Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Frågor och svar om våra hyresrätter i HSB Södra Norrland

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om våra hyresrätter. Du kan även läsa om hur du går tillväga för att söka en ledig lägenhet hos oss.
Vanliga frågor om hyresrätter i HSB Södra Norrland

Har du andra frågor är du självklart välkommen att kontakta oss

Om du är hyresgäst hos oss erbjuder vi flera digitala tjänster inne i Mitt HSB. Om du loggar in kan du se information om din fastighet, hämta hyresavi, göra en felanmälan och mycket mer.

Kan jag söka lägenhet hos er även om jag inte är medlem i HSB?

Det går jättebra! Dock får du förtur i kön till den lägenhet du söker, om du bosparar eller är medlem hos oss.

Hur lång tid tar det att få en lägenhet?

Vi fördelar först de lediga lägenheterna till bosparande HSB-medlemmar. 

Antal bosparpoäng som behövs beror på vilka bosparare som är intresserade av just den lägenhet du söker, så den tid det tar innan du kan få en lägenhet varierar. Det är den person med högst bosparpoäng av alla sökande som får erbjudande om lägenheten först. 

För att se hur många bosparpoäng som de nyligen förmedlade hyresrätterna har gått för kan man gå till Hyr bostad där den informationen presenteras längre ner på sidan.
Du kan även hitta den information på varje fastighetssida, den når du genom att klicka på Läs mer om fastigheten om du står på en ledig lägenhet eller så har du alla fastigheter presenterade här under Om boende

 

Vad krävs för att få en hyresrätt?

Här nedan följer vår uthyrningspolicy

  • Hyresgästen ska vara 18 år.
  • Hyresgästen ska ha ett svenskt personnummer eller samordningsnummer.
  • Hyresgästen ska uppfylla HSBs krav på inkomst.
  • Hyresgästen ska uppfylla HSBs krav gällande skulder och betalningsanmärkningar.
  • Hyresgästen ska endast ha ett (1) stadigvarande boende.
  • Hyresgästen ska ha skött sin relation till HSB som hyresvärd.
  • Hyresgästen ska, på begäran, kunna uppvisa referenser från tidigare hyresvärd.
  • Krav på hemförsäkring från första dagen.
  • Fördelning av hyresrätter enligt bosparpoäng.

Mer utförlig information om varje punkt hittar du nedan

 

Hyresgästen ska vara 18 år

För att få ett hyresavtal måste Hyresgästen ha fyllt 18 år.

Hyresgästen ska ha ett svenskt personnummer eller samordningsnummer
För att söka lägenhet och skriva avtal måste Hyresgästen ha ett svenskt personnummer eller samordningsnummer.

Hyresgästen ska uppfylla HSBs krav på inkomst
Om hyresgästen blir aktuell för en lägenhet måste hyresgästen kunna styrka sin inkomst med intyg och annat underlag för sina inkomstkällor, t.ex. lönespecifikationer, arbetsgivarintyg med inkomstuppgifter, beslutsunderlag från a-kassa, försäkringskassan eller bank. Kontoutdrag kan lämnas in som komplement och kan inte lämnas in som enskilt underlag för inkomstbedömningen. 

  • Hyresgästen måste ha en inkomst som motsvarar tre gånger hyran.
    Om en hyresgäst ska stå på kontraktet så ska dennes bruttoinkomst motsvara minst tre gånger hyran. Om flera hyresgäster ska stå på hyreskontraktet så ska hushållets samlade bruttoinkomst motsvara minst tre gånger hyran. Inkomstkravet kan dock inte ligga till grund för bedömning vid byten och överlåtelser. Då gäller hyreslagens bestämmelser.  

    Om inkomsten inte riktigt uppfyller inkomstkravet kan hyresgästen bli godkänd om denne lämnar säkerhet för sina förpliktelser enligt hyreskontraktet genom borgen ställd av en borgensman. Borgensmannen ska kunna uppvisa en bruttoinkomst på minst fem gånger hyran. 

Godkända inkomster (brutto)

  • Inkomst av tjänst och inkomst av näringsverksamhet 
  • Inkomst av kapital – räntor eller avkastning på eget kapital räknas som inkomst 
  • Ersättning från A-kassa/försäkringskassa (som grundar sig på inkomst av tjänst och inkomst av näringsverksamhet) 
  • Pension eller äldreförsörjningsstöd 
  • Övriga ersättningar – föräldrapenning, graviditetsersättning, aktivitetsersättning, sjukersättning, sjukpenning och handikappersättning. 

Godkända bidrag

  • Studiemedel från CSN (lån och bidrag) 
  • Stipendium 
  • Underhållsstöd och underhållsbidrag 
  • Bostadsbidrag och bostadstillägg 
  • Barnbidrag 
  • Försörjningsstöd 
  • Etableringsersättning

Godkända nettobidrag räknas upp med faktor 1,5 för att bli jämförbara med bruttoinkomst. 

 

Hyresgästen ska uppfylla HSBs krav gällande skulder och betalningsanmärkningar
För att teckna bindande avtal för en hyresrätt får det inte finnas några betalningsanmärkningar relaterade till boendet. För andra betalningsanmärkningar sker en samlad bedömning.  

HSB tar kreditupplysning på alla som blir aktuella för ett hyresavtal på lägenhet. 

Hyresgästen ska endast ha ett (1) stadigvarande boende

  • Sökande till hyreslägenhet måste avsluta annat stadigvarande/permanent boende om sådant finns. 
  • Den som står på hyresavtalet ska bo och vara folkbokförd i lägenheten. Kontroller görs mot folkbokföringen. 

Hyresgästen ska ha skött sin relation till HSB som hyresvärd
Om hyresgästen har misskött sin relation med HSB under de senaste två åren nekas hyresgästen att skriva avtal. Vid dokumenterat misskött relation kan hyresgästen spärras från att göra intresseanmälningar på HSBs lägenheter under två års tid. Med misskött relation räknas: 

  • Olovlig andrahandsupplåtelse som leder till förverkande av hyresrätten 
  • Allvarliga störningar mot andra hyresgäster som ligger till grund för uppsägning 
  • Vanvård av lägenhet som lett till kostnader för hyresvärden 
  • Hot eller våld mot HSBs personal som lett till polisanmälan 
  • Verkställd avhysning för hyresskulder 
  • Övergiven lägenhet som blivit återtagen 
  • Osant intygande, förfalskning av inkomstunderlag, id-handling eller dylikt 


Hyresgästen ska, på begäran, kunna uppvisa referenser från tidigare hyresvärd
När hyresgästen är aktuell för att skriva avtal ska hyresgästen, på begäran, kunna ge HSB rätt att begära ut referenser från eventuell tidigare hyresvärd. Är hyresgästen redan hyresgäst hos HSB görs en intern kontroll av hyresinbetalningar och skötsel. Kontroller göras för att undvika eventuella otillåtna andrahandsupplåtelser. 

Hemförsäkring
Vi uppmanar hyresgästen att teckna en hemförsäkring från hyresförhållandets första dag. Detta står med som ett krav i hyresavtalet.
Hemförsäkringen utgör en trygghet om något händer i lägenheten som till exempel brand, inbrott eller vattenläckage.

Fördelning av hyresrätter
I första hand förmedlar vi lägenheter till HSB-medlemmar enligt flest antal bosparpoäng, i andra hand till medlemmar i HSB efter längst medlemstid och därefter till övriga intressenter utan ett medlemskap.

Hur söker jag en ledig lägenhet?

HSBs lediga hyresrätter hittar du under Hyr bostad här på vår hemsida.

En intresseanmälan görs till varje ledig lägenhet som du är intresserad utav.  Efter du gjort din intresseanmälan kan du logga in på Mitt HSB för att följa din intresseanmälan. Det är också här du får reda på om du blivit uttagen till visning och annan information under sök-tiden.

För att inte missa lediga lägenheter som läggs ut på hemsidan kan kan du starta en bevakning som skickar ett e-post till dig när det kommer ut en ledig lägenhet.
För att starta en bevakning gör du en sökning där du fyllt i de kriterier som du är intresserad av, tex i vilken stad, antal rum och kök och en maxhyra - klicka på sök när du är färdig med dina val. På resultatsidan finns en ringklocka där det står Bevaka din sökning - klicka på den och följ anvisningarna.

Hur tilldelas lägenheterna?

Vi fördelar först de lediga lägenheterna till bosparande HSB-medlemmar. Den medlem som har flest antal bosparpoäng samt varit medlem längst har störst chans att få en ledig lägenhet. 

Hur många poäng som behövs beror på hur många bosparare som anmäler sig till just den hyresrätt du söker.

Din köplats kan du först se när du blivit uttagen till en visning, köplatsen kan variera från gång till gång beroende på vilka andra som söker samma lägenhet som dig.

Du kan bli aktuell för en ledig lägenhet, även om det är många före dig, då:
• Andra sökanden kan ångra sin intresseanmälan eller tackar nej. 
• Sökanden före dig inte uppfyller uthyrningskraven. 

OBS! att ha en inloggning till Mitt HSB inte densamma som att vara medlem i HSB, detta blir man först när man fyllt i en medlemsansökan och betalat in medlemsavgiften. Du är inte heller per automatik medlem i HSB för att du hyr en hyresrätt hos oss, att vara medlem är ett aktivt val som du själv väljer att göra och anmäler dig till.

Kan jag få komma på visning?

När sista anmälningsdagen har passerat för en ledig lägenhet på hemsidan så tas den bort så att ingen mer kan anmälan sig. Strax därefter kollar vi över intresseanmälningarna som kommit in och tar ut 5-10 stycken för visning av lägenheten.
De som blir uttagen får en köplats och information om visningen och sista svarsdag finns inne i Mitt HSB.
Du som anmält dig till en ledig lägenhet och ser att statusen ändras till Erbjudande utan att du fått information om visning innebär att du inte blivit uttagen till visningen.
Det kan komma att bli flera visningar om alla på första visningen tackar nej.
Om du inte tänker/kan gå på visningen är det viktigt att du meddelar detta till HSB. Du har bara en chans på dig att se lägenheten.
Du kan tacka ja till en lägenhet utan att tittat på den.

Hur börjar jag bospara?

För att bospara i HSB måste man vara medlem i någon av landets HSB-föreningar. Du väljer själv hur mycket du vill spara per månad och du får 1 poäng per 100 kr, max 5 poäng per månad (500 kr). Detta innebär att du inte kan sätta in mer än 500 kr och få poäng för den summan som är på över 500 kr.

Ett exempel på detta är att du sätter in 6000 kr på ditt nyöppnade bosparkonto eftersom att du i och med öppnandet av kontot flyttade över ett befintligt sparande till HSBs Bosparkonto. Du har då satt in för mycket pengar än vad du kan få poäng för.
HSBs Bosparkonto håller då koll på att du första månaden ska ha maxpoäng 5 st motsvarande en insättning på 500 kr och sedan så räknar kontot av från ditt "översparande" varje månad fram till dess att 6000 kr är förbrukade och du fått poäng för hela beloppet vilket i det här exemplet blir 12 månader.

Läs mer om bosparande och börja bospara här!

Vad händer med mina bosparpoäng om jag får en lägenhet?

Vid tilldelning av en hyresrätt så nollställs bosparpoängen. Men om du låter pengarna sitta kvar på bosparkontot så finns bosparpoängen kvar att nyttja för förtur till nyproducerad bostadsrätt. Om du fortsätter att bospara efter att du nyttjat din förtur till hyresrätt får du ett nytt bosparpoäng för varje 100 kronor du sparar för båda dina förturer. Detta innebär att du kan ha olika många bosparpoäng för turordning till nyproducerad bostadrätt och till hyresrätt.

Läs mer på Så fungerar det

Hur länge ligger en ledig lägenhet ute på hemsidan?

Det står alltid sista anmälningsdag på en ledig lägenhet som ligger ute under Sök bostad.
En ledig lägenhet ligger vanligtvis ute 7 dagar, men detta kan variera!

 

Kan jag få förtur till en lägenhet?

Vi ger förtur till alla som väljer att Bospara. Den som har flest antal bosparpoäng har störst chans att bli tilldelad en ledig lägenhet.

Vi har däremot inga förturer på grund av arbete, sociala eller medicinska skäl. 

Läs mer under fråga Hur tilldelas lägenheter? som ligger här ovan.

När får jag nycklarna till min lägenhet?

Du har rätt att flytta in i din nya lägenhet kl. 13.00 på dagen då ditt hyresavtal börjar att gälla. Infaller inflyttningsdagen på en lördag, söndag eller annan helgdag sker inflyttning tidigast kl. 13.00 den första vardagen efter helgen.

Nycklarna kvitteras ut på HSBs lokala kontor, där lägenheten ligger.
Om ni är fler på hyresavtalet ska samtliga vara med och hämta ut nycklarna.
Ta med ID-handling

Se våra kontor och öppettider här

Vid överenskommelse om tidigare inflyttning ska det anmälas till HSB i förväg och det ska fyllas i tillstånd från både den avflyttande och inflyttande hyresgästen.

 

Hur gör jag för att betala hyran?

Hyran betalas i förskott. Säg att du flyttar in 1 juni, då betalar du din första hyra senast den sista maj.
Därefter betalas hyran månadsvis.
Hur du vill betala och vad som finns att välja på kan du läsa mer om här

Varför har jag fått ett inkassokrav?

Ett inkassokrav betyder att du inte betalat hela eller delar av din hyra i tid.

Har du fått ett inkassokrav är det viktigt att du betalar på den avi du får från inkassobolaget, och inte på HSBs tidigare avi, eftersom ärendet ligger hos inkassobolaget.

Du får ingen påminnelsefaktura från HSB.
Om du missar att betala in din hyra i tid går fakturan direkt till inkasso (Alektum) och du får en faktura från dom med en påminnelseavgift.

Hur gör jag för att hyra en parkering?

Gör en intresseanmälan via Mitt HSB

Till att börja med måste du ha flyttat in för att kunna söka parkering.

Du anmäler intresse för parkeringsplats och garage Mitt HSB. För att få en plats gör du en intresseanmälan till de platser du är intresserad av att hyra. Du kan göra en intresseanmälan för platsen till och med sista ansökningsdatum. Om platsen du är intresserad av inte finns ledig just nu kan du prenumerera på den för att få en notis om när den blir ledig. Du kan anmäla dig till kön även om du inte är intresserad av en plats i dagsläget för att samla ködagar.

Ett ledigt objekt ligger synligt i Mitt HSB under ”mina sidor – min bostad – mina köer”.

Jag behöver ny tagg/nyckel, vem kontaktar jag?

Ta kontakt med vår Kund- och medlemservice så får du hjälp med en ny/extra nyckel.

 

För dig som har en iLOQ-nyckel till din bostad är det billigare att anmäla en borttappad nyckel direkt när det sker* än att vänta till avflyttningsdagen.

Detta för att vi vill öka säkerheten i fastigheten och få bort nycklar som är på villovägar.

*Detta erbjudande gäller under hyrestiden men kan inte nyttjas under uppsägningstiden.

När renoveras lägenheten?

En ledig lägenhet hyrs alltid ut i befintligt skick. Ett beslut om renovering tas vid besiktningen som utförs några dagar innan den tidigare hyresgästen flyttar ut. Vi kan därför inte ge besked om vad som ska renoveras innan du tecknar hyresavtalet.

Vill du ha renoverat under din boendetid kan du ta kontakt med kundservice så bokar vi in ett hembesök för att titta hur skicket på din lägenhet är och om du kan bli beviljad renovering.

Hyresgästen får utföra renovering själv men då ska det vara fackmannamässigt utfört och hyresgästen ska alltid ha ett godkännande från hyresvärden innan den utför förändringar i lägenheten.

Kan jag överlåta min lägenhet till någon annan?

Överlåtelse av hyresrätt kan ske i följande fall

  1. Två hyresgäster som gemensamt står på hyresavtalet ska separera och den ena vill bo kvar i lägenheten.
  2. En av två hyresgäster som gemensamt står på hyresavtalet avlider och den kvarlevande vill bo kvar i lägenheten.
  3. En hyresgäst med en sambo/närstående där sambon/närstående sammanbott och varit folkbokförd tillsammans med hyresgästen i lägenheten i minst 2 år vill överta lägenheten vid separation/avflyttning.

Lägenheten övertas i befintligt skick. Vårt medgivande eller hyresnämndens tillstånd till överlåtelse förutsätter att lämnade uppgifter är korrekta. Om det i efterhand visar sig att överlåtelsen kommit till stånd på grund av oriktiga uppgifter kan den övertagande hyresgästen förlora hyresrätten. Överlåtelse ska alltid förläggas till den första vardagen i månaden och innan överlåtelse kan ske ska en avflyttningsbesiktning utföras. På tillträdesdagen ska nycklar återlämnas till HSB för att kontrollera att rätt antal nycklar överlämnas till den nya hyresgästen.

Överlåtelseansökan hittar du i Mitt HSB.

Kan jag byta lägenhet?

Om du som redan är hyresgäst och önskar byta lägenhet inom vårt bestånd, ska du söka lediga lägenheter via vår hemsida. Det är samma tilldelningsordning som på alla våra lägenheter, den med flest bosparpoäng har störst chans till att bli tilldelad den lediga lägenheten.

Du som hyresgäst har ingen speciell förtur. Det är alltid 3 månaders uppsägningstid, det innebär att du kan få betala dubbla hyror när du ska byta lägenhet beroende på vilket tillträdesdatum den nya lägenheten har. Detta måste du tänka på innan anmälan av intresse till lediga lägenheter.

Om ni är två hyresgäster som önskar byta lägenhet med varandra kan man ansöka om ett lägenhetsbyte enligt nedan. 

För att lägenhetsbytet ska beviljas ska hyresgästerna ha bott i lägenheterna minst ett år. För att bytet ska kunna godkännas krävs att bytet kan ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden. Det betyder till exempel att den nya hyresgästen måste ha råd att betala hyran för den nya bostaden. För att få genomföra ett byte av hyresrätt krävs att man har beaktansvärda skäl för bytet. Som beaktansvärda skäl räknas till exempel; Att familjen har blivit större genom att man blivit sambo eller fått barn. Att familjen blivit mindre genom separation eller att barnen flyttat hemifrån. Att man har fått förändrade ekonomiska villkor och därför behöver ett billigare boende. Att man av medicinska skäl behöver annat boende. Intyg som styrker skälet ska bifogas. Lägenheten övertas i befintligt skick. Vårt medgivande eller hyresnämndens tillstånd till bytet förutsätter att lämnade uppgifter är korrekta. Till exempel att påstått lägenhetsbyte faktiskt kommer att ske. Vidare förutsätts att bytet inte är förenad med någon ekonomisk ersättning för hyresrätten som sådan. Om det i efterhand visar sig att bytet kommit till stånd på grund av oriktiga uppgifter kan den inflyttande hyresgästen förlora hyresrätten. Bytesdag ska alltid förläggas till den första vardagen i månaden och innan bytet kan ske ska en avflyttningsbesiktning utföras. På bytesdagen ska nycklar återlämnas till HSB för att kontrollera att rätt antal nycklar överlämnas till den nya hyresgästen.

Ansökan om lägenhetsbyte finns i Mitt HSB.

Hur gör jag för att hyra ut min lägenhet i andra hand?

För att få hyra ut sin hyresrätt i andra hand krävs skriftligt medgivande från hyresvärden. Andrahandsuthyrning medges för högst ett år per ansökningstillfälle. Om hyresvärden avslår ansökan kan hyresgästen ansöka om tillstånd hos hyresnämnden. Uthyrning i andra hand utan medgivande från hyresvärden eller tillstånd från hyresnämnden kan utgöra grund för uppsägning utan föregående varning. Detsamma gäller om samtycke eller tillstånd grundats på oriktiga uppgifter eller om en hyra som överstiger skälig hyra tas ut mot andrahandshyresgästen. Skälig hyra är samma hyra som hyresgästen själv betalar till sin hyresvärd samt tillägg för möbler, utrustning och andra nyttigheter exempelvis bredband. Tilläggen får högst motsvara hyresgästens egna kostnader och för möblering, gäller högst 15% av det belopp som förstahandshyresgästen betalar i hyra. Hyresgästen kan efter beslut av hyresnämnden blir återbetalningsskyldig gentemot andrahandshyresgästen om överhyra tas ut. Hyresgästen svarar även under tiden lägenheten är upplåten i andrahand för alla förpliktelser gentemot hyresvärden enligt hyresavtalet och hyreslagen. Något hyresförhållande mellan hyresvärden och andrahandshyresgästen förekommer inte.
Observera att tillståndet endast gäller föreslagen hyresgäst. Om andrahandshyresgäst byts ut under den godkända perioden, ska ny ansökan inkomma till hyresvärden. Hyresgästen skall meddela hyresvärden när återflyttning har skett.

Ansökan om andrahandsuthyrning kan du göra inne i Mitt HSB.

Varför är det kallt i lägenheten? Mina element är kalla

Värmen i alla våra fastigheter styrs automatiskt av utomhustemperaturen och det är just under vår och höst då det kan vara stora temperaturskillnader mellan dagar eller dag-och nattetid som man kan uppleva att värmen inte hinner med att ställa om sig tillräckligt fort. Det tar en stund för värmesystemet att ställa in sig och hitta rätt balans och det är under denna tid man kan uppleva att det blir ruggit i lägenheten. Detta går tyvärr inte att påverka men systemet rättar till detta på någon dag. Rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader men bör aldrig understiga 18 grader.

Det är viktigt att man kontrollera temperaturen själv innan man ringer och felanmäler.
Mät då temperaturen mitt i rummet, 1 meter upp från golvet.

Möbler eller gardiner framför elementet hindrar värmen från att sprida sig i rummet. Är elementet varmare nedtill och kallare upptill? Då kan det vara luft i elementet som hindrar det varma vattnet från att cirkulera - Gör då en felanmälan

Vi får ibland felanmälningar på att elementen är kalla.
När elementet har värmt upp rummet till rätt temperatur stängs det av och svalnar efter ett tag. Det är därför du ibland kan känna att elementen är svala, fast det är kallt ute. Det är innetemperaturen som är det viktiga, inte om elementen känns kalla eller varma. Om termometern vid mätning visar 21 grader eller mer under dagtid är temperaturen i din lägenhet rätt.

Min granne stör mig, vad gör jag?

Vad är en störning?

Det är såklart svårt att generellt säga vilka störningar som får accepteras och vilka som inte ska accepteras. Som ett exempel kan nämnas att ljud från barn som leker i normalfallet får tålas och likaså är det tillåtet att ha enstaka fester i sin lägenhet. Om du känner dig störd så rekommenderas att du i första hand kontaktar den som stör om det är möjligt. Om det inte hjälper så ser vi gärna att ni påkallar vår störningsjour som gör utryckningar för dokumentera störningen till hyresvärden men också för att upplysa hyresgästen om dennes störande beteende.

Exempel på störningar kan vara:

  • Någon spelar hög musik.
  • En hund skäller högt och länge.
  • Någon duschar eller tappar upp vatten mitt i natten.
  • Någon spikar, borrar eller bankar sent på kvällen.
  • Någon kör tvättmaskinen på natten.

Läs mer om störningar här

Om du upplever störningar, följ dessa steg:

  1. Gör den störande grannen uppmärksam på att den stör dig. Detta kan du göra genom att prata med din granne och förklara det du upplever, det kan också vara genom att skriva en lapp och stoppa i dennes brevlåda. Ofta kommer man väldigt långt med att vara saklig och på ett ej otrevligt sätt förklara hur störningen upplevs och hur man önskar att det borde vara. Skriv egna minnesanteckningar från första (alla) tillfället så att om störningarna upprepar sig så kommer du ihåg när det hände sist och vad som hände.

  2. Är störningen allvarlig så att det känns obehagligt att ta egen kontakt ska man hoppa över steg ett och i stället ringa vår störningsjour. Att ringa vår störningsjour uppmanar vi alltid till. När de kommer ut på plats och kan konstatera störningen får vi som hyresvärd en rapport och detta är ett mycket starkt bevis om vi skulle behöva gå vidare med en uppsägning. Vid varje utryckning som störningsjouren får göra och när de kan konstatera att det är störande ljud, skickas en faktura till den störande hyresgästen och ett varningsbrev. Vid upprepade störningar där vi har tillräckligt med bevis kan vi gå vidare med en uppsägning av hyresavtalet.

  3. Vi förstår att störningar kan upplevas som otroligt jobbiga och att de kan påverka ens liv på ett negativt sätt, till och med så mycket att man får tankar på att vilja flytta. Fast det är den störande hyresgästen som är den som borde få flytta i stället. Här gör vi som hyresvärd allt vi kan, men det är tyvärr en process som kan ta lång tid och kräver stark bevisning för att hyresavtalet på den störande hyresgästen/familjen ska kunna sägas upp.

  4. Numret till störningsjouren hittar du här nedan och till dom ska du alltid ringa när du upplever dig störd av dina grannar.

STÖRNINGSJOUREN

ÖSTERSUND: 070-323 85 85
SUNDSVALL & HÄRNÖSAND: 070-347 00 89
GÄVLE, SÖDERHAMN, BOLLNÄS & ÖRNSKÖLDSVIK: 010-470 57 79

 

Hur gör jag en felanmälan?

En felanmälan gör du när något är trasigt i din lägenhet eller i fastigheten och det behöver lagas av en drifttekniker/reparatör.

Om du har ett akut fel

Ring 010-303 23 00 och välj alternativ 2 Felanmälan. Detta kan du göra oavsett tid på dygnet. 

Med akuta fel menas till exempel en vattenläcka eller att du får strömlöst.

För att göra en felanmälan

  • Logga in på Mitt HSB > Mina Sidor > Felanmälan
  • Ring 010-303 23 00 och välj val 2 Felanmälan

Önskemål om renovering är inte en felanmälan, då kontaktar du vår Kundservice.

Jag vill säga upp min hyreslägenhet, hur gör jag?

Du säger upp ditt hyreskontrakt genom att skicka in en skriftlig ansökan till oss. Skriv ut blanketten Uppsägning av Lägenhet och fyll i denna skriftligt. Sedan skickar du in denna till oss. Detta kan du göra på två sätt. Antingen så skannar du in dokumentet och mejlar den till info.sodranorrland@hsb.se eller så postar du den till:

HSB Hyresrätt i Södra Norrland
Box 1134
801 35 Gävle

Uppsägningstiden är tre månader, och inleds vid månadsskiftet efter att uppsägningen kommit till HSB.

Exempel: Om du säger upp din lägenhet den 10:e februari börjar uppsägningstiden gälla från och med den 1 mars och sträcker sig till den sista maj. Nycklarna ska återlämnas till HSB senast kl.11 den 1 juni.

Avtal för parkering eller extraförråd sägs upp samtidigt som ditt bostadsavtal.