Styrelsens uppdrag

Inom ramen för föreningens ändamål och verksamhet har styrelsen i princip obegräsade befogenheter. Styrelsen har till uppgift att handlägga alla praktiska frågor som rör förvaltningen av bostadsrättsföreningen utom sådana som enligt stadgarna ska avgöras av föreningsstämman.

Grundregel för styrelsen

Aktivt driva förbostadsrättsföreningen angelägna frågor
Förvalta egendomen
Tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen

Styrelsens befogenheter och ansvar

Styrelsen får till exempel enligt stadgarna inte bygga om eller riva fast egendom utan att ha tillstånd av föreningsstämman. Däremot får styrelsen besluta om inteckning i föreningens fasta egendom eller tomträtt.

Styrelsen kan inte ändra föreningens stadgar. Förslag om ändringar måste föreläggas föreningsstämman för godkännande.

Enligt stadgarna kan bostadsrättsföreningen överlåta till annan till exempel HSB-föreningen, att sköta vissa frågor såsom exempelvis bokföringsarbetet. Men det är ändå bostadsrättföreningens styrelse som har ansvar för att arbetet sker på rätt sätt.

Fonder

Inom föreningen finns för närvarande följande fonder:

Fond för inre underhåll
Fond för yttre underhåll
Dispositionsfond

Bostadsrättshavaren ska på egen bekostnad till det inre hålla lägenheten med tillhörande utrymmen i gott skick.

Bostadsrättshavaren svarar för reparation på grund av brand eller vattenledningsskada endast om skadan uppkommit genom hans vållande.

Bostadsrättshavaren får inte göra någon väsentlig förändring i lägenheten utan tillstånd från styrelsen. Styrelsen ska godkänna begäran om ändring om denna inte medför men för föreningens hus eller för annan medlem.