När det gäller sophantering i Brf Rågen så har alla samma skyldighet att sopsortera rätt i våra kärl och i grovsoprummen.
Alla kärl utomhus är uppmärkta med vad som hör hemma i respektive kärl och miljöhusen har skyltar på dörren vad som får finnas där och inte.
Om man som boende är ute och grillar och sopkorgen bredvid är full så istället för att trycka ned så locket inte går att stänga så töm sopkorgen istället och sätt i en vanlig påse eller så enkelt att ta rätt på ert egna skräp och släng det i sopkärlet.
Om man ändå inte vet hur man ska sopsortera så ta hjälp av en granne eller hör av er till styrelsen i stället för att bara lämna utanför miljöhuset/utanför kärlen eller i källargången.
Om styrelsen upptäcker vem som lämnar otillåtet skräp både inne och utanför miljöhusen/källargångar/garage så kommer det utfärdas en faktura för nedskräpning för det är absolut inte okey.
Om inte alla hjälps åt så innebär det en ökad månadsavgift för alla, för det är inte HSB som betalar tömning eller bortforsling av skräp utan det är vi alla som bor i Brf Rågen som får betala.
Och det är inte OK att vissa inte bryr sig för vi äger detta område tillsammans och alla har ett gemensamt ansvar och här måste vi även lära våra barn vikten av att plocka undan och vart man slänger sopor.
Om vi alla hjälps åt:
Så slipper vi höjda hyresavgifter.
Vi slipper skadedjur som tex stora råttor.
Vi slipper fåglar som drar ut soporna runt hela området.
Vi får ett område som är snyggt och städat som vi kan vara stolt över.
SÅ en rejäl skärpning till alla boenden i Brf Rågen
When it comes to waste management in Brf Rågen, everyone has the same obligation to sort waste correctly in our bins and in the general waste bins.
All bins outside are marked with what belongs in each bin and the environmental houses have signs on the door as to what can and cannot be there.
If you as a resident are outside grilling and the bin next to it is full, instead of pressing down so the lid cannot be closed, empty the bin instead and put it in a regular bag or as simple as picking up your own rubbish and throwing it in the bin.
If you still don't know how to sort waste, get help from a neighbor or contact the board instead of just leaving it outside the environmental house/outside the bins or in the basement hallway.
If the board discovers who is leaving unauthorized litter both inside and outside the environmental houses/basement corridors/garages, an invoice for littering will be issued because it is absolutely not okay.
If everyone is not helped, it means an increased monthly fee for everyone, because it is not HSB that pays for the emptying or removal of rubbish, but all of us who live in Brf Rågen have to pay. And it's not OK that some people don't care because we own this area together and everyone has a shared responsibility and here we also have to teach our children the importance of picking up and where to throw rubbish.
And it's not OK that some people don't care because we own this area together and everyone has a shared responsibility and here we also have to teach our children the importance of picking up and where to throw rubbish.
If we all help each other:
That way we avoid increased rental fees.
We avoid pests such as large rats.
We avoid birds that pull out the garbage around the entire area.
We get an area that is neat and tidy that we can be proud of.
SO a real tightening for all residents in Brf Rågen
Styrelsen Brf Rågen