Felsökning

När det inte fungerar är felen oftast enkla att rätta till. Här är några tips på hur du fixar bredbandet, och förhoppningsvis får det att fungera igen.

Sitter sladdarna i ordentligt? Börja med att kontrollera att de är korrekt kopplade och sitter ordentligt i bredbandsuttaget i väggen och i datorn.


Starta om datorn. Prova därefter igen om Internet fungerar.
Ibland kan det vara datorn som gör att du inte kommer ut
på nätet. Det enklaste sättet att kontrollera det är att prova
med en annan dator.


Kontrollera att ”Anslutning till lokalt nätverk” är aktivt.


Om du har Windows XP/2000 kan det hända att din anslutning
blir inaktiv. Gör så här för att aktivera den:
1. Klicka på ”Start-knappen” och välj ”Kontrollpanelen” (alt. först ”Inställningar” och sedan ”Kontrollpanelen”).
2. Om ”Kontrollpanelen” är inställd på ”Kategoriläge” finns en ikon med texten ”Växla till klassiskt läge” uppe till vänster i fönstret. Klicka på texten ”Växla till klassiskt läge”.
3. Dubbelklicka på ikonen ”Nätverksanslutningar”.
4. Kontrollera om det finns ett rött kryss på ikonen för ”Anslutning till lokalt nätverk” eller om det står ”Inaktiverad” på raden bredvid den. Högerklicka i så fall på anslutningen och välj ”Aktivera”.
5. Kontrollera att anslutningen fungerar genom att dubbelklicka
på ”Anslutning till lokalt nätverk”. Står det ”Status: Ansluten” fungerar din anslutning korrekt. Prova om du kommer ut på Internet.

Starta om routern. Om du har en router kopplad mellan ditt bredbandsuttag och din dator så kan routern låsa sig. Prova först att starta om routern genom att låta strömsladden vara urdragen under minst en minut. Sätt i strömsladden igen och vänta tills lamporna lyser som de brukar. Starta sedan om datorn. Om det inte fungerar, prova att koppla bort routern och anslut datorn direkt till bredbandsuttaget med
en nätverkskabel. Starta därefter datorn och prova om du kommer ut på internet.

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att ringa Bredbandsbolagets Kundservice på 0770-777 000. Har du tekniska problem med din tjänst ringer du Teknisk support på samma telefonnummer. De har öppet 8–22 varje dag, året om. När du kontaktar Teknisk support är det bra om du är hemma, då kan de lättare hjälpa dig.