om du har fjärrsändare. Rikta fjärrsändaren mot garageporten, enligt bild, och tryck på den översta knappen om du vill öppna porten. Det är andra knappen på fjärrsändaren som öppnar porten in till varmgaraget. Kontakta PSST AB för att köpa en fjärrsändare eller tappat bort den du har.

Nycklar/ lås

Föreningen har ingen huvudnyckel. PSST AB har en huvudnyckel och JT Fastighetsservice AB har en varsin huvudnyckel. Polis och ambulans har inte tillgång till några nycklar. Om ingen öppnar åt dem vid port respektive lägenhetsdörr bryter de sig in. Nyckelluckan som finns i varje lägenhetsdörr uppe på dörren är ej i bruk och ingen nyckel ska hängas på insidan. ILOQ låsen får inte smörjas. Nyckeln har en tagg i greppet (vid färgmarkeringen). När ni ska öppna en dörr med kortläsare lägger ni nyckelns grepp mot läsaren. I dörrar med cylinder stoppar ni in nyckeln och vrider om som vanligt. OBS! skjuter ni in nyckeln alldeles för snabbt hinner cylindern inte läsa av nyckeln och ni kommer inte kunna vrida om nyckeln. Skulle detta hända, ta ut nyckeln igen och försök igen lite långsammare.

Instruktion hissar

Instruktion finns vid hissarna vid 60 samt entréhissen vid 58.

Nyckelhantering vid ägarbyte

Vid ägarbyte skall kontakt tas med PSST AB. En tid bokas med både säljare och köpare där nycklar in och utkvitteras. Säljaren får ett kvitto att nycklar har lämnats tillbaka och köpare skriver på en kvittens att de mottagits. Skulle en nyckel vara borta vid detta tillfälle så får säljaren betala för en ny nyckel/spärrning av nyckel till PSST AB så att köparen är säker på att de har alla tillverkade nycklar. Tid bokas primärt via: service@psstab.se eller om ni inte har tillgång till mejl, på: 076 191 49 06 

 

Samma information som ovan men med bilder