Parkering

Vårt hus hus är byggt på sextiotalet då antal bilar/hushåll understeg en bil/hushåll.
Då huset dessutom står i en slänt har man genom åren haft begränsade möjligheter att bygga fler parkeringsytor genom åren.
Vi har därför som många andra bostadsrättsföreningar en generell brist på parkeringar.
För att få hyra en parkering med motorvärmarstolpe av BRF Huggaren måste man därför uppfylla samtliga följande kriterier:
1-Man ska vara medlem i föreningen (Ägare eller delägare av sin bostadsrätt)
2-Man ska vara bosatt på Tjädervägen 2
3-Man ska vara folkbokförd på Tjädervägen 2
Nyttjanderätten till parkeringen får inte överlåtas vid exempelvis andrahandsuthyrning.

Utanför portarna och vändplanen

Det är absolut förbjudet att parkera fordon på vägen utanför portarna.
Vägen är smal och vi måste säkerställa att ambulans, färdtjänst samt eventuella varutransporter kan ta sig fram.
Här är endast tillfälliga stopp för i och urlastning tillåtet.
Detsamma gäller för vändplanen.
De transportfordon som åker ner på den lilla vägen. Flyttlass, ambulanser, färdtjänst, taxi mm, måste kunna använda vändplanen till det den är avsedd för. D v s att vända på.

Planen söder om huset

Här råder parkeringsförbud utanför de hyrda platserna. Där är endast tillåtet med tillfälligt stopp för i och urlastning. De som hyr motorvärmarplatser på den planen måste få disponera de fria ytorna för att kunna vända och parkera bilar på sina platser.

Vid soptunnorna/återvinningsstationen

Här råder parkeringsförbud.
Här ska fastighetsskötarna komma in med traktor, redskap, snöröjningsfordon och transporter. Sopbilarna kommer flera gånger i veckan för att tömma de olika kärlen. Dessutom ska det vara fri väg för eventuella utryckningsfordon som kan vilja använda vägen längs huset.

Motorvärmarplats

För närvarande är det kö till motorvärmarplatserna.
Kön hanteras av HSB och du kontaktar föreningens förvaltare på telefon 010-303 23 00 00 för att ställa dig i kö.
Väntetiden för motorvärmare varierar beroende på vilken omsättning vi har på boende. Periodvis har väntetiden tyvärr varit upp till 12-14 månader.
En bostadsrättsägare får maximalt hyra en motorvärmarplats och måste vara medlem i BRF Huggaren samt bosatt och folkbokförd i huset.

Vi har i dag två parkeringsytor.

Norr om huset:

Här finns parkeringsplatser med motorvärmarstolpar i direkt anslutning till Tjädervägen.
Platserna är privata och disponeras av var och en som har tecknat hyresavtal för motorvärmarplats med BRF Huggaren.
Den som hyr en plats ansvarar själv för snöröjning, sandning samt eventuella felanmälningar på stolpen som görs direkt till HSB.
Snö från parkeringsrutorna får inte läggas på Tjädervägen.
Då parkeringsrutorna gränsar direkt till kommunal väg ansvarar BRF Huggaren inte för några planytor eller tillfartsvägar till dessa parkeringar.
Några gånger under vintern, vid behov, brukar BRF Huggaren arrangera skrapning av parkeringsrutorna med traktor. Detta anslås några dagar innan i trapphusen med uppmaning om att tömma samtliga parkeringsplatser för ändamålet.

Söder om huset:

Finns en parkeringsplan med motorvärmare som disponeras av den som har ett hyresavtal gällande motorvärmarplats med BRF Huggaren.
Tillfartsvägen och planen mellan parkeringarna är BRF Huggarens ansvar.
Snö från parkeringsrutorna får inte läggas på planytan eller tillfartsvägen.

Gästparkeringar/korttidsparkeringar

I den östra delen av den övre parkeringen har vi ett antal gästplatser som är avsedda för tillfällig parkering för besökande och boende.
Dessa platser är i första hand avsedda för besökande men då vi saknar motorvärmarplatser används dessa, av förklarliga skäl, även av boende.
För att parkera på våra gästparkeringar krävs att man har ett parkeringstillstånd i rutan och betalar avgift enligt gällande taxa.
5kr/tim
25kr/dygn
75kr/vecka
150kr/30 dagar
Observera att du inte garanteras parkeringsplats i och med att du betalat för en vecka eller 30 dagar. Det ger din rätten att använda gästparkeringen under en vecka eller 30 dagar i mån av plats.
Var och en som vill använda en gästparkering måste själv se till att man kan köra in och ut från den.
BRF Huggaren kan inte ansvara för skottning och avlägsnande av eventuell plogvall.
Huggaren ansvarar dock för att dessa platser skottas med traktor några gånger varje vinter.
Parkeringstillstånd utfärdas av Drakstaden Parkering och tillhandahålls av BRF Huggaren. Varje bostadrätt får två tillstånd per automatik. Nya tillstånd delas ut i brevlådorna i god tid innan giltighetstiden förfaller.
Behöver du fler än två parkeringstillstånd kan du få det mot en avgift på 300kr/extra tillstånd genom att kontakta styrelsen.

OBSERVERA!
Gästparkeringarna får inte får användas för långtidsuppställning av fordon.
Gästplatserna är avsedda för tillfälliga parkeringar från några timmar till maximalt något/några dygn.
Den som av någon anledning vill ställa upp ett fordon under längre period men saknar egen parkering måste lösa det på annat sätt. Inte använda BRF Huggarens gästplatser.
Drakstadens parkering har ett antal betalparkeringar i området där man kan parkera mot en mindre avgift. Dels nedanför vårt hus på BRF Kranens mark och ca 200 m öster om huset i anslutnig till Tjädervägen.

Som sista utväg rekommenderas att parkera i villaområdet nedanför Huggaren. Observera att datumparkering råder där.

Nedre parkering