Vanliga frågor och svar

Här är svar på de vanliga frågor som ställs i vår förening.
Frågetecken

Vilket parkeringsbolag använder Balder?
Vi har avtal med P-service, för att bevaka eventuella parkeringsöverträdelser. Om du själv vill rapportera en parkeringsöverträdelse kan du kontakta P-service:s felanmälan på 0771 - 77 11 00. Mer information om parkering

Jag är nyinflyttad, hur fungerar debitering av elen?
Balder har ett gruppavtal med Vattenfall för elen, så du behöver inte teckna något eget avtal. I varje lägenhet finns en elmätare, som mäter den el som du förbrukar. På inbetalningsavi för månadsavgiften ingår lägenhetens elförbrukning och kostnad. Mer information för nyinflyttade

Kan jag kasta min julgran i grovsoprummet?

Ja, men bara om du sågar ned den, så att den får plats i ett kärl utan att den sticker ut över kanten. Mer information om grovsopor

Störningsjour, störande granne?
Balder har ingen störningsjour. Du ska istället göra en felanmälan om störning till HSB Servicecenter. Du får då ett ärendenummer och en störningslista hemsänd. Där ska du dokumentera störningen väl – hur du har blivit störd samt under vilken period, tid och datum.  Den ifyllda störningslistan lämnar du sedans till HSB Servicecenter. HSB juridik kommer vid behov att skapa ett ärende till hyresnämnden, där beslut kommer att tas om bostadsrättsinnehavaren behöver flytta eller inte.

Får jag renovera/bygga om i lägenheten?
På FAQ-sidan om renovering kan du se frågor och svar om det.

Byggavfall, får jag ställa detta på gården?
Nej, inget byggavfall får lagras i anslutning till fastigheten.

Finns det möjlighet att hyra styrelserummet tex för barnkalas, övernattningslägenhet för gäster?
Nej. I styrelserummet bedrivs endast styrelsearbete, konfidentiellt material förekommer, samt att tvättstugans bokningssystem körs därifrån.

Hur är kötiden till parkeringsplats respektive garage?
Kötiden varierar, vanligt vis cirka 3 månader. Köande utan parkeringsplats har förtur i kön, vilket innebär att om du köar för en andra parkeringsplats så blir kötiden längreKötid för garage är mellan 1012 år. För att ställa dig i kön, kontakta HSB Servicecenter

Min internetuppkoppling fungerar inte. När jag flyttade in så fungerade det i några dagar, men nu har jag inget nätverk längre. Hur ska jag få tillbaka nätverket?
Balder har ett avtal med Telenor och det är dem som ska kontakta om du får problem med internetuppkopplingen. Läs mer på vår sida om internet.

Får jag förvara min moped i cykelrum eller källarförråd eller annat förråd?

Nej, detta är absolut förbjudet. Inga motorfordon får förvaras, eftersom de innehåller brandfarliga vätskor. Enda platsen därmopeder eller brandfarliga vätskor får förvaras är i garagen, som är byggda som enskilda brandceller.

Varför höjer man avgiften?
Våra fastigheter måste ständigt underhållas och vi behöver även planera för framtida underhåll. Det är vi som bor i husen idag som sliter på det som ska repareras längre fram.

Varför heter Tyrgården som den gör?
Vägen från vändplatsen vid Odenvägen 2 fram till Odenvägen 10 hette tidigare Tyrvägen. Tyrvägen blev senare namnändrad till Odenvägen, men namnet på Tyrgården lever kvar. (Detta är också förklaringen till varför det är jämna gatunumreringar på den västra sidan av Odenvägen.)