Felanmälan

Ansvarsfördelning

Som bostadsrättsinnehavare ansvarar du själv för att din lägenhet hålls i gott skick. Läs mer om ansvarsfördelningen mellan bostadsrättsinnehavaren och bostadsrättsföreningen i filen nedan, som är en praktisk uttolkning mer i detalj av det som gäller enligt bostadsrättslagen och föreningens stadgar.

Något förenklat ansvarar du själv för allt som är innanför lägenhetsdörren. Föreningen har framför allt ansvaret för:

  • Utsidan av fönster, lägenhetsdörrar och balkonger
  • Ventilationskanaler
  • Avloppsledningar med golvbrunnar
  • Elementen och värmeledningar
  • Samt alla gemensamma utrymmen såsom trapphus, tak, grund, bjälklag, ytterväggar, gården, förrådsbyggnaderna och garagen - utom insidan av de till vissa lägenheter hörande förråden på gården.

Vid fel eller andra problem inom lägenheten - utom det som föreningen enligt ovan har ansvar för - måste du alltså själv avhjälpa felet eller anlita någon som kan utföra arbetet åt dig. Om du väljer att anlita föreningens fastighetsskötare - se sidan om Fastighetsskötsel - bör du klara ut vad det kommer att kosta eftersom det är du själv som ska betala och inte föreningen.

 

Fastighetsskötsel

För skötseln av våra fastigheter har vi för närvarande ett avtal med HSB. Om fel uppstår med något som föreningen har ansvaret för - se sidan om Ansvarsfördelning - ska du kontakta HSB:s felanmälan 026-65 70 50.

Gränsdragningen mellan den enskilde medlemmens och föreningens ansvar är inte alltid så lätt i praktiken. Som en ledstjärna har styrelsen beslutat om följande.

- Felanmälningar som rör vatten, avlopp, värme och el utanför lägenheterna har ett generellt godkännande av styrelsen, dvs. dessa ska åtgärdas av HSB även efter en anmälan från en medlem.

- För värme görs tillägget att även radiatorerna i lägenheterna ingår – dock inte luftning.

- Övriga reparationer utanför lägenheterna kräver kontakt med någon i styrelsen för att de ska åtgärdas på föreningens bekostnad.

- Övriga reparationer inom lägenheterna svarar respektive lägenhetsinnehavare helt och hållet för.

Om du fastnar i hissen trycker du på larmknappen eller ringer 112. Föreningen har avtal med Midroc om skötsel av hissarna och med 112 om nödlägen.

Om du behöver hjälp med nycklar (låst dig ute eller behöver fler) ska du kontakta Certego - telefon 020-240000 - e-post: info.gavle@certego.se. Utanför ordinarie arbetstid ringer du journumret 026-12 03 10. Avtalet med Certego innebär att du ska få hjälp genom att legitimera dig med ditt personnummer.

Även problem med att komma in i tvättstugan eller föreningslokalen ska anmälas till Certego.

 

Tips och manualer

Längst ner på sidorna hittar du de mest populära tipsen och instruktionerna.

 

Info på webben och med e-post

Föreningens ambition är att så mycket som möjligt av informationen till medlemmarna och kommunikationen mellan styrelsen och medlemmarna ska ske här på vår webb eller via e-post.

På det sättet vinner vi i snabbhet och genom att minska pappershanteringen sparar vi på vår gemensamma kassa, bidrar till ett bättre miljö och underlättar arbetet för de medlemmar som för tillfället satsar en del av sin fritid för att jobba i styrelsen.

För närvarande har vi en e-post-täckning på 34 av 35. Ambitionen är att nå alla på det sättet, men det är förstås inget tvång att ha en dator för att bo i Stuvaren. Den information som redovisas på webben och i e-postmeddelanden distibueras även i pappersform till de medlemmar som saknar dator och/eller på de anslagstavlor som finns i varje entré. I vissa fall kan info även lämnas ut i brevlådorna.

För nytillkomna medlemmar: Vi är väldigt tacksamma om ni som ännu inte har lämnat någon e-postadress gör det genom ett mejl till föreningen. Adressen finns längst ner på sidan.

Till nya medlemmar som flyttar in lämnar vi ett litet informationspaket med ett urval av det som är viktigast att känna till redan från början.