Uppgifter om sittande styrelse samt kontaktuppgifter hittar du här och på anslagstavlorna i varje ingång. Där finns också pärmar med aktuell information rörande vårt hus och vår förening. Du får gärna låna hem pärmen för att läsa den men glöm inte att hänga tillbaks den så fort du är klar.
Vi har även en Facebookgrupp ”BRF Huggaren” där vi diskuterar aktuella frågor och löpande informerar om det som händer i huset.
Kontakt, felanmälan mm
I första hand ska all kontakt med Huggaren ske via HSB Kundservice telefon 010-303 23 00.
Om kundservice inte kan hjälpa dig så vet dom vem ärendet ska hänvisas till. Styrelsen, fastighetskötsel, felanmälan, vår förvaltare eller annan.
Utanför kontorstid är kontaktnumret vidarekopplat till HSB Jour via ett larmbolag.
Enkla frågor, idéer och förslag kan ju alltid ta i vår Facebookgrupp eller via mail till brfhuggaren@gmail.com
Försäkring
Din bostadsrätt är försäkrad genom BRF Huggaren.
Du behöver alltså inte ha bostadsrättstillägg i din hemförsäkring.
Vid skada på bostadsrätten kontaktar du kundservice 010-303 23 00.
TV, Internet och telefon
Boende i Huggaren har tillgång till bredband 100/100, kabel-TV och IP-telefoni från Telia. Till lägenheten hör en router och en TV-box. Om de inte finns kvar i lägenheten kontaktar du den förra ägaren. Boxarna tillhör lägenheten och ska lämnas när man flyttar.
Behöver du koder till TV:n kan du få genom att kontakta styrelsen.
Vi har avtalat om ett antal gratis tilläggstjänster hos Telia. TV-paketet Lagom, Telia Play, Telia Play+ mm. För att få tillgång till dessa eller köpa ytterligare tjänster kontaktar du Telias kundtjänst.
Påminn förra ägaren om att säga upp eventuella avtal med Telia.
Felanmälan och frågor angående TV, bredband och telefoni hänvisas till Telia.
Parkering
Vad som gäller för våra parkeringsytor, motorvärmarplatser och gästparkering kan du läsa här
Gästrum
Vårt hus har många små lägenheter vilket kan göra det trångt när man tar emot övernattande gäster. Vi har därför ett gästrum som kan hyras av boende. Läs mer här
Mer information
facebook.com/groups/brfhuggaren/
Kontakt
E-post: brfhuggaren@gmail.com
HSB kundservice: 010-303 23 00
Att bo i bostadsrätt
Att bo i bostadsrätt innebär att vi som bor i huset också äger huset tillsammans.
Huggaren har valt att ha ett förvaltningsavtal med HSB vilket innebär att det mesta praktiska som rör administration, drift och underhåll sköts av HSB.
Dock är det fortfarande bostadsrättföreningen, d v s de som äger lägenheterna, som har det yttersta ansvaret.
En bostadrättsförening har också stadgar samt ett antal lagar att rätta sig efter. Bland annat Bostadrättslagen som ytterst reglerar ansvar, skyldigheter och rättigheter för en bostadrättsförening.
Att bo i bostadsrätt innebär många fördelar.
Det är inte bara en investering som kan ge ekonomiskt boende och en långsiktig vinst, Du har också en större frihet att påverka ditt boende. Både din egen lägenhet men även hela husets drift eftersom du är delägare i huset.
Men det innebär också ett större ansvar. För din egen lägenhet men också för driften av hela huset.
Vi betalar all drift och underhåll av huset tillsammans genom våra månadsavgifter.
Styrelsen består av folk som själva bor i huset och har fått förtroendet att leda bostadsrättsföreningen i alla boendes intresse.
Beslut fattas och åtgärder utförs utifrån bostadsrättsföreningens ekonomiska förutsättningar, de boendes intresse och med framtida konsekvenser i åtanke.
En vanlig missuppfattning är att HSB har någon form av ägarintresse i vårt hus men HSB äger inte vårt hus utan är ett kooperativt serviceföretag som vi köper tjänster av enligt reglerade avtal.
Ägarintresset är snarare det omvända. Vi är medlemmar i HSB vilket gör att vi tillsammans med alla andra HSB-föreningar äger HSB.
Hoppas du kommer att trivas i vår trivsamma södersluttning, vårt fina hus och med dina trevliga grannar.