Vi har under de senaste vintrarna varit förskonade från de kraftigaste snöfallen och oväder men kan konstatera att denna vinter, med råge, bjudit på norrlandsväder när det varit som värst.
Det ställer till problem för oss alla och det har kommit många synpunkter från våra boende angående snöröjning, takskottning mm.
Styrelsen och förvaltaren lyssnar naturligtvis men vi ber alla att beakta några saker man trots allt måste ta häsnyn till:
Vid ingångarna
Med de exeptionella mängder snö som föll under några dagar i början av året räckte resurserna inte till. Det fanns helt enkelt inte möjlighet att hålla snön borta under själva snöfallen. Flygplatser och skolor stängde, kollektivtrafik och transporter ställdes in och samhällsfunktioner sattes i stabsläge. Våra fastighetsskötare har inte själva maskiner som är kraftfulla nog för att hantera dessa mängder snö och de utomstående entreprenörerna har flera uppdragsgivare och måste prioritera för att hålla viktiga samhällsfunktioner igång. Då kommer tyvärr bostadrättsföreningar i andra hand.
Parkeringarna
Var och en ansvarar för att skotta sin egen parkering. Bostadrättsföreningen ansvarar för evetuella tillfarter och planytor.
På den övre parkeringen finns inga sådana då varje ruta gränsar till kommunal väg.
När behovet, när parkeringsytorna blivit alltför buckliga, har Huggaren anlitat en traktor som skrapat av parkeringsytorna.
Vid dessa tillfällen har man anslagit om detta i förväg och uppmanat de boende att inte ha sin bil på parkeringen under tiden för att få så effektiv skrapning som möjligt.
Observera att det här är en uppmaning. Det kan finnas skäl till att någon enstaka bil står kvar. Ägaren kan vara bortrest, sjuk eller vara förhindrad att flytta den av andra skäl. Somliga använder inte sin bil vintertid och har den i stället avställd på sin parkering vilket den boende har all rätt till.
Det finns ingen möjlighet för en bostadsrättsförening att, med kort varsel, tvinga någon bort från deras hyrda parkering. Det enda vi kan göra är att vädja.
Gästparkeringarna
När det gäller gästparkeringarna är det lite knivigare då dessa inte är hyrda av någon enskild.
Generellt är det naturligtvis den som ställer sin bil på en gästparkering som själv måste skotta den innan man ställer sig där. Det är något som varje fordonsförare måste beakta. Att det går att köra sitt fordon på den yta man vill köra det på. Kör man med berått mod in på en oskottad parkeringsruta får man själv ta ansvar om man kör fast. Det gäller samma sak inne i stan på kommunal mark eller utanför ICA och IKEA.
Detsamma gäller när man sedan kör ut från gästparkeringen. Om det är en plogvall bakom bilen måste man själv säkerställa att man kan komma förbi den. Ansvaret att bevaka plogvallar och snömängden på gästparkeringen kan inte ligga på den som äger marken. Det måsta varje enskild fordonsägare som vill utnyttja platsen faktiskt ta ansvar för.
Gästparkeringarna är till för tillfälliga besökare och en tillfällig parkering kan väl i detta fall anses vara max ett eller, i undantagsfall, två dygn.
Skulle man vilja, med 100% sakerhet, säkerställa att inga bilar står på gästparkeringarna när dessa ska "skrapas" med traktor måste man därför stänga samtliga gästparkeringar några dygn i förväg vilket skulle vålla helt andra problem.
Eftersom vi, som många andra bostadsområden, har brist på parkeringsplatser så används dessutom våra gästparkeringar av boende som inte har fått hyra en egen parkering.
Att gästplatserna ibland används som långtidsparkering är ett helt annat problem som vi måste hantera men det skapar naturligtvis även problem vid skrapning av parkeringarna.
Takskottning
Hård vind i kombination med kraftigt snöfall och temperatur kring noll medför tjockt snötäcke på taket och.... Istappar! Stora istappar som utgör en fara för den som vistas på marken varför det är ganska akut att få dessa avlägsnade samt taket skottat för att undvika att det bildas nya..
Det finns ett antal entreprenörer som skottar tak och rensar istappar.
Ha i beaktande att dessa entreprenörer har en enorm arbetsbörda efter extremväder och att vi inte är deras enda kunder.
Vi måste i viss mån anpassa oss efter när dom kan utföra jobbet och kan inte vänta med takskottning och isbekämpning.
Av den anledningen kan Huggaren inte heller informera om takskottning någon eller några dagar i förväg.
De som utför takskottningen har personal på både taket och på marken. De delar upp taket i omgångar och gör vad dom kan för att olägenheten för oss boende ska bli så liten som möjligt.
Så ha tålamod, visa hänsyn till dom somm jobbar med detta. Försök att använda andra ingångar när din port är blockerad. Akuta transporter, typ ambulans, brandkår och liknande kommer att lösas i samråd med takskottarna om situationen skulle kräva det.
Värt att påminna om i detta samanhang är att.....
Allt arbete som utförs i vår bostadrättsförening betalas av oss medlemmar.
Allt som utförs av HSB-personal kostar pengar. Löpande service är avtalad till fast kostnad men utöver detta betalar vi HSB för varje arbetstimme.
Snöröjning med traktor utförs av entreprenör mot löpande timdebitering.
Takskottning och rensning av istappar utförs av entreprenör mot löpande timdebitering.
Naturligtvis ska allt fungera och servicenivån hållas hög men allt som utförs betalas av oss som bor i föreningen.