I ett flerfamiljshus har man människor omkring sig och det är liv och rörelse. Det är en trygghet för många äldre och ensamboende. Men det kan också ställa till problem när de människor som delar hus har olika livsmönster och referensramar. En person kan bli störd av sådant som en annan person inte bryr sig om. För att en grupp av människor ska fungera och trivas bra tillsammans i ett flerfamiljshus krävs att var och en visar hänsyn till varandra.
Både inom de egna väggarna och i de gemensamma utrymmena i huset.
Vad är en störning?
Det är såklart svårt att generellt säga vilka störningar som får accepteras och vilka som inte bör accepteras. Som ett exempel kan nämnas att ljud från barn som leker i normalfallet får tålas och likaså är det tillåtet att ha enstaka fester i sin lägenhet. Om du känner dig störd så rekommenderas att du i första hand kontaktar den som stör om det är möjligt. Om det inte hjälper så ska ni påkalla vår störningsjour som gör utryckningar för dokumentera störningen till hyresvärden men också för att upplysa hyresgästen om dennes störande beteende.
Exempel på störningar kan vara:
• Någon spelar hög musik.
• En hund skäller högt och länge.
• Någon duschar eller tappar upp vatten mitt i natten.
• Någon spikar, borrar eller bankar sent på kvällen.
• Någon tvättar tvättmaskin på natten.
Dokumentera det du upplever
Det är viktigt att du ringer vår störningsjour om du upplever störningar samt själv tar antecknar kring störningar du upplever och skickar till hyresvärden. Det är dessutom viktigt att varje person som upplever störningar lämnar sina egna tider och anteckningar om störningen och inte en gemensam för flera boende i huset. Om hyresvärden bedömer att störningarna inte är acceptabla kan hyresvärden vidta rättsliga åtgärder mot den som stör. Det kan innebära att den som stör blir tvungen att flytta. För att hyresvärden ska kunna driva ett ärende angående störningar är det mycket viktigt att du som blir störd är villig att berätta om störningarna för att få de att upphöra. Om du eller dina grannar inte vill vittna om störningarna ni upplever är det i de allra flesta fall inte möjligt för hyresvärden att vidta åtgärder för att få den störande personen uppsagd. Hyresvärden är därför beroende av just din hjälp.
Dina gäster är ditt ansvar
Det är du som hyresgäst som har ansvaret om dina gäster stör. Detta gäller i lägenheten, i trapphuset och ute på gården/området.
Prata med dina grannar
Om du planerar att ha en fest så är det uppskattat att förvarna dina grannar. De kan då säkert ha lite extra hänsyn till att det låter lite mer än vanligt just den kvällen. Samma gäller om du till exempel behöver borra för att sätta upp tavlor eller planerar att möblera om. Hörs det mycket ljud från din eller en grannes lägenhet, kanske ni kan prata och komma på en lösning som passar alla. I vissa fall är den störande personen inte medveten om att de stör sina grannar och det kan räcka med en tillsägelse när man träffas i trapphuset för att problemet ska vara löst.
Husdjur i flerfamiljshus
En katt, hund eller vilket husdjur man än har kan vara en mycket trevlig och kär familjemedlem. Men pälsallergi blir allt vanligare och en del är rädda för djur, detta måste du som djurägare ta hänsyn till. Hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn som behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
• Håll alltid din hund kopplad.
• Plocka alltid upp avföring.
• Visa hänsyn till dem som är rädda och allergiker.
• Låt inte katten springa lös utan tillsyn.
• Låt sällskapskatten vara en innekatt.
• Låt kastrera din katt om den inte ska användas i avel.
Balkong och uteplats
Hur härligt är det inte att vara på sin balkong/uteplats då vädret tillåter? Det man ska tänka på är att man även här måste tänka på sina grannar och visa hänsyn.
• Undvik att röka på balkongen, de flesta tycker att röken är obehaglig och störande.
• Använd inte balkongen för att skaka av mattor eller täcken.
• Du får inte kasta ner saker från balkongen.
• Det är inte tillåtet att grilla på balkongen (gäller även el-grill)
• Mata inte fåglar från balkongen eller förvara djurfoder/torrfoder på din uteplats, det drar till sig råttor och möss.
Tvättstuga och gemensamma utrymmen i huset
Att hålla ordning ska alla hjälpas åt med! Det går snabbt och lätt om alla gör sin del och det bidrar till mindre irritation om alla tar hand om sitt och håller ordning i de gemensamma utrymmena så som tvättstuga, trapphus förråd och soprum.
• Följ städinstruktionerna i tvättstugan.
• Respektera tvätttiderna.
• Hjälps åt att felanmäla sådan som går sönder i de gemensamma utrymmena.
• Sortera och håll ordning i soprummet.
• Ställ inte ut möbler, skräp och sopor i trapphuset eller källaren/vinden.
Om du upplever störningar, följ dessa steg:
- Gör den störande grannen uppmärksam på att den stör dig. Detta kan du göra genom att prata med din granne och förklara det du upplever, det kan också vara genom att skriva en lapp och stoppa i dennes brevlåda. Ofta kommer man väldigt långt med att vara saklig och på ett ej otrevligt sätt förklara hur störningen upplevs och hur man önskar att det borde vara. Skriv egna minnesanteckningar från första (alla) tillfället så att om störningarna upprepar sig så kommer du ihåg när det hände sist och vad som hände.
- Är störningen allvarlig så att det känns obehagligt att ta egen kontakt ska man hoppa över steg ett och i stället ringa vår störningsjour. Att ringa vår störningsjour uppmanar vi alltid till. När de kommer ut på plats och kan konstatera störningen får vi som hyresvärd en rapport och detta är ett mycket starkt bevis om vi skulle behöva gå vidare med en uppsägning. Vid varje utryckning som störningsjouren får göra och när de kan konstatera att det är störande ljud, skickas en faktura till den störande hyresgästen och ett varningsbrev. Vid upprepade störningar där vi har tillräckligt med bevis kan vi gå vidare med en uppsägning av hyresavtalet.
- Vi förstår att störningar kan upplevas som otroligt jobbiga och att de kan påverka ens liv på ett negativt sätt, till och med så mycket att man får tankar på att vilja flytta. Fast det är den störande hyresgästen som är den som borde få flytta i stället. Här gör vi som hyresvärd allt vi kan, men det är tyvärr en process som kan ta lång tid och kräver stark bevisning för att hyresavtalet på den störande hyresgästen/familjen ska kunna sägas upp.
- Numret till störningsjouren hittar du här nedan och till dom ska du alltid ringa när du upplever dig störd av dina grannar.
TELEFONNUMMER TILL STÖRNINGSJOUREN
ÖSTERSUND
070-323 85 85
SUNDSVALL & HÄRNÖSAND
070-347 00 89
GÄVLE, SÖDERHAMN, BOLLNÄS & ÖRNSKÖLDSVIK
010-470 57 79