Information till nya medlemmar i föreningen

Mycket välkommen till Brf Stenkumlet !
För din bekvämlighet visas innehållet både som text samt bifogas som en fil om du vill spara informationen på din PC eller annat datamedia istället för att arkivera ett papper .

Välkommen till Brf Stenkumlet!

Att bo i bostadsrätt
En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening vars huvudsyfte är att i föreningens fastigheter upplåta lägenheter med bostadsrätt utan tidsbegränsning.
Som medlem i föreningen äger du tillsammans med dina grannar föreningens hus och gemensamma anläggningar.
Månadsavgiften som du och dina grannar betalar ska täcka föreningens kostnader för drift, underhåll, reparationer, investeringar och betalning av räntor och amorteringar för föreningens lån.
Det ligger därför i allas intresse att vårda vår gemensamma egendom på bästa möjliga sätt.

Som medlem i föreningen har du också möjlighet att påverka verksamheten genom den styrelse som utses vid den årliga föreningsstämman. Utnyttja den möjligheten!

Är du intresserad av att engagera dig föreningen kan du kontakta Stenkumlets valberedning. Information om vilka som är medlemmar i valberedningen framgår av anslagstavla i respektive trapphus eller på föreningens hemsida www.hsb.se/sodra-norrland/brf/stenkumlet under rubriken "Styrelsen".

Stadgarna för föreningen klargör vilka rättigheter och skyldigheter föreningen och du som bostadsrättshavare har gentemot varandra.
På föreningens hemsida www.hsb.se/sodra-norrland/brf/stenkumlet hittar du föreningens stadgar under rubriken "Om föreningen".

Under rubriken "Underhåll av lägenhet" i menyn finns en fil som ger anvisningar om "Vem som ska underhålla bostadsrätten?"

Här följer en kortfattad översikt som ger praktisk information om boendet i vår förening för att underlätta för dig som just flyttat in hos oss:

Tvättstugor
Det finns tre fullt utrustade tvättstugor, en i ingång 7B, en i 5A och en i 9C. I den senare finns också en maskin för tvätt av mattor.
Bokning görs på bokningstavla i anslutning till respektive tvättstuga.

Gästrum
Finns ett i 1A med fyra sovplatser med tillgång till bastu, dusch och WC samt ett i 5A med fyra sovplatser och tillgång till tvättställ och WC.
Se vidare information på hemsidan under Tjänster

Bastu
Finns i anslutning till gästrummet i 1A. Det är ej tillåtet att hyra bastun om övernattningsrum är uthyrt.

Kvarterslokal
Stor lokal med tillgång till bord och stolar, fullt utrustat kök med porslin och bestick.

Avgifter för att hyra gästrum, bastu och kvarterslokal framgår av vår hemsida under rubriken Tjänster.

Snickarbod
Finns i 9C och är utrustad med hyvelbänk och div. maskiner. Kan hyras utan avgift.

Nycklar för respektive lokal kan lånas av två styrelsemedlemmar, vars namn finns på informationsblad på tavlan i trapphusen.

Obs! Bokning av de olika lokalerna görs i kalender som finns tillgänglig utanför respektive lokal.

Soprum
Vi har två soprum, ett i garagelängan mellan Smala vägen 1 och 3 och ett i garagelängan mot korsningen Högbovägen-Gävlevägen.
Sorteringskärl finns för hårda och mjuka plastförpackningar, batterier, metallförpackningar och för kompostpåsar. Bruna kompostpåsar finns i soprummet.
Papper och glas lämnas på allmänna sorteringsställen, t ex vid korsningen Idrottsvägen/Högbovägen eller vid ICA Maxi.
Grovsopor, glödlampor och annat miljöfarligt avfall lämnas till Miljöstationen på Järbovägen.

Bredband, TV och telefoni
Föreningen har ett gruppavtal med Telenor där vi har tillgång till ett mycket snabbt bredband, IP-telefoni och digital-TV. I gruppavtalet ingår bredband med en hastighet upp till 250 Mbit/s,16 digitala TV-kanaler (varav de flesta i HD) + Telenor Stream. Tv-box skickas från Telenor när medlem personligen kontaktar Telenor tel. 020-222 222 och hänvisar till Stenkumlets gruppavtal.

Kostnaden för gruppavtalet debiteras varje medlem med 150 kr/månad, oavsett om tjänsterna används eller inte.

Vill enskild medlem ha ett utökat abonnemang med fler tv-kanaler eller snabbare bredband kan personligt avtal tecknas med Telenor.

Trådlös överföring av bild och ljud från modem/router till TV-box möjliggörs med hjälp ZAP 100 som tillhör lägenheten. Observera att när lägenheten säljs skall ZAP 100 lämnas kvar i lägenheten.

Föreningen har också ett avtal med Comhem som förser oss med ett antal analoga TV-kanaler och kostnaden för denna tjänst ingår i månadsavgift. Avtalet med Comhem har förlängts till 2021.

Försäkringar
Föreningens fastigheter är försäkrade hos försäkringsbolaget Protector Försäkring ASA. I försäkringen ingår också en kollektiv bostadsrättsförsäkring för våra medlemmar. När du tecknar din hemförsäkring kan du alltså utesluta den del som avser bostadsrättstillägget.Se vidare under fliken "Tjänster/Skade och försäkringsärenden"

Vicevärd och styrelse
Telefonnummer till vicevärden och namn på styrelsemedlemmarna finns anslagna på informationstavlorna i trapphusen.

Felanmälan kan göras digitalt via Mitt HSB(www.hsb.se/sodra-norrland/), då loggar ni in på Mina sidor och gör felanmälan där. Eller ringer ni till HSB,s växel på 010-303 23 00 för att göra er felanmälan. Samma nummer gäller för jour, men oavsett tidpunkt, jour eller inte, så kommer kostnaden att hamna på bostadsrättsinnehavaren om det inte är något som föreningen ansvarar för enligt våra stadgar. Ni kan även ringa HSB och prata med vår förvaltare, samma nummer som felanmälan, om ni är osäker på något.

Stenkumlets hemsida
Du når föreningens hemsida under adress: www.hsb.se/sodra-norrland/brf/stenkumlet

Stenkumlets hemsida ger en allsidig information om vad du behöver veta som medlem i vår bostadsrättsförening.

Du kan skicka e-post direkt till styrelsen: brf-stenkumlet@outlook.com om du har några frågor eller synpunkter som rör ditt boende eller föreningens verksamhet.

Vi hoppas att du ska trivas med ditt nya boende och i vår bostadsrättsförening!

Med vänlig hälsning
Styrelsen Brf Stenkumlet