Vårt brandskyddsarbete

Föreningen är en levande process med fortsatt Brandskyddsarbetet med att bland annat markera ut Alla Nödutgångar i källargångar, tvättstugor, trapphus och förrådsutrymmen för eventuella tillbud. Tillbud kan vara allt från strömavbrott till brand.

Det är också monterat Brandkulor i alla sophus, detta är för att förebygga eventuellt brandtillbud i sophus om någon av en händelse råkar slänga cigarettfimpar och dyl som inte är släckt. Det kan bli otroliga konsikvenser då ena sophuset sitter ihop med garaget.

Bertil Swenson, vice ordförande och Brandskyddsansvarig i föreningen går varje år igenom föreningens alla gemensamma ytor.

Det förebyggande åtgärder som han tittar på i första hand är:

- att man inte har lösa föremål i trapphus exempelvis mattor, krukor och annat som man kan snubbla på vid ett tillbud

- om man hyr ett garage, betyder det att man hyr ett utrymme för en bil och det är inget godkänt förråd. Om inte det följs, kan man mista sin garageplats.