De befintliga fläktarna av typen Enessen behövde bytas ut då flera fläktar började gå sönder och fungera dåligt. Projektet startades 2011 genom att man installerade tre olika typer av fläktmodeller. Utifrån tester av dessa så valdes så småningom fläkten Flexit K2R att installeras i föreningens övriga lägenheter och detta startade i stor skala 2015-2016.
Fläktarna har bytts i tre etapper där första etappen 2015-2016 installerades av Hemkomfort och etapp 2 och 3 installerades av Klimatsystem under åren 2017 och 2018.
Våren 2018 så installerades de sista fläktarna i föreningen. I april samma år så gjordes en "nollställning" av alla fläktar genom att föreningen upphandlade servicegenomgång och filterbyte på alla fläktar.
Efter installation av fläktarna så kan det bli en glipa mellan kakel och den nya fläkten. Det beror på att den gamla fläkten hade en plåt som gick längre ner och i vissa fall så har det inte kaklats bakom denna. För att undvika fuktskador vid matlagning så rekommenderar vi att man åtminstone målar ytan med någon form av fuktspärr.
Även takanslutningarna ovanför fläkten fick ofta en del stryk vid installationerna. Den nya fläkten är lite djupare än den tidigare vilket gör att en del anslutningar och kablar behöver mer plats. Det är upp till den boende att själv åtgärda takanslutningen på ett lämpligt sätt men man måste vara noggrann med att se till så filterbytet kan genomföras efter återställning av takanslutningen. Se mer i instruktionsboken för hur det går till.
Föreningen har 5 års garanti på fläktarna och Flexit, tillsammans med vår servicepartner TEBE Vent, har varit väldigt hjälpsamma med hanteringen av våra garantiärenden.
Vi har haft en del inkörningsproblem med fläktarna. Det vanligaste är gnisslande motorremar och här har vi under 2018-2019 fått ett antal motorer ersatta via garantin. På de tidigare installerade fläktarna har det varit problem med exempelvis lampknappar som lossnat.
För att upprätthålla garantin på fläktarna så kommer föreningen stå för filterkostnaderna de första 5 åren, räknat från första gemensamma filterbytet i april 2018. Föreningen har tillsammans med servicepartnern kommit fram till att det förmodligen räcker med ett filterbyte per år. Om filtren blir väldigt nersmutsade så får det utvärderas om man måste göra två byten per år.
Att varje år upphandla en entreprenör som ska få tillgång till alla 114 lägenheter varje år för att byta filter bedömdes som en onödigt dyr kostnad och därför så beslutades det att föreningen står för filtren men att själva bytet genomförs av bostadsrättsinnehavaren.
Filterbytet kan dock vara besvärligt för en del eftersom fläktens tunga lucka måste lyftas ner helt. Vi hoppas att de som behöver hjälp kan få det av hjälpsamma grannar och om vi distribuerar filtren under Ängstorpsdagarna så finns det mycket folk i rörelse som kan hjälpa till.
Under Ängstorpsdagarna våren 2019, som var första utdelningstillfället, så delades det ut filter till lite fler än hälften av lägenheterna och både några ur styrelsen och andra medlemmar hjälpte till med flertalet byten.