Styrelsen hart tagit ett beslut om att installera övervakningskameror i miljörummet. Under flera år har styrelser informerat boende om sopsortering i föreningens miljörum. Tyvärr har problemen med felaktig sopsortering och dumpning av miljöfarliga ämnen i föreningens miljörum lett till att styrelsen måste vidta åtgärder. Kostnaderna för extra tömningar av sopor som inte har sorterats rätt samt kostnader för att ta hand om skräp och annat som har dumpats i föreningens miljörum har tyvärr ökat rejält de senaste åren.
Föreningen kommer att använda sig av elektronisk kamerabevakning av miljörum. Detta innebär att information kan lagras rörande vilka lägenheter som har besökt soprummen vid en viss tidpunkt samt inspelningar av hur boende har slängt eller sorterat sopor. Kamerorna kommer att användas i utbildningssyfte – att utbilda föreningens medlemmar i sopsortering. Kamerorna kommer att användas tillsammans med nuvarande inpasseringssystem. Det ger styrelsen möjlighet att vidta åtgärder mot de boende som behöver vidare vägledning i sopsortering.
För att uppgifter enligt ovan ska få registreras, krävs att syftet med registreringen väger upp för det integritetsintrång det innebär att få sina uppgifter behandlade. Föreningens syfte med behandlingen är att kunna säkerställa att bland annat föreningens trivselregler följs. Föreningens intresse av att förhindra och komma tillrätta med misskötsamhet i miljörum väger i det här fallet tyngre än den enskildes intresse.
Kamerabevakningen är nödvändig för att uppfylla föreningens intresse av att ha god ordning i miljörummet och att hålla nere kostnaderna.
Ändamålet med att kunna behandla uppgifter om skötseln i miljörummet är bland annat för att dessa ska hållas i ett fint skick men främst för att inte föreningens medlemmar och hyresgäster ska drabbas av högre kostnader än nödvändigt.
Det är i allas intresse och för allas trevnad.
Uppgifterna kommer endast att användas i de fall någon regelöverträdelse har förekommit. De åtgärder som kan komma att vidtas vid regelöverträdelser är att föreningen kan anmoda en bostadsrättshavare eller hyresgäst att vidta rättelse, kräva ersättning för skada etc. Regelöverträdelser som kan föranleda åtgärd enligt ovan kan vara t.ex. misskötsamhet eller skadegörelse i soprum. Enligt Datainspektionen behöver föreningen inte söka tillstånd hos Länsstyrelsen, eftersom föreningen inte filmar område där allmänheten har tillträde.
Personuppgifterna lagras inte längre tid än nödvändigt. Dessa kommer att finnas tillgängliga som längst i två veckor och sedan raderas.
Dina rättigheter går att hitta i Dataskyddsförordningen artikel 15 och 17. Du kan också klaga hos Datainspektionen om du tycker att föreningen bryter mot lagar, regler eller avtal. Den som registreras har ett antal rättigheter enligt GDPR.
Dessa rättigheter är bland annat:
• Rätt att bli informerad före insamling av personuppgifter.
• Rätt att begära tillgång till personuppgifter.
• Rätt att veta hur personuppgifter används.
• Rätt att få information rättad.
• Rätten att bli glömd, d.v.s. rätt att få informationen raderad vid utträde ur föreningen.
• Rätten att kräva att personuppgifter inte används.
Om du har frågor kan du kontakta styrelsen. Styrelsen är personuppgiftsansvarig.