Gäller dig som bor i HSB Södra Norrland.
Med autogiro behöver du aldrig vara rädd att glömma betala hyran. Pengarna dras automatiskt på förfallodagen från ditt konto. Allt du behöver hålla koll på är
För att enkelt hantera dina avgifts/hyresbetalningar kan du med fördel beställa dragning via autogiro. Autogirot startas nästkommande kvartal och man får en bekräftelse på att det är igång genom att titta på sina avier under ”Meddelande” eller vid beloppet på specifikationen där det står att beloppet kommer dras via autogiro. Du ser även informationen under Min Bostad – Avier & pantnoteringar på Mitt HSB.
Du kan beställa en blankett från din regionförening.
Om du byter bank under tiden du har ett aktivt autogiro så är det den nya banken som hjälper dig.
Om du byter lägenhet kommer autogirot inte följa med över till den nya lägenheten. Man måste ansöka om autogiro på nytt.
Autogirot dras den sista bankdagen i varje månad. Om det fattas pengar på kontot den dagen görs ett nytt försök nästkommande vardag. Om det inte finns pengar på kontot vid andra dragningen kommer inga fler dragningar att göras. Man måste då göra inbetalningen manuellt för att undvika påminnelseavgift.
Denna tjänst är helt avgiftsfri.
Vi rekommenderar att kombinera autogiro med att få specifikationen som e-faktura, Kivra eller e-postfaktura – så slipper du att få specifikationen på papper.
Gör så här för att skaffa autogiro:
Tänk på att tjänsten kommer igång först vid nästa kvartalsavisering, som är en vecka in i månaderna mars, juni, september eller december, alternativt vid nästa månadsavisering.
HSB har även möjlighet att skicka e-faktura vilket du beställer via din internetbank genom att ange avtalsnumret för ditt avtal som du hittar på din avi eller under Min Bostad – Avier & pantnoteringar på Mitt HSB.
Tänk på att du måste vara avimottagare för att registrera e-faktura i eget namn. Du kan även registrera e-faktura för annan mottagare, men måste då ange den personens personnummer för att det ska fungera. Olika banker har lite olika alternativ och tillvägagångsätt vid beställning av e-faktura och det bästa är att följa instruktionerna på respektive internetbank.
Denna tjänst är helt avgiftsfri.
Tänk på att tjänsten kommer igång först efter nästa kvartalsavisering, som är en vecka in i månaderna mars, juni, september eller december.
Kontakta din bank om du har problem att anmäla e-faktura.
Kivra är en digital brevlåda. Många företag och myndigheter, som Försäkringskassan och Skatteverket, erbjuder Kivra och över 4 miljoner svenskar får idag sin post dit. Det enda du behöver göra för att få avin i Kivra är att ansluta dig på kivra.com eller via deras app.
Du kan få avin mejlad till dig som pdf.
Anmäl e-postfaktura genom att logga in i Mitt HSB och gå till Min bostad - Betalsätt och fyll i ansökningsformuläret.
Du hittar alltid dina avier i Mitt HSB. Du har automatiskt ett användarkonto och du loggar in här på vår hemsida med BankID eller personnummer.