Styrelsen hade sitt andra möte för året i veckan som var och vi vill gärna ge lite underhandsinformation om det som vi för närvarande behandlar. Det är ganska många viktiga frågor på vårt bord för närvarande.
Värmen har vi tidigare informerat om. Vi väntar på provsvar och åtgärdsförslag. Därefter ska vi göra en upphandling. Det finns viss risk för att åtgärderna blir kostsamma och i så fall blir värmen en punkt på stämman i maj.
Gästlokalen. Problemen med värmen har inneburit att det stundtals har varit oacceptabelt kallt i vår gemensamma lokal. Styrelsen har beslutat att de medlemmar som har hyrt lokalen under innevarande budgetår, dvs efter årsskiftet, och som anser att temperaturen har varit för låg, får höra av sig till styrelsen. Kompensation kan då ges i form av att man får utnyttja gästlokalen utan att betala avgift i motsvarande omfattning (antal dagar).
Miljö- och cykelbodar. Vi har haft inbrottsförsök och skadegörelse i den västra miljöboden. Reparationer av den och av dörren till cykelboden vid Gnistens Gränd är i huvudsak utförda - dock inte helt.
Snörasskydd har i huvudsak anlagts på Gnistens Gränd 2 och 4 och ser ut att fungera som det var tänkt.
Förrådsbelysning. Vi har sedan lång tid problem med lyset i förråden F och G. Antingen lyser det hela tiden eller inte alls. Åtgärdandet har av olika skäl dröjt men är på gång.
Mangeln - det eländet. Vi har beslutat att fixa en ny, men diskussioner pågår fortfarande med leverantören. Vi vill ju inte betala mer än nödvändigt för den nya, dyrare.
Hissarna. Vi fick anmärkningar (inga allvarliga!) på samtliga hissar vid en besiktning i december. Bl.a. fungerade inte nödtelefonen som den skulle. Hissarna på Stuvaregatan är åtgärdade - Gnistens Gränd återstår.
Vattenavstängning. Det finns avstängningskranar till varje lägenhet i trappuppgångarna. På Gnistens Gränd är det lite lurigt genom att avstängningarna finns en våning ner. Men för alla dessa avstängningsventiler krävs tillgång till en fastighetsskötarnyckel. Vår fastighetsskötare har förstås en sådan och så har vi två nycklar i styrelsen. Men det finns avstängningskranar även INNE i varje lägenhet. I treorna på Stuvaregatan finns de i en plåtlåda i klädkammaren. I lägenheterna på Gnistens Gränd ska de finnas bakom köksunderskåpen. Vi har bett HSB om att få en beskrivning lägenhet för lägenhet men leveransen dröjer. Vi återkommer med en mer fullständig info så snart vi kan.
Framtiden. Styrelsen är bekymrad över att den tekniska förvaltning som HSB hittills har tillhandahållit inte riktigt har varit av den kvalitet som vi anser oss kunna kräva för det pris vi betalar. Vi har därför påbörjat ett arbete med att planera för hur vi vill att ett förvaltningsavtal för år 2013 ska se ut. Vi har som olika komponenter i detta arbete
Senast den 30 september måste vi vara klara med avtalsfrågorna, för det är sista dag för uppsägning av vårt just nu gällande kontrakt. Som annars förnyas automatiskt med en indexklausul.
Städdag. Sist men inte minst så har vi beslutat att ha en gemensam arbetsdag den första helgen i maj. Vi återkommer med närmare info, men gemensamma utrymmen måste städas och dörrar och lås måste putsas och smörjas. Tänk på att vi bostadsrättshavare äger detta fastighetskomplex tillsammans, dvs. vi är alla fastighetsägare och hyresvärdar, och ju mer vi själva kan göra, desto mindre måste vi köpa och lägga på avgifterna. Det finns ett antal avgiftshöjningsprocent att slippa genom att delta i de gemensamma aktiviteterna
Och glöm inte att sista dag för motioner till stämman är 29 februari.
/Styrelsen